خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۹۷۶۲

بررسی گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری:

عملکرد دولت؛ مهم‌ترین مانع امنیت سرمایه‌گذاری در ایران/ شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در پایین‌‌ترین سطح خود قرار گرفت

عملکرد دولت؛ مهم‌ترین مانع امنیت سرمایه‌گذاری در ایران/ شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در پایین‌‌ترین سطح خود قرار گرفت

بر اساس پایش مرکز پژوهش‌های مجلس شاخص امنیت سرمایه‌گذاری ایران به 5.66 رسیده که یهترین رقم از زمستان 1396 به این سو محسوب می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، مرکز پژوهش‌های مجلس که از زمستان سال 1396 به این سو، با انتشار گزارش‌های فصلی «پایش امنیت سرمایه‌گذاری به تفکیک استان‌ها و حوزه‌های کاری» به بررسی وضعیت این بخش مهم اما نادیده گرفته شده اقتصاد ایران می‌پردازد، به‌تازگی گزارش مربوط به تابستان 1402 را منتشر کرده است.

نتایج این پژوهش که علاوه بر آمارهای رسمی منتشر شده و در دسترس، از ارزیابی هفت هزار و 812 فعال اقتصادی نیز به منظور بررسی وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری با هفت نماگر و 38 مولفه استفاده کرده، حاکی از آن است که شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در ایران که رقمی بین صفر تا 10 بوده و نمره 10 بدترین حالت ممکن محسوب می‌شود، در تابستان 1402 به 5.66 واحد رسیده است.

امنیت سرمایه گذاری

بهبود وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری در تابستان

شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در حالی عدد 5.66 واحد را به ثبت رسانده که این رقم در بهار امسال معادل 5.73 درصد بود. همچنین این شاخص در تابستان امسال به کمترین میزان خود، یا به عبارت دیگر، مناسب‌ترین وضعیت از زمان شروع این پایش در زمستان 1396 به این سو قرار گرفته است.

آنگونه که در گزارش مرکز پژوهش‌ها ذکر شده، عامل اصلی بهبود وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری در ایران، مناسب‌تر ارزیابی شدن مولفه‌های پیمایشی از سوی فعالان مشارکت‌کننده در پایش بوده است. همچنین ثبات نسبی نرخ ارز و همچنین تورم مصرف‌کننده در تابستان امسال، از دیگر عوامل بهبود وضعیت این شاخص به شمار می‌روند.

عملکرد دولت؛ عامل اصلی نبود امنیت سرمایه‌گذاری

شاخص امنیت سرمایه‌گذاری بر اساس هفت نماگر اصلی تعیین می‌شود که هر یک از این نماگرهای نیز از تعدادی مولفه تشکیل شده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که «عملکرد دولت» در میان این مولفه‌های هفتگانه، بدترین وضعیت را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر اما مناسب‌ترین ارزیابی در تابستان مربوط به مولفه «مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض» بوده است.

نماگرها

تاثیرگذارترین مولفه‌ها بر امنیت سرمایه‌گذاری

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، در این پایش 38 مولفه از دیدگاه هفت هزار و 812 فعال اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است که در این میان، «میزان حمایت مسئولان استانی از داوطلبان سرمایه‌گذاری» برای دومین فصل متوالی در جایگاه نامناسب‌ترین مولفه مورد ارزیابی قرار گرفته است. همچنین از آنجایی که این مولفه نخستین بار در بهار امسال در این جایگاه قرار گرفته بود، می‌توان گفت که وضعیت این مولفه به‌طور قابل توجهی در مسیر افول قرار گرفته است.

علاوه بر آن، «عمل مسئولان ملی به وعده‌های داده شده» مولفه‌ای است که برای چندمین فصل متوالی در میان نامناسب‌ترین مولفه‌های امنیت سرمایه‌گذاری قرار گرفته و در تابستان امسال، جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. در رده سوم نیز نام مولفه «ثبات یا قابل پیش‌بینی بودن تصمیمات مسئولان استانی یا محلی» به چشم می‌خورد.

در طرف مقابل، بررسی گزارش مرکز پژوهش‌ها حاکی از آن است که سه مولفه «ثبات قوانین و مقررات»، «سرقت مالی (پول نقد، کالا و تجهیزات)» و «میزان وفای به عهد در اجرای قرارداد کتبی یا شفاهی در بازار» همچون پایش قبلی در بهار سال جاری، سه مولفه با مناسب‌ترین وضعیت در تابستان به شمار می‌روند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.