کد مطلب: ۸۸۵۸۵۵

نگاهی به آمار تورم مهرماه به تفکیک استان‌ها؛

تورم ماهانه در قزوین اوج گرفت/ چرا نرخ تورم در استان‌ها متفاوت است؟

تورم ماهانه در قزوین اوج گرفت/ چرا نرخ تورم در استان‌ها متفاوت است؟

در مهرماه امسال استان یزد همچنان بیشترین نرخ تورم سالانه و نقطه به نقطه را به خود اختصاص داده و بالاترین تورم ماهانه نیز به استان قزوین رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته بانک مرکزی آخرین آمارهای نرخ تورم در مهر ماه سال 1402 را منتشر کرد. بر اساس داده‌های منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه کل کشور در نخستین ماه پاییز، برای پنجمین ماه متوالی نزولی شد و به 45.5 درصد رسید. نرخ تورم نقطه به نقطه نیز با افتی 0.3 واحد درصدی نسبت به شهریورماه، در مهر ماه سال جاری رقم 39.2 درصدی را ثبت کرد. نرخ تورم ماهانه نیز از دو درصد در شهریور به 2.3 درصد در مهر افزایش یافت.

این در حالیست که سبد مصرفی خانوار و عادت‌های مصرفی آنها در نقاط جغرافیایی مختلف کشور متفاوت است و این موضوع موجب آن می‌شود که نرخ تورم در استان‌ها متغیر باشد. در واقع تفاوت در نرخ تورم اقلام مختلف سبد مصرفی مثل خوراکی‌ها، آموزش، بهداشت و درمان، تفریحات و حمل‌ونقل، در کنار تفاوت در شیوه هزینه‌کرد خانوار مناطق مختلف باعث شده‌ که نرخ تورم در استان‌ها، متفاوت باشد.

طوری که معمولا اقلام خوراکی در سبد غذایی خانوارهای کم‌درآمدتر وزن بیشتری دارد و از همین روی، تغییر در قیمت این اقلام می‌تواند تاثیر بیشتری بر نرخ تورم این خانوارها داشته باشد. در ادامه، به بررسی وضعیت تورم در استان‌های مختلف می‌پردازیم.

پیشتازی قزوین در تورم ماهانه

با استناد به داده‌های منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، بیشترین تورم ماهانه در استان قزوین با 3.3 درصد، استان آذربایجان غربی با سه درصد و استان مازندران با 2.9 درصد ثبت شده است. از سوی دیگر اما سه استان سیستان و بلوچستان، زنجان و گلستان نیز با تورم‌های 1.4 درصد، 1.6 درصد و 1.7 درصدی، کمترین رشد قیمت‌های در مهر ماه را شاهد بوده‌اند.

به علاوه، بررسی‌ها نشان می‌دهند که با وجود ثبت نرخ تورم ماهانه 2.3 درصدی در کل کشور، 19 استان تورم ماهانه‌ای بیش از این رقم را تجربه کرده‌اند.

تورم ماهانه مهرماه 1402 به تفکیک استان

تورم ماهانه مهرماه 1402 به تفکیک استان

بیشترین تورم نقطه‌ای به کدام استان‌ها رسید؟

با وجود اینکه طبق گزارش مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه در کل کشور در کانال 30 درصدی تثبیت شده است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهند که 16 استان تورم نقطه‌ای بالاتر از 40 درصد و یک استان تورم نقطه به نقطه بالای 50 درصد دارد.

شهروندان یزدی در مهر ماه تورم نقطه به نقطه 50.5 درصدی را تجربه کرده‌اند؛ به عبارت دیگر یزدی‌ها در مهر امسال برای خرید یک سبد یکسان از کالاها و خدمات، به‌طور میانگین 50.5 درصد بیشتر از دوره مشابه سال گذشته هزینه کرده‌اند.

به علاوه، استان‌های اصفهان و کردستان نیز با ثبت تورم نقطه‌ای به ترتیب 46.6 درصد و 45.4 درصدی نیز در رده‌های بعدی بیشترین تورم نقطه‌ای قرار دارند. در طرف مقابل اما خوزستان با 34 درصد، سیستان و بلوچستان با 34.1 درصد و تهران با 34.7 درصد، سه استانی بودند که کمترین رشد قیمت‌ها را در این مدت به نام خود زده‌اند.

به نقطه مهر

یزدی‌ها در تورم سالانه نیز صدرنشین شدند

استان یزد علاوه بر تورم نقطه به نقطه، با ثبت نرخ تورم سالانه 56.5 درصدی، در این نرخ نیز پیشتاز است. استان‌های چهارمحال و بختیاری با 53.1 درصد و کردستان با 51.9 درصد نیز باز هم در رده‌های دوم و سوم این فهرست قرار دارند و دیگر استان‌هایی هستند که بیشترین تورم سالانه را رقم زده‌اند.

از سوی دیگر اما پایتخت‌نشینان با تورم 40.7 درصدی، شاهد کمترین تورم سالانه بودند و بوشهر با 41.9 درصد و خوزستان با 42.6 درصد نیز در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

به علاوه طبق گزارش مرکز آمار ایران، 21 استان تورم 12 ماهه بالاتری از کل کشور ثبت کرده‌اند که در این میان، تورم سالانه در 9 استان بالاتر از 50 درصد است.

تورم سالانه مهرماه 1402 به تفکیک استان

تورم سالانه مهرماه 1402 به تفکیک استان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.