فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۹۵۹۵

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

آیا مشکلات اقتصادی باعث کاهش مشارکت شده است؟

آیا مشکلات اقتصادی باعث کاهش مشارکت شده است؟

مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری حدود ۴۰ درصد بود. به گفته برخی از کارشناسان، مشکلات اقتصادی از عوامل کاهش مشارکت بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در این اینفوگرافیک شاخص فلاکت و میزان مشارکت هر استان را حساب کردیم. به غیر از استان یزد، می‌توان نتیجه گرفت یک رابطه منطقی میان مشارکت در انتخابات و اوضاع معیشتی مردم وجود دارد.

استان کردستان بدترین وضع معیشتی و شاخص فلاکت را دارد پس طبیعی است که کمترین میزان مشارکت را در انتخابات داشته باشد.

همین موضوع درباره استان‌های لرستان، کرمانشاه، اصفهان و چهارمحال و بختیاری صادق است. از آن سو، وضع استان یزد مقداری عجیب است که با این نسبت همخوانی ندارد، اما باید یادمان باشد با حضور سید محمد خاتمی در انتخابات، مشارکت بالای این استان منطقی به نظر می‌رسد.

استان‌های سمنان، بوشهر و تهران با اینکه در وضع مطلوب معیشتی هستند، مشارکت پایینی داشتند. البته وضع مطلوب نسبت به بقیه چراکه تورم بالا باعث شده تفاوتی محسوسی میان شاخص فلاکت استان‌ها نباشد.

بیشتر استان‌ها که در منطقه میانه شاخص فلاکت هستند، مشارکتی کمتر از ۵۰ تا ۴۰ درصد داشتند که منطقی است.

استان خراسان جنوبی به‌ خاطر ابراهیم رئیسی که نماینده این استان در مجلس خبرگان بوده و استان قم به‌ دلیل فضای مذهبی و مسائل سیاسی بالای ۵۰ درصد مشارکت داشتند.

انتخابات2

این سوال را دوباره می‌پرسیم، آیا مشکلات اقتصادی باعث کاهش مشارکت شده است؟ بله. مشکلات اقتصادی باعث دلسردی مردم از انتخابات شده است. تا وقتی تحریم‌ها و تورم بالا وجود دارد، نمی‌توان به مشارکت بیشتری امید بست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.