کد مطلب: ۸۷۳۹۳۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اعزام نیروی کار به عراق کلید خورد/ صادرات نیروی ماهر؛ واردات کارگر

اعزام نیروی کار به عراق کلید خورد/ صادرات نیروی ماهر؛ واردات کارگر

این روزها در حالی صحبت درباره‌ی اعزام نیروی کار به خارج از کشور داغ است که پیشتر اظهاراتی از سوی مقامات اقتصادی درباره واردات کارگر شنیده می‌شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک مقام در وزارت کار می‌گوید که برای اعزام نیروی کار مازاد ایرانی به کشور عراق در تمامی سطوح شغلی برخی مذاکرات با طرف عراقی انجام گرفته است. در حالی اینگونه برنامه‌ها در دستور کار دولت قرار دارد که پیشتر و به‌ویژه در ماه‌های اخیر زمزمه‌های بسیاری درباره واردات کارگر به کشور شنیده می‌شود که البته با واکنش‌های بسیاری همراه شده است.

امید ملک، مدیرکل دفتر توسعه نهادهای اشتغال و هدایت نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اعزام نیروی کار به خارج از کشور خبر داده و در عین حال از فواید این امر گفته است. آنگونه که تسنیم گزارش داده، وی در این باره عنوان کرده که «اگر بتوانیم از فرصت‌های کار موجود در بازار کار بین‌الملل استفاده کنیم، در حقیقت توانسته‌ایم هم تجربه نیروی کار را افزایش دهیم و برای کشور ارزآوری خواهد داشت. این مساله در نهایت سبب رشد دانش فنی و کاهش فقر می‌شود که نه‌تنها هیچ ایرادی ندارد؛ بلکه بسیار مثمرثمر خواهد بود.»

ملک در ادامه درباره حضور نیروی کار ایرانی در خارج از کشور بیان کرد: «برای حضور نیروی کار ساده و نیمه‌ماهر مساله‌ای وجود ندارد. برای نیروهای متخصص هم اگر در یک رشته کاری، نیروهای مازاد وجود داشته باشد و در ایران بیکار باشد، امکان ارسال آنها به خارج از کشور وجود دارد.»

چندی پیش، حمید حاج‌اسماعیلی- کارشناس حوزه کار در این باره به تجارت‌نیوز گفته بود: «دولت با تعدادی از کشورها به‌ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس مثل قطر گفت‌وگو و مذاکراتی انجام داده تا به آنجا کارگر صادر کند. در ضمن، در حال حاضر ما در بخش‌های مختلف مثل بهداشت و درمان یا کشاورزی و مهندسی نیروهای آموزش‌دیده و ماهر زیادی داریم که کار ندارند و بیکار هستند اما علاقمندند در محیطی مطلوب دارای شغلی مناسب با درآمد مکفی مشغول به کار شوند، با اینحال کاری برای آنها مهیا نیست.»

صادرات و واردات نیروی کار در بازار داغ شد

در حالی صحبت‌ها درباره‌ی اعزام نیروی کار به خارج از کشور داغ است که پیشتر اظهاراتی از سوی مقامات اقتصادی درباره واردات کارگر شنیده می‌شد. آنهایی که موافق واردات کارگر هستند، می‌گویند فاصله زیاد بین حقوق و هزینه زندگی، گران‌شدن مهارت‌آموزی و یا تغییر سلایق از جمله دلایل این امر هستند. اما در مقابل، گروهی دیگر از افراد وضع را در بازار کار کشور متفاوت می‌بینند.

به اعتقاد آنان، در شرایطی که تورم امان مردم را بریده، جمعیت زیادی به مشاغل دوم یا سوم روی آورده‌اند تا در نهایت دخلشان به خرجشان بخورد. بنابراین اینگونه اظهارات را مربوط به مقامات دولتی می‌دانند که هدف‌شان تنها مثبت نشان دادن کارنامه اقتصادی در پایان دوره کاری‌شان است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.