کد مطلب: ۸۹۶۶۹۵

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

بررسی تورم دی ماه از دریچه دهک‌های هزینه‌ای/ تورم سالانه دهک دهم به ۴۵.۲ درصد رسید

بررسی تورم دی ماه از دریچه دهک‌های هزینه‌ای/ تورم سالانه دهک دهم به 45.2 درصد رسید

نرخ تورم ماهانه در دهک هزینه‌ای اول معادل دو درصد ثبت شده که این رقم در دهک دهم که ثروتمندترین دهک اقتصادی به شمار می‌رود، به 2.9 درصد رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، مرکز آمار ایران در اواخر هفته گذشته گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده یا همان نرخ‌های تورم دی ماه سال جاری را منتشر کرد. با استناد به اعداد و ارقام این گزارش، در دهمین ماه امسال نرخ‌های تورم روندی نزولی را طی کرده‌اند؛ طوری که نرخ تورم ماهانه در دی به 2.6 درصد کاهشی یافت، نرخ تورم 12 ماهه تا سطح 43.6 درصدی پایین آمد و نرخ تورم نقطه به نقطه نیز به 38.5 درصد رسید.

یکی از موارد مهمی که مرکز آمار ایران در گزارش خود به آن اشاره کرده، نرخ‌های تورم در دهک‌های مختلف هزینه‌ای است. زیرا طبقات اقتصادی مختلف، به دلیل تفاوت‌های موجود در سبد مصرفی و شیوه هزینه‌کرد خود، تورم‌های مختلفی را تجربه می‌کنند.

طوری که بررسی‌ها نشان می‌دهند دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه برای دهک‌های هزینه‌ای از 4.1 واحد درصد در آذر ماه، به 4.6 واحد درصد در دی ماه افزایش یافته است. بنابراین دامنه این نرخ تورم، از 40.6 درصد برای دهک اول تا 45.2 درصد برای دهک دهم متفاوت است.

تورم دهک دی

دهک هشتم بیشترین نرخ تورم نقطه‌ای را ثبت کرد

بررسی نرخ تورم سالانه دی ماه در دهک‌های هزینه‌ای کشور، حاکی از آن است که این نرخ در دهک هزینه‌ای دهم بیش از سایر دهک‌ها بوده و معادل 45.2 درصد ثبت شده است. هرچه در دهک‌ها پایین‌تر برویم، رقم تورم سالانه نیز کاهش می‌یابد تا در نهایت در دهک اول به 40.6 درصد می‌رسد.

در طرف دیگر اما بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه در دی ماه امسال با رقم 39.2 درصدی به دهک هشتم اختصاص پیدا کرده است. به عبارت دیگر، این دهک برای یک سبد یکسان از کالاها و خدمات در دی ماه سال جاری 39.2 درصد بیشتر از دی ماه سال گذشته هزینه کرده‌اند. همچنین این نرخ نیز در دهک اول با ثبت رقم 35.4 درصدی در پایین‌ترین حد خود قرار داشته است.

تغییر روند تورم ماهانه دهک‌ها

بررسی‌ها نشان می‌دهند که همچون نرخ‌های تورم سالانه و نقطه به نقطه، تورم ماهانه نیز در دهک‌های بالاتر، بیش از دهک‌های پایین‌تر بوده است. این در حالیست که در آذر ماه امسال، این روند مخالف دی ماه بود و دهک‌های کم‌درآمدتر، تورم بیشتری را نسبت به دهک‌های پردرآمدتر تجربه کرده بودند.

بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران، نرخ تورم ماهانه در دهک هزینه‌ای اول معادل دو درصد ثبت شده که این رقم در دهک دهم که ثروتمندترین دهک اقتصادی به شمار می‌رود، به 2.9 درصد رسیده است.

دهک‌ها پول خود را کجا خرج می‌کنند؟

نگاهی به ضرایب اهمیت کالاهای و خدمات در سبد مصرفی خانوارهای کشور حاکی از آن است که دهک‌های هزینه‌ای بالاتر نسبت به دهک‌های پایین‌تر، بخش بیشتری از هزینه‌های خود را به کالاهای غیرخوراکی و خدمات اختصاص می‌دهند. طوری که سهم این بخش برای دهک دهم معادل 78.45 درصد از کل هزینه‌های این دهک ثبت شده واما این رقم برای دهک اول معادل 57.64 درصد بوده است.

از سوی دیگر نیز بدیهی است که خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات سهم بیشتری در دهک‌های هزینه‌ای پایین‌تر دارند و این دهک 42.36 درصد از هزینه‌های خود را به این بخش اختصاص می‌دهند و این در حالیست که این رقم در دهک دهم برابر با 21.55 درصد است.

ضریب اهمیت دی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.