خبر فوری:

خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۵۹۰۶

وام ازدواج چه مقدار از هزینه زوج ها را تامین می کند؟

وام ازدواج چه مقدار از هزینه زوج ها را تامین می کند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که با وام ازدواج تنها می‌تواند هزینه اقلام جهیزیه را به صورت محدود تامین کرد.

به گزارش تجارت نیوز،

 افزایش سرسام آور قیمت لوازم خانگی در سال‌های اخیر هزینه‌های سنگینی را بر دوش خانواده‌های زوجین تحمیل کرده است. 

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که در حال حاضر هر خانواده برای تامین هزینه‌های اقلام جهیزیه باید بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان منابع مالی داشته باشند، که در برخی مواقع تهیه یک جهیزیه نسبتا لاکچری به بیش از یک میلیارد تومان هم می‌رسد. 

تمایل خانوار به خرید جهیزیه از فروشگاه‌های زنجیره‌ای به صورت اقساطی

از آنجایی که طبق رسوم ایرانیان تهیه جهیزیه بر عهده خانواده عروس است، اصولا خانواده‌ها از سنین نوجوانی دختران اقدام به پس‌انداز برای تهیه ملزومات و اقلام جهیزیه می‌کنند، اما با این حال تورم افسارگسیخته بازار لوازم خانگی منجر به تمایل خانواده‌ها به خرید قسطی شده است. 

در سال‌های اخیر تورم لوازم خانگی در بیشتر مواقع از مرز ۴۰درصد گذشته و اگر بخواهیم یک مقایسه با میزان دستمزد کارگران و کارمندان داشته باشیم، باید گفت که تهیه این اقلام با دستمزدهای کنونی همخوانی ندارد. 

میل خرید به کالاهای خارجی 

در حال حاضر واردات محصولات خارجی به کشور ممنوع است و بیشتر خانواده‌ها ملزومات را از تولیدکنندگان داخلی تهیه می‌کنند. با این وجود بسیاری از خانواده‌ها هم به هر قیمتی تلاش می‌کنند تا اجناس خارجی را تهیه کنند. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت یک یخچال ساید بای ساید ایرانی به طور متوسط بین ۵۰تا ۶۵میلیون تومان است. درحالی که اگر یک یخچال ساید بای ساید خارجی تهیه شود، بیش از ۱۲۰میلیون تومان هزینه دارد. 

همچنین یک اجاق گاز فر ایرانی بین ۱۵تا ۲۵میلیون تومان و اجاق گاز خارجی بیش از ۴۰میلیون تومان هزینه دارد. 

خانوار برای خرید یک ماشین لباسشویی ایرانی باید حدود ۱۵میلیون تومان هزینه کنند که در صورت انتخاب ماشین لباسشویی خارجی این رقم به بیش از ۳۰میلیون تومان می‌رسد. 

یکی از اقلام پرهزینه در جهیزیه خرید سرویس چوب و سرویس خواب است، باتوجه به تورم بیش از ۸۰درصدی در صنعت مبل و چوب در حالت بسیار معمولی سرویس مبلمان و سرویس خواب عروس حدود ۱۵۰میلیون تومان هزینه دارد. 

یکی از هزینه‌های اقلام جهیزیه تهیه سرویس آشپزخانه و ملزومات آشپزی شامل لوازم برقی خانگی است. این محصولات هم اگر با کالای ایرانی تهیه شوند حدود ۶۰میلیون اما اگر از میان محصولات خارجی تهیه شوند بیش از ۱۵۰میلیون تومان هزینه دارند. 

تهیه لوازم صوتی و تصویری هم یکی دیگر از هزینه‌های اقلام جهیزیه است که بیشتر خانواده‌ها تمایل به خرید کالاهای خارجی دارند. در صورت تهیه محصولات خارجی باید حدود ۷۰میلیون تومان هزینه در نظر گرفته شود. 

با ۴۰۰میلیون جهیزیه معمولی بخرید

به طور کلی هزینه اقلام جهیزیه با خرید کالاهای ایرانی بیش از ۴۰۰میلیون برای خانواده‌ها آب می‌خورد در صورتی که اگر همین اقلام از میان کالاهای خارجی تهیه شود، تا ۴برابر هم افزایش قیمت خواهد داشت. 

وام ازدواج چند درصد از هزینه اقلام جهیزیه را پوشش می‌دهد؟

از آنجایی که وام ازدواج برای زوجین نهایتا ۳۰۰میلیون تومان است، خانواده‌ها برای تامین مابقی هزینه‌ اقلام جهیزیه دست به دامان خرید قسطی می‌شوند که این روش هم یک بار مالی سنگین بر دوش آنها می‌گذارد. پرداخت اقساط با نرخ‌های سود بالا بخش اعظمی از درآمد خانواده را به خود اختصاص می‌دهد. 

درحال حاضر بسیاری از زوجین با گذشت ۵ماه از سال هنوز موفق به دریافت وام ازدواج خود نشده‌اند و بسیاری از آنها در صف‌های طولانی چندین ماهه قرار دارند که زمان پرداخت وام اصلا مشخص نیست. 

 

منبع : اکونگار

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.