کد مطلب: ۸۸۵۵۴۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

درآمد و هزینه خانوار شهری و فقیر در سال ۱۴۰۱ چقدر بود؟/ درآمد مدیر عالی‌رتبه ۲۷ میلیون و کارگر ساده ۹ میلیون تومان در ماه

درآمد و هزینه خانوار شهری و فقیر در سال 1401 چقدر بود؟/ درآمد مدیر عالی‌رتبه 27 میلیون و کارگر ساده 9 میلیون تومان در ماه

وزارت رفاه اقدام به انتشار جزئیات درآمد و هزینه خانوار شهری و فقیر ایرانی در سال 1401 کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی جزئیات جدیدی از دخل و خرج خانوار شهری و فقیر در سال 1401 را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، میانگین درآمد خالص یک خانوار شهری ایرانی در سال گذشته، ۱۶۶ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۱۰۰ تومان و میانگین هزینه خالص هم 137 میلیون و 146 هزار تومان بوده است.

دخل و خرج

همچنین، داده‌های این گزارش حکایت از این دارد که خالص درآمد یک خانوار فقیر در دهک اول طی سال گذشته ۴۲ میلیون و ۴۴۳ هزار تومان بوده، درحالی‌که خالص درآمد یک خانواده ثروتمند در دهک دهم ۴۲۴ میلیون و 622 هزار و 100 تومان برآورد شده است که نشان از شکاف درآمدی قابل توجه دارد.

در ضمن، در سالی که گذشت یک مدیر عالی‌رتبه 27 میلیون و 164 هزار و 883 تومان در ماه درآمد و 21 میلیون و 70 هزار و 450 تومان هزینه داشت. یک کارگر ساده هم ماهانه 9 میلیون و 757 هزار و 475 تومان درآمد و 8 میلیون و 294 هزار و 10 تومان هزینه داشت.

دهک اول بیشتر از دخلش خرج کرد

آنگونه که روزنامه همشهری به نقل از سالنامه آماری وزارت کار گزارش داده، نکته مهم این است که دهک‌های درآمدی هفتم تا دهم از نظر میزان درآمد بالاتر از میانگین کشوری قرار دارند و دهک اول یا فقیر جامعه بیش از دخلش، خرج دارد.

کدام گروه‌های شغلی بیشترین و کمترین درآمد را داشتند؟

در ادامه گزارش وزارت کار و امور اجتماعی آمده است که بالاترین میزان درآمد در بین ۱۲ گروه شغلی در سال گذشته به گروه مدیران عالی‌رتبه اختصاص دارد و کمترین میزان درآمد را گروه‌هایی چون کارگران ساده دارند.

این گزارش می‌افزاید: پس از مدیران عالی‌رتبه و ارشد بیشترین درآمد به متخصصان علمی و فنی، تکنیسین‌ها و دستیاران آنها و کارمندان اداری و دفتری اختصاص دارد و کارگران خدماتی و فروشندگان کالاها و خدمات، کارگران ماهر شاغل در بخش کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری در مرحله بعد قرار می‌گیرند.

در رتبه هشتم صنعتگران و کارگران شاغل صنعتی جای گرفته‌اند و پس از آنها متخصصان و مونتاژکاران ماشین‌آلات و رانندگان وسیله نقلیه در رتبه دهم جای گرفته‌اند و کارگران ساده، سایر مشاغل اظهارنشده و افراد غیرشاغل رتبه‌های بعدی را به‌خود اختصاص داده‌اند.

این گزارش همچنین بر این نکته تاکید دارد که بالاترین میزان درآمد خالص خانوار بر حسب وضع شغلی در سال گذشته به خانوارهای شهری کارفرمایی و پس از آن کارکنان مستقل اختصاص دارد و در رتبه بعدی هم افراد مزدبگیر و حقوق‌بگیر عمومی، تعاونی و پس از آنها حقوق‌بگیران بخش خصوصی جای گرفته‌اند و کمترین میزان درآمد به کارکنان فامیلی بدون مزد مشخص و افراد غیرشاغل اختصاص داشته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام میشه بفرمایید منظور از خانوار یه خانواده ی چند نفره است؟من اینطور که شنیدم منظور یه خانواده چهار نفره مد نظر هست اما سوال مهم اینه که چطور میشه مثلا یه خانواده چهار نفره در تهران 166 میلیون در سال درآمد داشته باشند و 137 میلیون خرج کرده باشه یعنی ماهی 11 میلیون تومن؟؟؟؟ وحتما بقیه اش رو هم پس انداز کردند برای خرید خونه تو زعفرانیه؟جدا خودتون این مطالبی رو که میگذارید یه مطالعه میکنید؟