کد مطلب: ۸۹۱۴۲۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

عدد معافیت مالیاتی حقوق تغییر می‌کند؟

عدد معافیت مالیاتی حقوق تغییر می‌کند؟

در شرایطی که صحبت از سال سخت ایرانی‌ها در میان است که یک مقام مالیاتی از افزایش سقف معافیت مالیاتی خبر داده.

به گزارش تجارت‌نیوز، در حالی‌که صحبت از فشار مالیات بر حداقلی‌بگیران و سال سخت ایرانی‌ها در میان است که یک مقام مالیاتی اعلام کرده که از آنجایی‌که سقف معافیت‌های مالیاتی حقوق و دستمزد «پیشنهادی» است و مجلس درباره آن اعلام نظر خواهد کرد، احتمال تغییر عدد معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد وجود دارد.

اعداد و ارقام لایحه بودجه خبر از این می‌‌دهد که به‌رغم وجود انتظارات، پیش‌بینی شده که حقوق کارکنان دولت 18 درصد و بازنشستگان 20 درصد بالا رود، اما سقف معافیت مالیاتی کماکان همان 10 میلیون تومان خواهد بود. به همین دلیل برخی این گمانه را مطرح کردند که قرار است حقوق کارکنان کمتر از 18 درصد افزایش یابد.

به تعبیر دیگر، حقوق یک کارمند در سال جاری 9 میلیون تومان بود و این یعنی سقف معافیت مالیاتی شامل حال او می‌شد اما سال آینده با لحاظ افزایش 18 درصدی، حقوق کارمند وارد محدود 11 میلیون تومان می‌‌شود و این به این معناست که دریافتی او مشمول مالیات نمی‌‌شود و در نتیجه افزایش حقوق کمتر از 18 درصد و حدود 15 تا 16 درصد خواهد بود.

رشد درآمد مالیاتی؛ گسترش فقر

رشد 50 درصدی درآمدهای مالیاتی در مقابل اینکه درآمدهای نفتی 16 درصد کمتر از امسال برآورد شده‌اند، واکنش‌‌های زیادی را به دنبال داشته است. کارشناسان می‌گویند دولت تلاش دارد با شعار گذر از اقتصاد نفتی اما در عمل به خاطر کمبود فروش نفت، کسری بودجه خود را از محل افزایش شدید و غیرمنطقی درآمدهای مالیاتی جبران کند. بنابراین سال سختی پیش روی همگان است.

مرتضی افقه، استاد دانشگاه در این باره یک گفت‌وگوی رسانه‌ای داشته و گفته است: «در واقع ۱۸ درصد حقوق افزایش پیدا کرده، ولی ۳۰ درصد مالیات به آن بسته شده و تورم ۴۶ درصد است و مابه‌التفاوت آن به ۱۲ درصد می‌رسد که قدرت خرید افراد را کاهش می‌دهد. سایر گروه‌ها از جمله گروهی که باید مالیات ۲۰ درصد و ۳۰ درصد بدهند نیز همین شرایط را دارند. در نتیجه این شرایط، عملا قدرت خرید گروه بزرگی از جامعه، کاملا کاهش پیدا می‌کند.»

گروهی دیگر از کارشناسان نیز بر این باورند که اقتصاد ایران ظرفیت افزایش ۵۰ درصدی درآمدهای مالیاتی را ندارد. در همین زمینه هم محمدتقی فیاضی، کارشناس مسائل اقتصادی به تجارت‌نیوز گفته است: «افزایش مالیات‌ها قطعا چه در بخش تولید و چه در بخش مصارف خانوار، باعث افزایش فشار بر اقتصاد کشور می‌شود. البته حدود 40 درصد از این افزایش پیش‌بینی شده برای درآمدهای مالیاتی به واسطه تورم خواهد بود و خالص افزایش مالیات شاید در حدود 10 درصد باشد.»

در ضمن، در شرایطی نگرانی‌ها از افزایش فشار مالیاتی بر حقوق‌بگیران بالا گرفته که همین الان هم آمارهای نگران‌کننده‌ای از وضعیت فقر و فقرا در ایران منتشر شده است. به گفته داوود سوری، اقتصاددان، 60 درصد از فقرای ایرانی تحصیلکرده یا شاغل هستند. در ضمن، از هر سه ایرانی یک نفر دچار فقر مطلق است و این یعنی 26 میلیون ایرانی زیر خط فقر قرار دارند و این در حالیست که کمک‌های حمایتی دولت هم بیش از گذشته و با توجه به اینکه تورم سالانه چند ماهی است در محدوده 45 درصد درجا می‌زند، ارزش سابق خود را از دست داده‌اند.

 

 

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.