کد مطلب: ۸۹۱۴۶۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رشد اقتصادی ۷.۱ درصدی تابستان بر دوش نفت/ سهم هر بخش از رشد اقتصادی چقدر بود؟

رشد اقتصادی 7.1 درصدی تابستان بر دوش نفت/ سهم هر بخش از رشد اقتصادی چقدر بود؟

رشد اقتصادی ایران در تابستان سال 1402 با محاسبات مرکز آمار ایران به 7.1 درصد رسیده و این رقم بدون احتساب نفت، معادل 4.2 درصد ثبت شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، مرکز آمار ایران روز گذشته گزارش رشد اقتصادی تابستان سال 1402 را از طریق وبسایت رسمی خود منتشر کرد. بر این اساس، آخرین نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران نشان می‌دهند که تولید ناخالص داخلی کشور در سه ماهه دوم سال جاری به قیمت‌های ثابت سال 1390 معادل 219 هزار میلیارد تومان بوده؛ رقمی که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که معادل 204 هزار میلیارد تومان بود، 7.1 درصد افزایش یافته است.

به علاوه، GDP بدون نفت ایران نیز در تابستان امسال معادل 117.5 هزار میلیارد تومان رقم خورده و نسبت به تابستان سال گذشته رشدی 4.2 درصدی را به ثبت رسانده است.

این ارقام در حالی به ثمر رسیده‌اند که آمارها نشان می‌دهند که رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت در سه ماهه دوم سال گذشته به ترتیب 3.4 درصد و 3.1 درصد بوده است.

رشد تابستان

جهش رشد بخش نفت در تابستان 1402

بررسی‌ها حاکی از آن هستند که افزایش 6.2 درصدی کیک اقتصادی ایران در تابستان 1402 در حالی رقم خورده که بخش استخراج نفت و گاز طبیعی بیشترین سهم از این رشد را به خود اختصاص داده است. طوری که این بخش در 6 ماهه نخست سال جاری رشدی 25.6 درصدی را رقم زده است. این در حالیست که رشد بخش نفت در تابستان سال گذشته تنها 5.3 درصد بود و در کل سال 1401 به هفت درصد رسید.

رشد منفی بخش صنعت و معدن بدون احتساب نفت

پس از بخش نفت، بیشترین سهم از رشد اقتصادی ایران در تابستان 1402 متعلق به گروه صنایع و معدن با رشد 8.7 درصدی در این مدت است. با این وجود، اگر اثر نفت بر رشد بخش صنعت و معدن را حذف کنیم، این عدد به منفی 0.4 درصد کاهش می‌یابد؛ چرا که در زیر بخش‌های گروه صنعت و معدن، رشد بخش ساختمان معادل 2.9 درصد، بخش صنعت معادل 2.6 درصد، سایر معادن برابر با 1.7 درصد و تامین آب، برق و گاز طبیعی معادل منفی 6.3 درصد ثبت شده است.

کاهش رشد اقتصادی بخش خدمات نسبت به بهار

بخش خدمات در تابستان 1402 معادل 7.5 درصد رشد کرده که البته این رقم در مقایسه با رشد 9.3 درصدی این بخش در بهار امسال معادل 1.8 واحد درصد افت کرده است. بررسی زیربخش‌های گروه خدمات نیز نشان می‌دهند که سایر خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی با 33.5 درصد و واسطه‌گری‌های مالی به 16.9 درصد، بیشترین اثر را بر رشد بخش خدمات داشته‌اند. با این وجود، زیر بخش مستغلات، کرایه و خدمات کسب‌وکار رشد منفی 0.1 درصدی را به ثبت رسانده است.

بخش کشاورزی ایران آب رفت

با استناد به گزارش مرکز آمار ایران، رشد منفی بخش کشاورزی در اقتصاد ایران همچنان ادامه دارد و این بخش در تابستان امسال 3.2 درصد آب رفته است.

گفتنی است که رشد بخش اقتصاد در اقتصاد ایران از سال 1400 به این سو همواره منفی بوده و این بخش اثری منفی بر رشد اقتصادی کشور به دنبال داشته است.

سهم هر بخش از رشد اقتصادی تابستان چقدر بود؟

بخش دیگری از گزارش مرکز آمار ایران نشان‌دهنده سهم هر یک از چهار بخش اصلی اقتصاد بر تولید ناخالص داخلی کشور و رشد آن در تابستان امسال است.

بر این اساس، گروه خدمات در تابستان امسال 54.2 درصد از اقتصاد کشور را تشکیل داده و سهمی چهار درصدی در رشد اقتصادی داشته است. همچنین 38.6 درصد از GDP ایران در سال جاری مربوط به بخش صنعت و معدن بوده و اثر این بخش بر رشد اقتصادی نیز 3.3 درصد بوده است.

گروه نفت نیز با سهم 15.5 درصدی از کل کیک اقتصادی، 3.4 درصد بر رشد اقتصادی کشور اثر گذاشته است. همچنین، این ارقام برای بخش کشاورزی به ترتیب معادل هفت درصد و منفی 0.2 درصد ثبت شده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.