کد مطلب: ۸۹۴۲۴۸

غلامرضا نوری قزلجه در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز:

افزایش ۵۰ درصدی مالیات‌ یعنی رکود تورمی و فشار اقتصادی بر مردم و بنگاه‌ها/ به‌جای حل مشکل مذاکرات برای تامین تراز بودجه دست در جیب مردم می‌کنند

حجم ویدیو: ۴۲.۵۸M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۸:۵۶ دانلود ویدیو

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم می‌گوید دولت رئیسی به جای حل مشکل مذاکرات و احیای برجام برای تامین کسری بودجه از طریق افزایش 50 درصدی دریافت مالیات، عملا دست در جیب مردم کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، غلامرضا نوری قزلجه، رئیس فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم در گفت‌و‌گو با تجارت‌نیوز درباره رشد 50 درصدی درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده و در پاسخ به این سوال که «آیا جامعه هدف دریافت این مالیات به روشنی و شفافیت به مجلس معرفی شده است»، گفت: اگر جامعه هدف تامین رشد دریافت مالیات بیشتر برای سال آینده، به روشنی به مجلس معرفی می‌شد، احتمالا در رای نمایندگان به کلیات لایحه بودجه اثر می‌گذاشت و تا این مرحله هنوز در این‌باره جزئیات دقیقی اعلام نشده است.

نوری قزلجه درباره تبعات اقتصادی و تورمی این میزان از افزیش درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه تاکید کرد: مشخص است که هنوز عمق تاثیرات تورمی در سال آینده و رکود ناشی از این میزان افزایش دریافت مالیات برای مجلس جا نیفتاده است.

با این میزان رشد درآمدهای مالیاتی نه مردم و نه بنگاه‌ها از فشار اقتصادی در امان نیستند

وی با تاکید بر افزایش میزان دریافت مالیات در سال جاری نسبت به سال گذشته نیز گفت: با توجه به اینکه سال 1402 یعنی سالی که در آن قرار داریم با افزایش قابل توجه مالیات‌ها روبه‌رو بودیم، تداوم همین روند و افزایش 50 درصدی درآمدهای مالیاتی در بودجه، هم در اقتصاد خانوارها و معیشت مردم به عنوان مصرف‌کنندگان و هم در اقتصاد بنگاه‌های تولیدی موثر خواهد بود.

این نماینده مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه دولت در محورهای مختلف مالیاتی سیاست افزایش دریافت مالیات را پیاده کرده است، گفت: علاوه بر رشد کلی دریافت مالیات به میزان 50 درصد، مالیات اشخاص حقوقی نیز نزدیک به 55 درصد نسبت به سال 1402 افزایش داده شده است، از طرف دیگر افزایش مالیات بر عایدی سرمایه را هم داریم، تراکنش‌های بانکی هم قرار است مبنایی برای مالیات‌ها باشد، در ارزش افزوده هم رشد 9 درصد به 10 درصد پیشنهاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: با مرور همه این موارد معلوم است که فشار مالیاتی قابل توجهی هم به مردم و هم به واحدهای تولیدی و فعالیت‌های اقتصادی وارد می‌شود که باعث تداوم رکود تورمی خواهد شد.

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم با ابراز نگرانی از تاثیرات این میزان رشد درآمدهای مالیاتی تاکید کرد: دولت برای تنظیم تراز بودجه دست به این میزان رشد دریافت و درآمد مالیاتی زده که عملا دست در جیب مردم کردن است.

افزایش 18 درصدی حقوق‌ هیچ تناسبی با وضعیت تورمی ندارد

نوری قزلجه همچنین درباره افزایش 18 درصدی حقوق‌ در لایحه بودجه گفت: قطعا این میزان افزایش هیچ تناسبی با تورم موجود ندارد، علاوه بر اینکه شما درآمدهای مالیاتی را 50 درصد و حقوق را 18 درصد افزایش داده‌اید، این فاصله 32 درصدی چه تکلیفی دارد؟!

او در پاسخ به سوالی درباره اظهارات دولت بر این مبنا که دست دولت به دلیل منابع موجود برای افزایش بیشتر میزان حقوق‌ بسته است، تاکید کرد: واقعیت امر این است که ما مسیر هموار را فراموش کردیم و آنقدر در این وضعیت حرکت کردیم که اصل راه و راهکار اصلی را از یاد بردیم.

راه برون‌رفت از مشکلات فعلی در احیا و به نتیجه رساندن مذاکرات است

وی ادامه داد: ما در حال حرکت در مسیر سنگلاخ هستیم؛ دولت بنا داشت که مذاکرات احیای برجام را محقق کند، مجلس یازدهم قانون اقدام متقابل را نوشت تا دولت قبل نتواند کاری از پیش ببرد و احیای برجام برای این دولت بماند.

نوری قزلجه همچنین در ادامه گفت: قرار بود دولت برجام را احیا کند و برگشت پولمان با تصویب FATF راحت‌تر انجام شود، شرایطی ایجاد شود که امکان بهره‌برداری از میادین مشترکی که حالا در اختیار شرکای ماست و ما کمتر از آن استفاده می‌کنیم را مهیا کنیم، قرار بود سرمایه‌گذاری خارجی تقویت شود و هزاران موضوع دیگر که در یک مجموعه باعث کنترل رکود و تورم می‌شود.

 عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با انتقاد از تعلل دولت در زمینه تحقق این موارد تاکید کرد: مردمی که دو سال است تحت تاثیر جهش قیمت ناشی از حذف ارز ترجیحی قرار دارند حالا باید در سال آتی با این میزان دستمزد، فشار ناشی از افزایش درآمدهای مالیاتی را هم تحمل کنند.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.