کد مطلب: ۹۰۰۴۸۵

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

نفت و گاز؛ ناامن‌ترین حوزه کاری برای سرمایه‌گذاری در تابستان شد

نفت و گاز؛ ناامن‌ترین حوزه کاری برای سرمایه‌گذاری در تابستان شد

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در تابستان سال جاری بهترین وضعیت شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در حوزه کاری «معادن به جز نفت و گاز» به ثبت رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، هفته گذشته بود که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، با انتشار بیست و سومین پیمایش فصلی خود، امنیت سرمایه‌گذاری ایران در تابستان 1402 را به تفکیک استان‌ها و حوزه‌های کاری بررسی کرد.

تجارت‌نیوز پیش‌تر در دو گزارش مجزا، کلیات این گزارش و داده‌های آن را به تفکیک استان‌‌های کشور را بررسی کرد که بر اساس آن، شاخص امنیت سرمایه‌گذاری ایران که رقمی بین صفر تا 10 بوده و نمره 10 بدترین حالت ممکن محسوب می‌شود، در تابستان رقم 5.66 واحد را ثبت کرده که مناسب‌ترین وضعیت از زمان آغاز این پایش در زمستان 1396 محسوب می‌شود. همچنین در میان استان‌های کشور، هرمزگان، گلستان، و خراسان شمالی، بهترین وضعیت و کهگیلویه و بویراحمد، تهران و چهارمحال و بختیاری، نامناسب‌ترین وضعیت این شاخص را به خود اختصاص داده‌اند.

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، بخش دیگری از این گزارش، امنیت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های کاری گوناگون را زیر ذره‌بین برده که تجارت‌نیوز در ادامه به بررسی این بخش می‌پردازد.

کسب و کارها

امن‌ترین حوزه کاری برای سرمایه‌گذاری چیست؟

ارزیابی هفت هزار و 812 فعال اقتصادی در کنار داده‌های آماری رسمی از آن حکایت دارند که امن‌ترین حوزه کاری برای سرمایه‌گذاران در تابستان سال 1402 بخش «معادن به جز نفت و گاز» بوده است. طوری که این بخش در کنار حوزه «هتل، رستوران، تهیه و توزیع غذا» با ثبت شاخص 6.09 عملکردی بهترین وضعیت را در بین کسب‌وکارهای دیگر به ثبت رسانده‌اند. همچنین حوزه «خدمات» نیز به شاخص 6.10 واحدی در رده سوم قرار دارد.

در ادامه این فهرست، سه حوزه کاری «خدمات تولیدی»، «زراعت، باغداری و جنگل‌داری» با شاخص 6.13 واحدی و همچنین «صنعت» با شاخص 6.14 واحدی به چشم می‌خورد که رده‌های چهارم تا ششم را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین پس از دو حوزه «دامداری، مرغداری و شیلات» با 6.16 واحد و «ارتباط و توزیع» با 6.17 واحد، نامناسب‌ترین وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری به حوزه « نفت خام و گاز طبیعی، تامین آب، برق و گاز» تعلق یافته که شاخص 6.19 واحدی را ثبت کرده است.

افت امنیت سرمایه‌گذاری در سه حوزه کاری

مقایسه وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری کسب‌وکارهای در تابستان و بهار 1402 حاکی از آن است که وضعیت این شاخص تنها در سه حوزه کاری بدتر شده و بقیه کسب و کارها شاهد بهبود این شاخص در طول این دوره بوده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که بخش «معادن به جز نفت و گاز» در حالی بهترین شاخص را در تابستان رقم زده که شاهد بیشترین افزایش شاخص (نامناسب‌تر شدن شاخص) در این دوره بوده است. همچنین دو بخش «خدمات» و «دامداری، مرغداری و شیلات» نیز دیگر کسب‌وکارهایی بودند که در تابستان امسال با کاهش امنیت سرمایه‌گذاری مواجه شده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.