خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۲۵۶۰

هشدار جدی یک اقتصاددان به پزشکیان: الان زمان تک نرخی کردن ارز نیست؛ کشور نمی تواند شوک اقتصادی تحمل کند

هشدار جدی یک اقتصاددان به پزشکیان: الان زمان تک نرخی کردن ارز نیست؛ کشور نمی تواند شوک اقتصادی تحمل کند

سید مرتضی افقه، اقتصاددان و استاد دانشگاه در مورد حذف ارز ترجیحی با روزنامه اعتماد گفت‌وگو کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بخش‌های مهم این گفت‌‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

 بنده امیدوارم که سخنان آقای طیب‌نیا به این معنی نباشد که در این شرایط بخواهند ارز ترجیحی را هم حذف کنند و ارز تک‌نرخی شود، هر چند آقای پزشکیان هم در یکی از مصاحبه‌هایشان به این مساله تاکید داشته و ممکن است این سیاست را دنبال کنند.

 شرایط امروز کشور به گونه‌ای نیست که یک شوک اقتصادی را هم تجربه کند و قیمت ارز باز هم تغییر کند آن هم در آستانه ورود دولت جدید. هشدار جدی ما به دولت آقای پزشکیان این است که فعلا وارد این مقوله نشوند، در غیر این صورت مختصر سرمایه اجتماعی هم که باعث پیروزی ایشان شده هم از دست می‌رود. ضمن آنکه گروه‌های رقیب هم در انتظار تصمیمات این دولت هستند.

ما زمانی می‌توانیم نرخ ارز را تغییر دهیم و آن را به سمت تک‌نرخی شدن ببریم که دولت در یک شرایط عادی در داخل و خارج از کشور قرار داشته باشد.

یکی از گزینه‌های موجود در شرایط تنگناهای اقتصادی و مشکلات ارزی این است که به صورت سهمیه به کالاهای مهم و تاثیرگذار ارز تخصیص دهد، اگر افرادی در این میان سوءاستفاده‌هایی دارند و یک‌شبه میلیاردر می‌شوند به این معنی نیست که باید صورت مساله را پاک کنند؛ بلکه باید سراغ افرادی بروند که از این شرایط سوءاستفاده می‌کنند یا کسانی که این بستر را برای آنها فراهم کرده‌اند.

زمانی که دولت هنوز قادر به فروش نفت به صورت عادی نیست و همچنان با زیان‌های بالا نفت را می‌فروشد و منابعی هم که وارد می‌کند بر اساس گفته آقای قالیباف 30 درصد زیر قیمت اصلی است و حتی از نزدیکترین کشور یعنی عراق هم نمی‌توانیم این منابع را وارد کنیم پس شرایط ارز تک نرخی هنوز فراهم نشده است.

منبع : اعتماد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.