کد مطلب: ۸۸۳۱۹۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

حقوق کارکنان در سال ۱۴۰۳ چقدر می‌شود؟/ کارگران نگران دستمزد خود شدند

حقوق کارکنان در سال 1403 چقدر می‌شود؟/ کارگران نگران دستمزد خود شدند

بخشنامه بودجه می‌گوید که قرار است حقوق کارکنان افزایش 20 درصدی داشته باشد؛ این یعنی حقوق از هفت میلیون و 900 هزار تومان به 9 میلیون و 480 هزار تومان می‌رسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ظاهرا دولت برای افزایش حقوق و یا دستمزد بر رقم «20» درصد حالا یکم کمتر یا بیشتر امید بسته است. پارسال هم حداقل دریافتی کارکنان دولت به میزان 20 درصد بالا رفته بود و حالا هم با ابلاغ بخشنامه بودجه سال 1403 مشخص شد که قرار است حداقل حقوق کارکنان افزایش 20 درصدی داشته باشد. همین موضوع نگرانی‌هایی نیز از بابت کاهش اندک دستمزد کارگران به وجود آورده است. کارمندان و کارگران متفق‌القول بر یک عبارت تاکید دارند؛ افزایش 20 درصدی حقوق و دستمزد نه منطق اقتصادی دارد و نه پشتوانه قانونی!

سال گذشته حداقل دریافتی کارکنان دولت به هفت میلیون و 900 هزار تومان رسید؛ آن هم با افزایش 20 درصدی. موضوعی که با توجه به افزایش درآمدهای مالیاتی و فشار بر حقوق‌بگیران از این محل، با انتقادات فراوانی همراه شد. حالا هم ظاهرا افزایش روی همان رقم خواهد بود البته تنها در بخشنامه. این احتمال هم وجود دارد که با وجود بالا باقی ماندن نرخ تورم در اقتصاد ایران، این رقم تغییر کند. اما اگر دولت بر همین عدد پافشاری کند، حقوق کارکنان دولت با افزایش یک میلیون و 580 هزار تومانی به 9 میلیون و 480 هزار تومان می‌رسد. ناگفته نماند این رقم حتی به خواسته کارگران هم در سال جاری که 13 میلیون تومان بود و با قیمت سبد معیشت همخوانی داشت، نمی‌رسد.

کارگران نگران افزایش 20 درصدی حقوق

افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان دولت، به نگرانی‌ها از بابت اینکه دستمزد کارگران هم تنها 20 درصد بالا رود، دامن زده است. سال 1401 بود که تصمیم بر آن شد تا دستمزد کارگران افزایش 57 درصدی داشته باشد اما همین رقم هم پاسخگوی هزینه‌ها و درخواست جامعه کارگری نبود. به همین دلیل وقتی اعلام شد که دستمزد در سال 1402 فقط 20 درصد افزایش پیدا می‌کند، آن هم با تورم بالای 40 درصدی، کارگران با یک سوال بزرگ مواجه شدند؛ چگونه باید از پس هزینه‌های حداقلی زندگی برآمد؟

حالا مراکز و مجامع بین‌المللی برعکس ادعای دولتمردان که از برتری جایگاه اقتصاد ایران دم می‌زنند، پیش‌بینی می‌کنند که تورم کماکان در اقتصاد ایران بالاست؛ بالای 40 درصد! البته زمزمه‌هایی مبنی بر تشکیل جلسه با محوریت دستمزد و با حضور شرکای اجتماعی در شورای عالی کار شنیده می‌شود اما معلوم نیست این اتفاق بیفتد یا نه و اگر جلسه‌ای تشکیل شود واکنش نمایندگان دولت و کارفرمایی در قبال خواسته کارگران چه خواهد بود.

اگر تورم کماکان بالا بماند و بانک مرکزی به تورم 30 درصدی که وعده داده، نرسد؛ افزایش 20 درصدی حقوق و دستمزد فاجعه خواهد بود. این در حالیست که ماده 41 و تبصره 2 قانون کار بر این نکته تاکید می‌کند که دستمزد باید مطابق تورم و سبد معیشت تعیین شود.

با اینحال کارگران و کارمندان می‌گویند هر وقت صحبت از حقوق می‌شود، دولت دم از تورم می‌زند اما از سمتی دیگر. یعنی حقوق را مولد تورم می‌داند اما حقوق‌بگیران حرفشان چیز دیگری است و آنها حقوق و دستمزد را مولود تورم می‌دانند و بنابراین خواسته اصلی آنها تعیین رقم حقوق متناسب با تورم است که اثرات آن امروز بر رفتارهای اقتصادی و اجتماعی آنها به کرات قابل مشاهده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    پروژه فقیرسازی کارمندان و کارگران توسط این دولت کلید خورده است

    • ناشناس

      خدا کنه زودی دوره این آقای رییسی تمام بشه . پدرمون رو در آورد

    • ناشناس

      خدایا خودت ب فریادمون برس

  • ناشناس

    خدا وکیلی از حقوق و دستمزد کارگر و کارمند مالیات کسر بشه ، آخر نامردی هست

  • علی

    فقط میتونم بگم وای به حال ما کارگران فقط خدا به داد ما برسه وگرنه هیچکدام از مسئولین به فکر ما نیستند …..

