فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۵۸۵۸

بررسی جمعیت مردان شاغل در بهار ۱۴۰۳/ افزایش سهم مردان در بزرگ ترین بخش اقتصاد کشور

بررسی جمعیت مردان شاغل در بهار 1403/ افزایش سهم مردان در بزرگ ترین بخش اقتصاد کشور

از هر 2 مرد ایرانی شاغل یک نفر در بزرگ‌ترین بخش اقتصاد ایران مشغول به کار است.

به گزارش تجارت نیوز،

کل شاغلان اقتصاد ایران در بهار امسال برابر با 24 میلیون و 745 هزار نفر اعلام شده که از این جمعیت، 20 میلیون و 788 هزار نفر را مردان تشکیل داد‌ه‌اند. به بیان دقیق‌تر 84 درصد از کل جمعیت شاغل مرد هستند.

گزارش مرکز آمار در مورد شاخص‌های بازارکار که به تازگی توسط این نهاد منتشر شده حاکی از آن است که سهم خدمات از اشتغال مردان بیشتر از سایر بخش‌ها است. به عبارت دیگر در بهار سال جاری از هر 100 مرد شاغل حدود 50 نفر در بخش خدمات فعالیت داشته‌اند. از نظر سهم از اشتغال مردان، پس از خدمات، به ترتیب صنعت و کشاورزی قرار گرفته است. در واقع در بهار امسال از هر 100 مرد شاغل، حدود 34 نفر در بخش صنعت و نزدیک به 15 نفر در بخش کشاورزی مشغول بوده‌اند.

همچنین سهم بخش خدمات از جمعیت شاغل مرد در بهار امسال نسبت به بهار سال 1402 افزایش داشته درحالی که سهم بخش‌های کشاورزی و صنعت از اشتغال مردان در همین مدت با کاهش همراه بوده است.

سهم بخش ها از جمعیت شاغل مردان

سقوط سهم کشاورزی از اشتغال مردان

بررسی‌ها نشان می‌دهد در بهار سال جاری سهم خدمات از کل جمعیت مردان شاغل نسبت به بهار سال گذشته افزایش یافته است. به طوری که سهم این بخش از مردان صاحب شغل در همین مدت از  49.8 درصد به 50.7 درصد رسیده است. در مقابل برخلاف خدمات سهم دو بخش دیگر یعنی کشاورزی و صنعت از اشتغال مردان روندی کاهشی را تجربه کرده‌ است. به عبارت دیگر در همین بازه زمانی نسبت جمعیت مردان شاغل در بخش صنعت به کل جمعیت شاغل مرد با 0.1 واحد درصد کاهش، 34.5 درصد برآورد شده است. در مقایسه با صنعت سهم بخش کشاورزی از کل شاغلان مرد کاهش بیشتری را تجربه کرده است. به عبارت دیگر سهم این بخش از اشتغال مردان در بهار امسال با 0.8 واحد درصد کاهش نسبت به بهار سال گذشته به 14.8 درصد رسیده است.

مهاجرت مردان از کشاورزی به صنعت و خدمات

رکود حاکم در بخش کشاورزی موجب شده علاوه بر کاهش سهم این بخش از اشتغال مردان در بهار سال جاری نسبت به فصل مشابه سال گذشته ، تعداد شاغلان مرد این بخش نیز با کاهش مواجه شود. به بیان دقیق‌تر تعداد مردان شاغل در کشاورزی از 3 میلیون و 178 هزار نفر به 3میلیون 76 هزار نفر کاهش پیدا کرده است. این‌ها در حالی است که تعداد شاغلان مرد در بخش‌های صنعت و خدمات افزایش داشته است. در واقع می‌توان گفت تعدادی از مردان از کشاورزی به صنعت و خدمات تغییر شغل داده‌اند.

منبع : اکوایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.