خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۴۱۵۲

هادی قوامی، عضو هیات مدیره دانشگاه فردوسی مشهد، مطرح کرد:

۳ ریسک اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳/ احتمال اصلاحات قیمتی بالاست

۳ ریسک اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳/ احتمال اصلاحات قیمتی بالاست

هشتمین اجلاس سراسری رضایتمندی مشتری با عنوان «کنگره ملی جهش تولید با مشارکت مردم با هدف بررسی نقش رضایتمندی مشتری و تکریم صدای مشتری در جهت ترغیب به خرید تولیدات داخلی» طی هفته جاری برگزار شد. هادی قوامی، عضو هیات مدیره دانشگاه فردوسی مشهد و نماینده مجلس دهم، در این نشست از سه ریسک اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ پرده برداشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، در کنگره ملی جهش تولید با مشارکت مردم با هدف بررسی نقش رضایتمندی مشتری و تکریم صدای مشتری در جهت ترغیب به خرید تولیدات داخلی که طی هفته جاری برگزار شد، هر یک از سخنرانان به تجارب و اطلاعات خود درباره چگونگی تحقق شعار سال پرداختند.

هادی قوامی، نماینده مجلس دهم، در مورد مزایا و معایب واردات و صادرات به‌ عنوان بخشی از جهش تولید، گفت: واردات و صادرات را به‌تنهایی نمی‌توان ارزش‌گذاری کرد و بستگی به شرایط موجود دارد. به عبارتی تجربه همه کشورها نشان می‌دهد نگاه صفر و صدی نمی‌توان برای واردات داشت و باید به حدی انجام بگیرد که تقویت‌کننده تولید باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی ادامه داد: در سال ۱۴۰۳ سه ریسک برای اقتصاد ایران وجود دارد که به شرح زیر است:

۱- شوک روانی و واقعی ناشی از وضعیت تقابل ایران و غرب پس از انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا و احتمال تشدید آثار تحریم‌ها

۲- احتمال تشدید رویارویی جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل

۳- افزایش احتمال اصلاحات قیمتی از سوی دولت

او خاطرنشان کرد: یک اصلاح قیمتی در سال ۹۸ انجام شد که با تغییر سیاست‌های دولت مبتنی بر سیاست‌های تثبیتی، امروزه هیچ اثری روی اقتصاد ندارد. رشد بخش کشاورزی از ابتدای دهه 90 شمسی، فرازوفرودهای بسیاری داشت که این رشد در سال گذشته نیز منفی بود، اما پیش‌بینی می‌شود برای سال 1403 مثبت شود.

او افزود: بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی، رشد صنعت در 9ماهه ابتدایی سال 1402 حدود 4.3 درصد بوده که تقریباً نصف دوره مشابه سال قبل است. در صورتی که بی‌ثباتی‌های حوزه اقتصاد کلان و مساله تامین انرژی صنایع حل نشود، همچنین سیاست‌های انقباضی دولت با هدف مهار تورم و دشواری تامین و تخصیص ارز با توجه به سخت‌گیری‌های بانک مرکزی ادامه یابد، پیش‌بینی می‌شود رشد بخش صنعت حدود سه درصد باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.