کد مطلب: ۹۰۰۸۶۱

وزیر اقتصاد:

عده‌ای وضعیت بازار ارز و دلار را نامطلوب جلوه می‌دهند

عده‌ای وضعیت بازار ارز و دلار را نامطلوب جلوه می‌دهند

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: عده‌ای سعی دارند هر طور که می‌توانند القا کنند که وضعیت بازار ارز و دلار مطلوب نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز، سید احسان خاندوزی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره عوامل موثر در افزایش نرخ دلار گفت: عده‌ای سعی دارند هر طور که می‌توانند القا کنند که وضعیت بازار ارز و دلار مطلوب نیست.

وی درباره میزان بازگشت اموال بابک زنجانی اظهار داشت: میزان بازگشت اموال بابک زنجانی از سوی قوه قضائیه و بانک مرکزی اعلام می‌شود.

وزیر اقتصاد درباره رقم دقیق سود سهام عدالت که اسفند ماه پرداخت می‌شود، تصریح کرد: نسبت به آن سودی که در پاییز ماه پرداخت شد، حدود ۴٠ درصد کاهش پیدا می‌کند.

خاندوزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ابتدای هفته میزان کاهش نرخ سود را ٣٠ درصد اعلام کردید آیا باز هم نرخ سود کمتر شده، خاطرنشان کرد: از آنجایی که سهامداران دو دسته پرداخت ۵٣٠ هزار تومان و یک میلیون تومانی هستند، از این رو میزان کاهش نرخ سود بین ٣٠ تا ۴٠ درصد خواهد بود.

وی درباره میزان پرداخت تسهیلات تبصره ١٨ ابراز داشت: از طریق تبصره ١٨ که در واقع تسهیلات اشتغال و تولید با نرخ سود ترجیحی از که محل تلفیق بودجه دولت با منابع بانک‌ها پرداخت می‌شود در سال ١۴٠١ و ١۴٠٢ ارایه وام به کارآفرینان رشد چشمگیری داشت، به نحوی که در سال ١۴٠١ از محل اضافه شدن ١٩ هزار میلیارد تومان منابع دولت با منابع بانک‌ها بیش از ۴٠ هزار میلیارد تومان تسهیلات تبصره ١٨ پرداخت شد. برای ١۴٢ هزار نفر شغل قطعی برای ۵٠ هزار پروژه در سطح کشور ایجاد شده‌است. 

وزیر اقتصاد با بیان اینکه برای تسهیلات تبصره ١٨، سال گذشته ١٧ هزار میلیارد تومان از منابع دولتی تعیین شد و با منابع بانکی، عدد نهایی پرداخت تسهیلات به ۴٠ هزار میلیارد تومان رسید، عنوان کرد: این تسهیلات با نصف نرخ سود رایج در شبکه بانکی در اختیار کارآفرینان قرار می‌گیرد که تا به امروز ١٣ هزار میلیارد تومان از این تسهیلات پرداخت شده است و تلاش می‌شود تا پایان تیر ماه، سال آینده ۴٠ هزار میلیارد تومان پرداخت شود. 

خاندوزی ادامه داد: نظارت دقیق وجود دارد تا در این مسیر انحراف یا پول‌پاشی انجام نشود و اصابت دقیق باشد. قرار بر این است که قدرت اختیار استاندارها در فرایند پرداخت این تسهیلات افزایش یابد.

وزیر اقتصاد همچنین در مراسم تقدیر از برگزیدگان عملکرد تبصره ۱۸ قانون بودجه با بیان اینکه تغییر ریل اعتبارات در حوزه اشتغال صورت گرفته است، یادآور شد: برای مسئله تامین مالی در حوزه تولید باید پاسخ در خور تولید و نیازهای ثابت و متغیر بخش‌های مختلف تولید و تولیدکنندگان داشته و الگوی متناسب با آن نیاز را داشته باشیم.

وی افزود: یک قالب و یک یونیفورم های یکسان هر چند الگوی ساده‌انگارانه اما ناکارآمدترین روش تامین مالی برای بنگاه‌های تولیدی است.

خاندوزی با اشاره تجربیات دهه‌های گذشته در تامین مالی گفت: در دهه ١٣۴٠ و همچنین بعد از انقلاب، بانک‌های توسعه‌ای کم‌رنگ و تمایل به سمت این بود که همه بانک‌ها تجاری جهان‌شمول شوند اما اشتباه بود و تامین مالی تولید را از دست دادیم. بعد از آن بازار سرمایه تا حدودی پررنگ شد و بعد شاهد مداخلات بودجه‌ای دولت بودیم و در جز مداخلات بودجه‌ای دولت، سازوکار تبصره ١٨ ایجاد شد.

وی اضافه کرد: درخصوص تسهیلات از محل تبصره ١٨، چهار موضوع کارآمدی، پایداری، اصابت و عدالت مطرح می‌شود که در نهایت منجر به پرداخت غیرمستقیم و اهرمی شدن منابع بانکی شد و همچنین بازگشت منابع چابک و پایدار بود و تخصیص هم به صورت نهادی انجام شد. در سال گذشته نیز قدم خوبی در پرداخت تسهیلات  برداشته شد و اگر سامانه تکمیل شود، می‌توان گفت که در تبصره ١٨ به یک بلوغی رسیدیم و نیاز داریم که این موضوع از قالب بودجه سنواتی خارج شود و دائمی شود.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.