کد مطلب: ۹۰۷۷۰۵

اهمیت مدیریت پسماند و مقابله با عوارض افزایش دما برای کارفرمایان

اهمیت مدیریت پسماند و مقابله با عوارض افزایش دما برای کارفرمایان

دبیرکل کانون عالی کارفرمایی کشور گفت: باید با اتخاذ راهکارهای محیط زیستی مناسب و جلب حمایت دولت در جهت مدیریت مخاطرات آب و هوایی حرکت کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، وبینار کشوری روز جهانی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار به مناسبت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای (28 آوریل) با مشارکت تشکل‌های کارگری، کارفرمایی، دولت و نمایندگان مجلس و کارشناسان ایمنی و بهداشت حرفه‌ای به همت انجمن متخصصین بهداشت حرفه ای ایران برای بررسی رفع موانع و ارتقاء فرهنگ و رشد محیط کار ایمن و بهداشت و حرفه‌ای صبح امروز برگزار شد.

داوود آدینه (دبیرکل کانون عالی کارفرمایی کشور) در رابطه با این روز اظهار کرد: اصلاح برخی ضوابط و دستورالعمل‌ها و اینکه مسئولیت اجتماعی کارفرمایان و نهادها و استانداردهای ایزو، بسیار اهمیت دارد. قوانینی مثل قانون مدیریت پسماند و قانون حفاظت از محیط زیست و آب و هوا در ایران وجود دارد که باید روی اجرای آن نظارت شود.

وی افزود: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در محیط کار مثل پنل‌های خورشیدی و استفاده از سیستم‌های الکترونیکی بجای چاپ کاغذ و قطع درختان، قرارداد با شرکت‌های بازیافت با کارگاه‌ها و کارخانه‌ها و تبدیل پسماند به کمپوست‌های لازم برای کشاورزی، مدیریت پسماند و تفکیک از مبداء در محیط کار درباره زباله‌ها، استفاده از مدل‌های دوستدار محیط زیست و انتشار اطلاعات و آگاه سازی (در قالب تصویری و مدیا بجای چاپ بروشور)، از اقدامات مثبتی است که در این حوزه برای جلوگیری از تشدید آثار تحول زیست محیطی بر محیط کار می‌توان اجرا کرد.

آدینه با اشاره به ضرورت کاهش مصرف انرژی و آب در محیط کار اظهار کرد: افزایش سیلاب‌ها در اثر بارندگی نامنظم و بی‌رویه، افزایش دمای زمین و کاهش کارایی نیروی کار و افزایش بیماری‌های ناشی از دما، افزایش طوفان‌ها، ریزگردها و.. و خشکسالی و کمبود آب می‌تواند به محیط کار آسیب بزند.

این فعال کارفرمایی با اشاره به آثار زیان‌بار گرما و اشعه خورشید گفت: در مناطق گرمسیر و باز مثل عسلویه ما شاهد ایست قلبی ناشی از گرمازدگی بودیم که این روند ادامه داشته و بسیار ناگوار است. گرفتاری برخی کارگران در طغیان رودخانه‌ها در حاشیه این محل‌ها از جمله حوادثی است که ما تجربه کردیم.

وی ادامه داد: طوفان‌ها ارتباط افراد و کارکنان با مناطق مختلف را قطع می‌کند و مشکل زاست که ناشی از تغییرات اقلیمی است که باید برای آن‌ها فکری کرد. کمبود منابع آبی به دلیل کاهش سفره‌های زیرزمینی و کاهش یخچال‌های طبیعی می‌تواند مخاطره زا باشند. همچنین آفات و آفات‌کش‌ها به دلیل تغییرات اقلیمی می‌توانند نیروی کار کشاورزی را در جریان رشد عوارض محیط زیستی دچار آسیب کنند.

دبیرکل کانون‌های عالی کارفرمایی اظهار کرد: تنش‌های حرارتی و دمای زمین نکته‌ای است که بیش از همه دیگر مخاطرات زیست محیطی باید مدنظر باشند. برخی مباحث ما نیز جنبه حقوق بشری دارد و از جنبه انسانی اهمیت دارد.

این فعال کارفرمایی توصیه کرد: ما باید با اتخاذ راهکارهای محیط زیستی مناسب و با تشریک مساعی و حمایت نهادهای دولتی و ایجاد قوانین متناسب و آیین‌نامه‌های مرتبط، فعالیت تشکل‌ها و اقدامات تبیینی، در جهت مدیریت مخاطرات آب و هوایی در محیط کار تلاش کنیم.    

 

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.