کد مطلب: ۸۹۵۴۲۵

کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳:

حساب‌های فرعی دستگاه‌ها در سال آینده مسدود می‌شود

حساب‌های فرعی دستگاه‌ها در سال آینده مسدود می‌شود

کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1403 گفت: کلیه حساب‌های فرعی دستگاه‌ها در سال آینده مسدود می‌شود و باید حساب ریالی و ارزی در خزانه‌داری کل کشور نزد بانک مرکزی افتتاح شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، رحیم زارع در رابطه با مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: کمیسیون تلفیق تصویب کرد که ۳۱ هزار میلیارد تومان از منابع بودجه عمومی برای حوزه اشتغال اختصاص پیدا کند که هر استان ۷۰ درصد ۳۱ همت را می‌گیرد، ۱۲۵ همت از منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها هم تصویب شد که ۵۰ همت آن در اختیار استانداران، ۳۵ همت کمیته امداد، ۱۵ همت بهزیستی، ۱۰ همت بنیاد شهید، پنج همت برای صندوق نوآوری و شکوفایی، پنج همت برای بنیاد برکت و پنج همت برای بسیج داده می‌شود که این ۷۵ همت تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال‌زایی در سال آینده است.

آنچه تاکنون در خصوص هدفمندی یارانه‌ها تصویب شده نزدیک به ۷۰۰ همت است.

افزایش سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی

سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی از ۴۰ درصد پیشنهادی لایحه دولت به ۴۵ درصد افزایش پیدا کرد، سه درصد برای مناطق نفت‌خیز و محروم، ۱۴.۵ درصد برای وزارت نفت جهت سرمایه‌ گذاری و ۳۷.۵ درصد در منابع عمومی بودجه کل کشور اختصاص پیدا می‌کند.

تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در سال آینده ۳۰۰ میلیون تومان پیش‌ بینی شده که این میزان برای زوج‌های کمتر از ۲۵ سال و زوج‌های کمتر از ۲۳ سال ۳۵۰ میلیون تومان خواهد بود.

تسهیلات قرض‌الحسنه خرید مسکن برای خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر که بعد از سال ۱۳۹۹ به دنیا آمده است، ۳۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی شد. تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه مسکن مددجویان کمیته امداد و رزمندگان معسر ۴۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شد. تسهیلات فرزندآوری هم بدین شکل به تصویب رسید که به ازای فرزند اول ۴۰ میلیون تومان، فرزند دوم ۸۰ میلیون تومان، فرزند سوم ۱۲۰ میلیون تومان، فرزند چهارم ۱۵۰ میلیون تومان و فرزند پنجم بیشتر از آن ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

میزان پاداش پایان خدمت در سال آینده ۵۵۰ میلیون تومان پیش‌بینی شد و تا ۷۰ میلیون تومان سقف خالص پرداختی برای سال آینده خواهد بود.

کلیه حساب‌های فرعی دستگاه‌ها در سال آینده مسدود می‌شود و باید حساب ریالی و ارزی در خزانه‌داری کل کشور نزد بانک مرکزی افتتاح شود همچنین مجوزی به شرکت‌های دولتی داده شد تا ۱۳ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی با تضمین بازپرداخت خودشان داده شده است.

تامین اجتماعی از طریق تهاتر یا نقدی یا سهام شرکت‌های بورسی و غیربورسی سودده و یا نرخ خوراک پتروشیمی و گاز برای واحدهای تولیدی، تامین اجتماعی و شرکت‌های تابعه اقدام کند و ۱۷۰ همت بدهی را در سال آینده تادیه کرده است.

حقوق وارداتی ماشین‌آلات، تجهیزات و مواد اولیه و واسطه‌ای تولید به دو درصد کاهش پیدا کرد حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی، دارو و ملزومات و تجهیزات پزشکی و نهاده‌های دامی و شیر خشک اطفال به یک درصد کاهش پیدا کرد.

ضریب حقوق کارکنان وزارت کشور ۱.۵ برابر حقوق شغل و شاغل در نظر گرفته شد.

تعیین میزان حقوق سربازان در سال آینده مربوط به بخش دوم بودجه است که آنها را در زمان تنظیم جداول و ردیف‌ها مشخص می‌کنیم با توجه به این‌که هنوز قسمت دوم بودجه به مجلس شورای اسلامی داده نشده ولی احتمالا افزایش حقوق سربازان همچون سابق خواهد بود.

کمیسیون تلفیق کف حقوق والدین شهدا را ۱۵ میلیون تومان تعیین کرد میزان حقوق رزمندگان معسر هم با حداقل حقوق یعنی ۱۰ میلیون تومان خواهد بود.

زارع در رابطه با مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ به خبرنگار جماران در خصوص جو منفی از سوی جامعه نسبت به بودجه سال آینده، گفت: 

جو عمومی با توجه به لایحه‌ای که دولت داده مشخص است؛ دولت می‌گوید ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان دارم ۱۸۰۰ از آن را به حقوق و هزینه‌های جاری، ۳۷۵۰۰۰هزار را به پروژه‌های عمرانی و با ۳۸۴۰۰۰ هزار بدهی خود را پرداخت می‌کنند و آنچه در بودجه ۱۴۰۳ دیده شده، نرخ تورمی که در بودجه ۱۴۰۳ دیده شده دولت در ۱۴۰۲ آورد ۴۰ درصد بود که در این بودجه ۳۵ درصد است. جو عمومی بر بحث حامل‌های انرژی است که دولت در لایحه‌ قیمت‌ها را ثابت در نظر گرفته و آنچه که ما مصوب کردیم؛ در سال آینده ثابت مانده است.

وی افزود: در رابطه با فضای کسب و کار، حمایت از تولید و اشتغال بودجه ۱۴۰۳ قطعا به مراتب نسبت ۱۴۰۲ بهتر بوده است. امروز دغدغه مردم معیشت و اشتغال است و تلاش کردیم دولت به یک‌باره تصمیم نگیرد در واقع اثر بودجه در زندگی مردم بسیار است. مثل؛ ورودی حقوق ما ۹ درصد به ۱ درصد کاهش یافته است مثل، کالاهای اساسی تجهیزات پزشکی، شیر خشک اطفال و حوزه تولید که می‌دانستیم در جامعه اثر دارد انجام دادیم.

زارع در پاسخ به این سوال که تاثیر بودجه ۱۴۰۳ در معیشت مردم چگونه خواهد بود، گفت: بودجه پیش بینی است. ما تخمین نرخ تورمی که حساب کردیم و معیشت تابع از عوامل داخلی است و خارجی از جمله، تحریم و محدودیت‌ها و واردات کالاهای اساسی است و اگر به مشکل بخورد قطعا اثر منفی بر زندگی تمام مردم دارد. اگر روند با پیش بینی ما فاصله داشته باشد بر زندگی مردم اثر بد خواهد گذاشت.

منبع : جماران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.