کد مطلب: ۸۷۵۷۰۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آخرین اخبار درباره FATF/ وزارت اقتصاد: تحول جدیدی رخ نداده است

آخرین اخبار درباره FATF/ وزارت اقتصاد: تحول جدیدی رخ نداده است

به دنبال نطقی که رئیس اتاق بازرگانی ایران درباره FATF داشته، این بحث دوباره در محافل مختلف داغ شده است. با اینحال وزارت اقتصاد با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده که تحول جدیدی در این باره رخ نداده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخبار مربوط به FATF بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده است؛ اینبار ماجرا از دهمین دوره نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در مشهد آغاز شد. به دنبال نطقی که حسین سلاح‌ورزی- رئیس اتاق بازرگانی ایران در این باره داشت؛ رسانه‌های مختلف از جدی شدن مذاکرات خبر دادند.

تعدادی از رسانه‌ها اینگونه نوشتند: «اخبار غیررسمی درباره پذیرفته شدن اف‌ای‌تی‌اف شنیده‌ایم و امکان جدی‌تر شدن مذاکرات هم وجود دارد.» اما براساس گزارش خبرنگار تجارت‌نیوز که در این نشست حضور داشت، سلاح‌ورزی به طور مشخص گفته است: «بعضاً اخبار خوشی مبنی بر گشایش‌های دیپلماتیک و یا اخبار غیررسمی برای پذیرش FATF در سطح دولتمردان به گوش می‌رسد و یا اینکه گفته می‌شود امکان مذاکرات جدی‌تر و یا رفع تحریم‌ها وجود دارد، اما باز هم در برخی از حوزه‌ها سیاست‌گذاران محدودیت‌هایی را بر سر راه فعالان اقتصادی ایجاد می‌کنند.»

به هر حال همین اخبار موجب شد تا وزارت اقتصاد طی دو روز 2 بار اطلاعیه صادر کند. وزارت اقتصاد در آخرین واکنش خود اعلام کرد که در حوزه FATF تحول جدی رخ نداده است.

واکنش وزارت اقتصاد به اخبار FATF

پبار دیگر با اظهار نظری که رئیس اتاق بازرگانی ایران درباره FATF داشته، این موضوع بر سر زبان‌ها افتاده و واکنش‌هایی را به همراه داشته است. به همین دلیل وزارت اقتصاد دو بار اقدام به صدور اطلاعیه کرده است.

در اطلاعیه اول آمده بود که ایران استانداردهای FATF در مبارزه با پولشویی را پذیرفته‌ است.

در اطلاعیه دوم هم این وزارتخانه اعلام کرده که در حوزه اف ای تی اف تحول جدیدی رخ نداده است.

وزارت اقتصاد همچنین تصمیم‌گیری درباره لوایح مربوط به مبارزه با پولشویی را بر عهده مراجع عالی همچون شورای عالی امنیت ملی و مجمع تشخیص مصلحت نظام دانسته است.

تجویز اقتصاددانان درباره FATF چیست؟

کارشناسان و فعالان اقتصادی تاکید بسیاری بر ضرورت پیوستن ایران به FATF می‌ورزند، به هر حال عده‌ای بر این باورند که این بحث به‌گونه‌ای در گذشته جا افتاده که انگار تاثیر و فایده زیادی ندارد اما حالا با توجه به پیوستن ایران به پیمان شانگهای و بریکس، اهمیت آن بیشتر به چشم می‌آید. در همین باره هم اخیرا پیمان مولوی- اقتصاددان- گفته است که «این موضوع هزینه تراکنش‌های ما را بالا برده و بانک‌ها با ما کار نمی‌کنند. آن بر دوش اقتصاد و مردم است و همه باید مطالبه بازگشت به برجام و پیوستن به اف.ای.تی.اف را داشته باشیم.»

تجویز اکید اقتصاددانان این است که ایران باید تبدیل به یک کشور نرمال اقتصادی در جهان شود و این واکنش‌ها، چیزی از اهمیت پیوستن ایران به این گروه مهم کم نمی‌کند و باید دید اقدام بعدی ایران در این باره چه خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.