کد مطلب: ۸۹۵۴۵۳

نرخ بیکاری روستا رکورد ۵.۷ درصدی زد

نرخ بیکاری روستا رکورد ۵.۷ درصدی زد

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم گفت: با افزایش اشتغال در مناطق روستایی، نرخ بیکاری در روستاها کاهش یافته و رکورد ۵.۷ درصد در آذرماه ۱۴۰۲ ثبت شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، امیرحسین مدنی امروز در اولین همایش ملی ظرفیت روستا در اقتصاد ملی اظهار کرد: 27 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور توسط روستاها تولید می‌شود اما شکاف نزدیک 60 درصدی درآمد روستایی با شهری وجود دارد که اتفاق خوبی نیست.

وی افزود: نرخ تورم در روستاها از گذشته بالا بوده اما در دولت سیزدهم کاهش یافته است که دلیل اصلی بالا بودن نرخ تورم روستایی موضوع حمل و نقل است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ادامه داد: با افزایش اشتغال در مناطق روستایی، نرخ بیکاری در روستاها کاهش یافته است و رکورد 5.7 درصد در آذرماه 1402 ثبت شد.

مدنی با بیان اینکه 12 مسئله اصلی در اقتصاد روستا احصا شده است، افزود: آمارها در حوزه روستا بویژه در بخش اقتصاد بروز نیست و نیازمند آمارهای دقیق‌تری برای برنامه‌ریزی در این حوزه هستیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: توجه به زیرساخت‌ها در روستا مورد توجه دولت‌ها بوده است اما با این وجود شاهد کاهش جمعیت روستاهای کشور هستیم.

علت اصلی مهاجرت از روستا مسائل اقتصادی است

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم تصریح کرد: بر اساس پژوهش انجام شده علت اصلی مهاجرت از روستا به حاشیه شهرها مسائل اقتصادی بوده است.

مدنی ادامه داد: 62 هزار روستا در کشور وجود دارد که 39 هزار روستا جمعیتی بالای 20 خانوار دارد.

وی اضافه کرد: بر اساس سرشماری جمعیتی که در سال 95 انجام شد، جمعیت روستاهای کشور 20 میلیون و 730 هزار نفر بود که این رقم در سال 1402 به 19 میلیون و 900 هزار نفر رسیده و سهم جمعیت روستایی از جمعیت کشور از 26 درصد به 23 درصد کاهش یافته است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم در پایان تصریح کرد: تا یک دهه گذشته بخش غالب اشتغال در روستا مربوط به کشاورزی بود اما در یک دهه اخیر فعالیت‌های خدماتی و صنعتی رشد داشته است.

منبع : تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.