فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۱۳۰۶

وضع کارگران ساختمانی وخیم است/ عدم توجه به کارگران و وضعیتِ بحرانیِ آن‌ها

وضع کارگران ساختمانی وخیم است/ عدم توجه به کارگران و وضعیتِ بحرانیِ آن‌ها

دبیر اجرایی خانه کارگر آران و بیدگل گفت: ما تنها یک پاسخ به علت تداوم وضعیت وخیم کارگران ساختمانی می‌توانیم بدهیم و آن تلاشِ برخی مسئولان برای ثابت نگه داشتنِ سودِ کلانِ کافرمایان بزرگ است.

به گزارش تجارت نیوز،

مجتبی حاجی‌زاده (دبیر اجرایی خانه کارگر آران و بیدگل)، با انتقاد از عدم توجه به کارگران ساختمانی و وضعیتِ بحرانیِ آن‌ها گفت: قرار بود مجلس یازدهم برای بیمه این کارگران فکری کند اما مصوبه‌ای که بعد از چند سال از مجلس بیرون آمد، نتوانسته کاری برای کارگران ساختمانی انجام دهد. به عبارتی دیگر، این مصوبه که قرار بود منابع بیمه کارگران را افزایش دهد، تأثیرِ جدی روی منابع بیمه کارگران نگذاشته و سبب شده مشکل کارگران ساختمانی پابرجا بماند. 

وی گفت: کارگران ساختمانی جزء ضعیف‌ترین کارگران هستند و در طول سال‌ها حتی نتوانسته‌اند به ابتدایی‌ترین حقوق خود برسند و شاهد هستیم مشکلات آن‌ها روز به روز بیشتر می‌شود. حوادث کار در این بخش به دلیلِ نبودِ نظارت کافی روی عملکردِ کارفرمایان بخش ساختمانی افزایش یافته، به شکلی که بیشتر حوادث کار و مرگ و میر کارگران مربوط به این بخش است و این موضوع طی سالیان سال تغییر نکرده است. 

حاجی‌زاده ادامه داد: قطع بیمه این کارگران از سوی کارگزاران سازمان تأمین اجتماعی یکی از مهم‌ترین مشکلات این کارگران است. سازمان تأمین اجتماعی به دلیلِ کمبود منابع دست روی بیمه کارگران ساختمانی می‌گذارد و بیمه آن‌ها را طی بازرسی‌های غیر اصولی قطع می‌کند. قرار بود با افزایشِ منابعی که برای این سازمان در نظر گرفته می‌شود، این مشکلات حل شود اما طرحی که مجلس مصوب کرد، به کارِ کارگران ساختمانی نیامد و مشکلات آن‌ها به همان روال سابق باقی مانده است. 

دبیر اجرایی خانه کارگر آران و بیدگل گفت: از دولت و مجلس، که کار خود را به تازگی شروع کرده‌اند، می‌خواهیم مشکل این کارگران را حل کنند. در حال حاضر شاهدیم کارگرانی با سابقه کار بالای ده سال حتی یک سال هم سابقه‌ی بیمه ندارند. این وضعیت تا کی قرار است به بهانه‌ی اینکه قیمت مسکن بالا می‌رود، ادامه داشته باشد؟ 

وی گفت: قیمت مسکن دائم افزایش نجومی داشته و تورم در این بخش بالا بوده است، آیا می‌توانید این افزایش قیمت را هم به پای کارگر ساختمانی بیندازید؟ تصویبِ طرحی که بتواند مشکل بیمه کارگران ساختمانی را حل کند و از افزایش قیمت مسکن نیز جلوگیری کند، با کارِ کارشناسانه و با مشورت گرفتن از تشکل‌های کارگری می‌تواند انجام شود، اما چرا این اتفاق نمی‌افتد؟ ما تنها یک پاسخ به علتِ تداوم این وضعیت می‌توانیم بدهیم و آن تلاشِ برخی مسئولان برای ثابت نگه داشتنِ سودِ کلانِ کافرمایانِ بزرگ است. این وضعیت واقعا تأسف‌بار است.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.