فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۶۴۵۳

ترکیب تورمی تابستان ۱۴۰۳؛ کدام گروه پیشتاز است؟

ترکیب تورمی تابستان 1403؛ کدام گروه پیشتاز است؟

بررسی‌شاخص قیمت مصرف‌کننده تیرماه ۱۴۰۳ نشان می‌دهد نرخ تورم سالانه در کالاهای کم‌دوام بیشترین سطح و در کالاهای بادوام کمترین سطح را داشته است.

به گزارش تجارت نیوز،

خلق ارزش در اقتصاد از دو مجرای «خدمت» و «کالا» صورت می­‌گیرد. در تیرماه ۱۴۰۳ تورم سالانه «کالاها» به ۳۱.۶ درصد و تورم «خدمات» به ۴۰.۶ درصد رسیده است.

کالاها از سه دسته بادوام، کم‌­دوام و بی­‌دوام تشکیل شده است. بررسی‌­ها نشان می­‌دهد کالاهای کم‌دوام مثل در مقایسه با دو گروه کالای دیگر، بیشترین تورم سالانه را به ثبت رسانده­‌اند. کمترین نرخ تورم سالانه نیز مربوط به کالاهای بادوام نظیر لوازم خانگی و خودرو است.

030503

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود، نرخ تورم تیرماه را برای گروه «کالاها» و «خدمات» اعلام کرد. بر اساس این آمار نرخ تورم سالانه «کالاها» در تیرماه امسال به سطح ۳۱.۶ درصد رسیده است. همچنین نرخ تورم سالانه در «خدمات» در حدود ۴۰.۶ درصد بوده است.

همانطور که گفته شد کالاها به سه دسته بادوام، کم‌­دوام و بی­‌دوام قابل تفکیک هستند. کالاهای بی‌دوام، کالاهایی هستند که مدت زمان استفاده آن‌ها کمتر از یک سال است اما کالاهای بادوام و کم‌دوام در مدت بیش از یکسال استفاده می‌شوند. نمونه کالاهای بی‌دوام را می‌توان خوراکی‌ها دانست. تفاوت کالاهای کم‌دوام و با‌دوام نیز به مدت و میزان مصرف بازمیگردد. هرچه عمر استفاده و میزان استفاده از یک کالا بیشتر باشد آن را در دسته کالای بادوام طبقه‌بندی می‌کنند. نمونه کالاهای بادوام را می‌توان لوازم خانگی و خودرو دانست.

آمارهای این مرکز حاکی از آن است که بیشترین نرخ تورم سالانه در گروه کالاها، مربوط به کالاهای کم‌دوام بوده است. نرخ تورم سالانه در کالاهای کم‌دوام معادل ۴۲.۵ درصد به ثبت رسیده است. از سوی دیگر کمترین نرخ تورم سالانه در تیرماه امسال به کالاهای بادوام مانند خودرو اختصاص یافته که معادل ۲۸.۸ درصد بوده است. همچنین طبق این آمارها نرخ تورم سالانه تیر ماه در سال جاری برای کالاهای بی‌دوام مانند خوراکی‌ها سطحی در حدود ۳۰.۷ درصد داشته است.

 

منبع : اکوایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.