کد مطلب: ۸۹۱۵۴۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مالیات در سال ۱۴۰۳ جای نفت می‌نشیند/ نگاهی کوتاه به ارقام مالیاتی

مالیات در سال 1403 جای نفت می‌نشیند/ نگاهی کوتاه به ارقام مالیاتی

درآمدهای مالیاتی در لایحه‌ای که در قالب نامه و زودهنگام به دست مجلسی‌ها رسید، 50 درصد رشد داشته، در مقابل اما درآمدهای نفتی 16 درصد کمتر از امسال برآورد شده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، مالیات در سال 1403 جای نفت می‌نشیند؛ حتی با غلظتی بیشتر. همین یک جمله کافی‌ست تا نگرانی از تحمیل فشار مضاعف بر حداقلی‌بگیران با تنها 18 درصد افزایش حقوق بالا بگیرد.

درآمدهای مالیاتی در لایحه‌ای که در قالب نامه و زودهنگام به دست مجلسی‌ها رسید، 50 درصد رشد داشته، در مقابل اما درآمدهای نفتی 16 درصد کمتر از امسال برآورد شده‌اند. بهتر بگوییم، دولت تصمیم دارد دو برابر سهم درآمد حاصل از فروش نفت و گاز، درآمد مالیاتی داشته باشد؛ این یعنی کمرنگ شدن نقش نفت در بودجه 1403.

حالا بیاییم از درِ اعداد و ارقام وارد شویم. در لایحه بودجه سال آینده آمده است که درآمد مالیاتی باید به 1122 هزار میلیارد تومان برسد؛ رشدی معادل 49.8 درصد در مقایسه با امسال.

در سال 1401، درآمد مالیاتی حدود ۵۲۶ هزار میلیارد تومان بود که در بودجه 1402 به بیش از ۸۳۸ هزارمیلیارد تومان رسید. یعنی رشد آن بیش از 59 درصد بود.

درآمد نفت اما برای سال آینده حدود ۶۱۴ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

کارشناسان چه می‌گویند؟

هرچند هنوز بودجه در مرحله آغازین خود قرار دارد و تا چکش‌‌کاری مجلس مدت زیادی مانده اما ناگفته نماند که از همان آغاز رونمایی از آن، بازار واکنش‌ها به این سند مهم دخل و خرج دولت داغ شد.

گروهی از کارشناسان سفت و سخت مقابل تصمیم دولت ایستاده‌اند و می‌گویند اصلا اقتصاد ایران ظرفیت افزایش 50 درصدی درآمد مالیاتی را ندارد و تیرِ آن هم به بخش تولید اصابت می‌کند و هم به بخش مصارف خانوار.

گروهی دیگر هم می‌گویند دولت شعارش گذر از اقتصاد نفتی است اما آنچه نباید در پشت پرده از نظر همگان مخفی بماند، کسری بودجه عظیم دولت است که قرار است افزایش شدید و غیرمنطقی درآمدهای مالیاتی جورِ کمبود فروش نفت را بکشد.

با در نظر گرفتن تمام این گفته‌ها در آخر باید گفت به احتمال قوی سال سختی پیش روی ایرانی‌ها قرار دارد که حالا دیگر 30 درصد آنها زیر خط فقر قرار گرفته‌اند.

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.