کد مطلب: ۸۸۵۷۳۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نرخ تورم سالانه مهرماه به ۴۵.۵ درصد کاهش یافت/ عبور دوباره تورم ماهانه از حد مجاز

نرخ تورم سالانه مهرماه به 45.5 درصد کاهش یافت/ عبور دوباره تورم ماهانه از حد مجاز

با وجود کاهش تورم سالانه و نقطه به نقطه، نرخ تورم ماهانه مهرماه به 2.3 درصد افزایش یافت تا نگرانی‌ها پیرامون تحقق هدف تورم 30 درصدی تا پایان سال تشدید شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز مرکز آمار ایران با تاخیر چند روزه، جدیدترین آمار و ارقام از نرخ تورم در مهرماه سال جاری را منتشر کرد. داده‌های منتشر شده نشان می‌دهند که نرخ تورم سالانه و نقطه به نقطه در نخستین ماه پاییز به روند نزولی خود ادامه داده‌اند. با این وجود بررسی‌ها حاکی از آن هستند که نرخ تورم ماهانه در مهرماه افزایشی شده و این موضوع می‌تواند تحقق هدف 30 درصدی معین شده توسط بانک مرکزی برای نرخ تورم در پایان سال را با مشکل مواجه کند.

نرخ تورم سالانه، ماهانه و نقطه به نقطه مرکز آمار ایران از ابتدای سال 1401

نرخ تورم سالانه، ماهانه و نقطه به نقطه مرکز آمار ایران از ابتدای سال 1401

کاهش 0.6 واحد درصدی نرخ تورم سالانه مهرماه

گزارش مرکز آمار ایران از نرخ تورم سالانه کشور در پایان مهرماه 1402 حاکی از آن است که این نرخ برای پنجمین ماه متوالی به روند نزولی خود ادامه داده است. به این ترتیب نرخ تورم سالانه که برابر با درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت مصرف‌کننده در 12 ماه منتهی به مهرماه است، با افتی 0.6 واحد درصدی در این ماه به 45.5 درصد رسیده است.

با این وجود، نرخ تورم سالانه در حالی در مقایسه با شهریورماه با کاهش نسبی مواجه شده که نسبت به مهرماه سال گذشته، حدود 5.3 درصد رشد کرده است.

تثبیت تورم نقطه به نقطه در کانال 30 درصدی

تورم نقطه به نقطه یکی دیگر از شاخص‌های اساسی برای ردیابی مسیر سطح عمومی قیمت‌ها به شمار می‌رود. در واقع تورم نقطه به نقطه نشان می‌دهد که قیمت یک سبد یکسان از کالاها و خدمات در یک نقطه زمانی، چه تغییری نسبت به قیمت همان سبد در سال گذشته داشته است.

بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه در مهرماه سال جاری همچون ماه گذشته با افت 0.3 واحد درصدی مواجه شده و به 39.2 درصد کاهش پیدا کرده است. به عبارت دیگر، خانوارهای کشور در مهرماه امسال برای خرید یک سبد یکسان از کالاها و خدمات، به‌طور میانگین 39.2 درصد بیشتر از شهریور ماه سال گذشته هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم نقطه به نقطه در حالی در مهرماه کاهش یافته که پس از حذف اثر کنار گذاشتن ارز چهار هزار و 200 تومانی در خرداد ماه از آمار تورم نقطه به نقطه، این نرخ برای سه ماه متوالی در کانال 30 درصدی تثبیت شده و حالا برای دومین ماه متوالی نیز در روند نزولی قرار گرفته است.

تورم ماهانه افزایشی شد

با وجود کاهش نرخ تورم سالانه و نقطه به نقطه در مهرماه، نرخ تورم ماهانه در مهرماه با رشد 0.3 واحد درصدی مواجه شده و رقم 2.3 درصد را به ثبت رسانده است. البته باید این نکته را نیز در نظر گرفت که تورم ماهانه در مقایسه با مهرماه سال گذشته، 0.3 واحد درصد کمتر شده است.

نرخ تورم ماهانه در شرایطی بار دیگر صعودی شده که دنیای اقتصاد چندی پیش طی محاسباتی اعلام کرده بود برای اینکه نرخ تورم سالانه در پایان سال 1402 به هدف 30 درصدی تعیین شده توسط محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، دست پیدا کند، ضروری است که نرخ تورم ماهانه زیر سطح دو درصدی تثبیت شود.

با این وجود تورم ماهانه برای دومین بار از آن زمان از سطح مجاز خود عبور کرده و به همین دلیل نگرانی‌هایی نسبت به تحقق هدف بانک مرکزی برای تورم در پایان سال وجود دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.