    • ناشناس

      خدا !!!!؟؟
      اگه به دادمون برسه ...

  • ناشناس

    من خودم کارمند هستم و با این وضعیت چاره جز گدایی یا دزدی برام نمونده

  • ناشناس

    اینایی که حقوق کارگران رو تصویب میکنید از شما سوالی دارم آیا می توانی بااین حقوق زندگی خودتون روبچرخانید با این تورم

  • ناشناس

    کارمند و کارگز نداره ، افزایش 20% وقتی تورم 50% هست یعنی افزایش فقر در قشر متوسط
    این مدلی همه فقیر و کاملا زیر خط فقر خواهند بود
    بعد توقع دارند که کارمند و کارگر با دل و جون کار کنه در حالی دستمزد دریافتی این اقشار کفاف زندگی یک هفته رو هم نمیده

  • ناشناس

    سلام وقت بخیر چطور میشود هم برای کارمند وهم برای بازنشسته 20درصد درسال 1403 افزایش بدی 20درصد کارمند یعنی 50درصد بانشسته خوب همین است که اختلاف زیاد است وهمسان سازی نمیشه انجام داد واقعا اختلاف فاحشی بین کارمند وبازنشسته ماشاالله این همه نماینده در مجلس شورای اسلامی چرا فکری بحال بازنشسته نمیکنند انشاالله تجدید نظر شود .

  • ناشناس

    جناب نماینده وجناب دولتی ها شماها بیاید یک دفعه حقوق یه کارمند که همان ده میلیون تومان است بدست خانمتان بدی وبگویید این برای یکماه است ببین چطور خرجش میکند شاید خیلی خوش بیننانه بگویم تا 15 ماه بیشتر نرسد انوقت حساب بازنشسته میاد دستتان همانطوریکه گفتند سیر خبر از گرسنه ندارد .ماشالله شما ها سیر وزیر پای خودتان نگاه نمیکنید .به امید روزیکه سایه عدل وعدالت در پهنه گیتی راببینیم .

  • ناشناس

    سلام وزیر کار ۱۵۰میلیون میگیره درک نداره عدالت تو ایران نیست کارمندان حالا دارند ۳۰میلیون یا ۶میلیون میگیرند کارگرآن ۶میلیون ولله ولله ولله عدالت نیست مخابرات گاهی ۶میلیون هم نمیده میگه برید از دولت بگیرید بله چیزی که مجلس ودولت بگه ولله اینها کمتر هم میدهند

  • ناشناس

    من وکارگرها که ۷۰درصد ایران را میگردانند تو رو خدا اگر انسان هستید رای ندهید کارگر باید ۱۰۰درصد حقوقش بر بالا که بشه ۱۲میلیون حالا ۶میلیون هست خیر نبینید وزیر کار الهی زن وبچهات یتیم بشند ما رو شرمنده کردی زن و بچهامون مجبورند برند کار قول و حرفهای دولت فقط حرف عمل ندیدم تا حالا فقط حرف

  • ناشناس

    سلام با این تورم گرونی این حق کارگر نیست اقای که تصویب کننده هستی با ده ملیون. اجاره خانه .مدرسه بچه ها.بخور بپوش ..دیگه خرید ماشین خانه برا شماهاست ماحتی باید بفکرش نباشیم

  • ناشناس

    به همین خیال باشید که با این حقوقها کسی کار کنه .باید دنبال کارگر افغانی باشید .
    یه کاری کردین که هیچ کسی وظیفشو درست انجام نده و اندازه حقوقش کار کنه .

  • بازنشسته

    پاسخ حضرت وزیر کار باسواد و قانون دان به علت هرچه بیشتر شدن تفاوت بارز دستمزد با دیگر کشورها چیست و برای اصلاح وضعیتی که برای حقوق کارگران و بازنشستگان تعمدا فراهم کرده اند ، آیا باز هم همچنان با دست کردن در جیب کار گر و بازنشسته بخصوص تامین اجتماعی می‌خواهند به ماموریت‌فعلی خودشان در جدال با وضعیت زندگی و معیشت و جیب و منابع متعلق به کارگر و بازنشسته همچنان ادامه بدهند ؟برمبنای کدام قانون وبراساس چه مجوزی؟
    🔴مقایسه دستمزد ۲۰۲۴ در ایران و چند کشور منطقه بر اساس دلار/ کمترین دستمزد برای ایران ثروتمند!

    ایران : ۱۸۰
    فلسطین : ۷۷۸
    اسرائیل : ۳۶۰۸
    ارمنستان : ۵۴۱
    آذربایجان : ۴۹۴
    اردن : ۵۹۹
    عراق : ۵۸۳
    ترکمنستان : ۶۵۴
    کویت : ۱۸۵۴
    بحرین : ۱۷۲۸
    عربستان : ۱۷۸۸
    ترکیه : ۸۹۳