زندگی زیر خط فقر مطلق چگونه است؟/پادکستی درباره ابعاد فقر در زندگی

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

زندگی زیر خط فقر مطلق چگونه است؟/پادکستی درباره ابعاد فقر در زندگی

حجم فایل صوتی: ۴۸.۰۶M | مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۲۰:۱۰ دانلود فایل صوتی

در سکوت نهادهای آماری، اعداد و ارقام مختلفی از وضعیت فقر در ایران منتشر می‌شود که همگی در یک ویژگی مشترکند؛ شرایط بدتر شده است. فقر در ایران به چه مرحله‌ای رسیده است و چند نفر درگیر آن هستند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در سکوت نهادهای آماری، اعداد و ارقام مختلفی از وضعیت فقر در ایران منتشر می‌شود که همگی در یک ویژگی مشترکند؛ شرایط بدتر شده است! اقتصاددانی سی تا 50 درصد از جمعیت کشور را درگیر فقر مطلق می‌داند و اقتصاددانی دیگر می‌گوید از هر سه ایرانی یک نفر درگیر فقط مطلق است، یکی از کوتاه شدن دوره افزایش دو برابری فقر به سه سال می‌گوید و آن یکی از کوچک شدن سفره 28 میلیون ایرانی که زیر خط فقر مطلق زندگی می‌گذرانند.

در تازه‌ترین پادکست رادیو تجارت نیوز با بررسی ابعاد پرونده فقر در ایران همراه شما هستیم با طرح این پرسش که چه تعداد ایرانی دچار فقرند و معنای این وضعیت چیست؟

در علم اقتصاد، فقیر کیست؟

اگرچه فقر در فرهنگ‌های لغت به یک معنی آمده است اما در علم اقتصاد، تعاریف و معانی مختلفی دارد. در نخستین بخش از پادکست این هفته، سارا اسلامی، دبیر تحریریه تجارت نیوز نگاهی دارد به معانی و تعاریف مختلف فقر در ادبیات اقتصادی و سیاسی ایران.

چه تعداد ایرانی درگیر فقر مطلقند؟

موضوع تعداد فقرا در ایران با تعاریف مختلف همواره یکی از موضوعات محل جدال دولت‌ها و افکار عمومی بوده است. سوسن یحیی‌پور، دبیر سرویس اقتصاد کلان تجارت نیوز به این سوال پاسخ داده که بر اساس آمارهای رسمی تعداد فقرا در ایران چند نفر است.

فقر و آسیب‌های اجتماعی آن

ادبیات و نصایح تاریخی ایران پر است از مثل‌ها و داستان‌هایی که نشان می‌دهند، فقر از هر دری که وارد خانه شود، ایمان از در دیگر خارج خواهد شد. در ایران اما تبعات کوچک شدن سفره مردم و افزایش ضریب فقر بر زندگی شخصی افراد هم سایه افکنده و باعث تغییر سبک زندگی بسیاری شده است. عاطفه محمودی، دبیر سرویس جامعه تجارت نیوز بیشتر توضیح می‌دهد.

درباره کارگران چندشغله چه می‌دانیم؟

فارغ از ابعاد اجتماعی و خانوادگی فقر، تبعات آن اقتصادی آن را نباید از یاد برد. سوسن یحیی‌پور در ادامه گزارش خود در این بخش روایتی دارد از سفره‌های کوچک شده، کارگرانِ چند شغله و کاهش شدید قدرت خرید مردم.

فقر با سفره‌های خالی چه می‌کند؟

ایرانیها در حال حاضر روزانه بیش از 82 میلیارد تومان نان خریداری می‌کنند و 60 درصد سبد غذایی و تامین انرژی مردم ایران به وسیله نان صورت می‌گیرد. امیر داداشی، دبیر سرویس صمت تجارت نیوز در گزارش خود توضیح داد که چطور ناتوانی مردم در تامین سبد معیشت خانوارها، یکی از نشانه های فقر در جامعه است.

وضعیت فقر در جهان چگونه است؟

آمار فقر در جهان نیز بیشتر از گذشته شده است. یک و یک دهم میلیارد نفر از جمعیت 6.1 میلیارد نفری جهان یعنی از هر شش نفر یک نفر در فقر حاد زندگی می‌کنند. گزارش تجارت نیوز ابعاد دیگر فقر در جهان را شکافته و نشان می‌دهد که نوعی بی‌عدالتی در توزیع این فقر وجود دارد.

پرونده فقر را همین جا می‌بندیم اما ناگفته پیداست که موضوع فقر در جامعه چیزی نیست که بتوان در یک پادکست 20 دقیقه‌ای به همه بخش‌های آن پرداخت. فقر با چهره های مختلف این روزها نقش پررنگی در معادلات زندگی بسیاری بازی می‌کند و چه زندگی‌ها که به خاطر فقر از هم پاشیده می‌شوند و چه رویاهایی که سرانجام رنگ فراموشی و حسرت به خود میگیرند.

خوشحالیم که با یکی دیگر از پادکست‌های پرونده محور تجارت نیوز همراه ما بودید اگرچه سوژه این هفته تلخ‌تر از همیشه بود.

اگر مایل به همکاری با مجموعه پادکست تجارت نیوز هستید به ما پیام بدهید و اگر می‌خواهید سوژه هفته بعد پادکست را شما پیشنهاد کنید از همین الان دست به کار شوید و ما را در شبکه های اجتماعی پیدا کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.