فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۴۴۱۱

گرانی کتاب در دولت سیزدهم رکورد زد

گرانی کتاب در دولت سیزدهم رکورد زد

تورم سالانه قیمت هر صفحه کتاب به تفکیک دولت ها نشان از رکوردزنی این شاخص در دولت سیزدهم بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، موج تورمی سال‌های اخیر اغلب کالاها و خدمات را درگیر و قیمت آن‌ها را دچار تلاطم شدیدی کرده است. کتاب نیز به عنوان یکی از کالاهای فرهنگی کشور از این روند مستثنی نبوده است.

 مطابق آمار منتشر شده توسط خانه کتاب و ادبیات ایران میانگین قیمت هر صفحه از کتاب در سال 1402 به هزار و 182 تومان رسیده است. این آمار نشان می‌دهد این قیمت در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته به طوری که در سال 1402 تورم سالانه هر صفحه به رکورد 28 سال اخیر رسیده است. همچنین در میان دولت‌های پس از انقلاب، قله متوسط تورم سالانه هر یک صفحه از کتاب‌‌های چاپ‌شده مربوط به دولت فعلی یعنی دولت ابراهیم رئیسی بوده است.

 قیمت کتاب تابع فاکتورهای مختلفی از جمله قیمت کاغذ و هزینه نشر است. رشد قیمت این کالا که از کالاهای اصلی بخش آموزش و فرهنگ کشور به شمار می‌رود، در سال‌های اخیر بیشتر به چشم آمده به طوری که به گفته برخی کارشناسان، کتاب در حال تبدیل به کالایی لوکس در سبد مصرفی خانوارهاست. 

 داده‌های خانه کتاب و ادبیات ایران نشان می‌دهند در مدت 41 سال گذشته یعنی از سال 1361 میانگین قیمت هر صفحه کتاب که از تقسیم مجموع قیمت کتاب‌های چاپ‌شده به مجموع صفحات آن‌ها به دست می‌آید در اغلب سال‌ها همسو با تورم روندی افزایشی داشته است.

طبق محاسبات در این آمار در سال‌های اخیر بیشترین رشد قیمت مربوط به سال 1374 بوده که قیمت هر صفحه کتاب 63 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. پس از سال 1374 نیز رکورد تورم سالانه هر صفحه مربوط به سال 1402 بوده است. در این سال قیمت هر یک صفحه کتاب منتشر شده در کشور به طور میانگین 59.2 درصد رشد کرده و به 668 تومان رسیده است.

 همچنین متوسط قیمت هر صفحه در دوره‌های مختلف پس از انقلاب نیز نشان می‌دهد که دولت سیزدهم رکورددار رشد قیمت هر صفحه کتاب بوده است.

 یک شیوه برای ارزیابی تغییرات فرهنگی و ارزش آن در هر دولت، تغییرات قیمت کتاب در هر دوره است که می‌تواند نشان دهد توان خرید کتاب در هر دوره چقدر بیشتر یا کمتر شده است.

 بررسی آمار دولت‌های پس از انقلاب حاکی از این است که دولت رئیسی رکورددار تورم سالانه هر صفحه کتاب در دولت‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است. قیمت هر صفحه کتاب در این دوره از 277 تومان در سال 1400 به هزار و 182 تومان در فروردین 1403 رسیده و در هر سال به طور متوسط 62.2 درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که دوره هشت ساله خاتمی کمترین تورم سالانه هر صفحه کتاب را در دولت‌های پس از انقلاب داشته است. در طول این دولت قیمت هر صفحه کتاب از 3 تومان و 100 ریال به 6 تومان و 500 ریال رسیده است و به طور متوسط سالی 9.7 درصد رشد کرده است.

 بنابراین می‌توان گفت از سال 1400 که دولت سیزدهم روی کار آمده به دلیل رشد شدید قیمت کتاب، دسترسی به این کالای مهم فرهنگی برای مردم از همه دوره‌های پس از انقلاب اسلامی دشوارتر شده است.

منبع : اکوایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.