فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۴۸۴۰

کمترین و بیشترین تورم مردادماه برای کدام گروه ها بود؟

کمترین و بیشترین تورم مردادماه برای کدام گروه ها بود؟

کمترین تورم ماهانه مرداد ماه بخش خدمات را گروه «آب‌رسانی و پسماند» با صفر درصد داشته است.

به گزارش تجارت نیوز،

شاخص قیمت تولید کننده بخش خدمات در مرداد ماه نسبت به تیر ماه ۲ درصد افزایش داشته است. این در حالیست که سرعت افزایش قیمت ماهانه بخش خدمات کاهشی بوده است. به عبارت دیگر، تورم ماهانه مرداد ماه بخش خدمات در مقایسه با تورم ماهانه تیر ۰.۷ واحد درصد کمتر بوده است.

کمترین تورم ماهانه مرداد ماه بخش خدمات را گروه «آب‌رسانی و پسماند» با صفر درصد داشته است. بیشترین تورم ماهانه را نیز گروه «فعالیت‌های اداری و خدمات پشتیبانی» با ۵.۴ درصد تجربه کرده است.

شاخص قیمت تولید کننده معیاری است که سطح عمومی قیمت کالاها و خدماتی را که تولیدکنندگان دریافت می‌کنند، اندازه‌گیری می‌کند. به عبارت ساده‌تر، این شاخص نشان می‌دهد که قیمت‌ها برای تولیدکنندگان چقدر است. اگر این شاخص افزایش یابد، به این معنی است که تولیدکنندگان برای تولید کالاها و خدمات خود باید هزینه بیشتری بپردازند، که می‌تواند به افزایش قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان منجر شود. این شاخص به ما کمک می‌کند تا بفهمیم تورم در سطح تولید چگونه تغییر می‌کند و چه تأثیری بر اقتصاد دارد.

سرعت افزایش قیمت بخش خدمات در مرداد ماه

به درصد تغییرات شاخص قیمت نسبت به ماه قبل، تورم ماهانه گفته می‌شود. درصد تغییرات شاخص قیمت تولید کننده بخش خدمات در مرداد ماه امسال برابر با ۲ درصد بوده است. به عبارت دیگر، میانگین قیمت دریافتی توسط ارائه دهندگان خدمات به ازای تولید خدماتشان در کشور، در مرداد ماه نسبت به تیر ماه ۲ درصد افزایش داشته است.

در مقایسه با تورم ماهانه تیر ماه، سرعت افزایش قیمت در مرداد ماه تا حدودی کاهش یافته است. به طوری که، تورم ماهانه کل بخش خدمات در تیر ماه ۲.۷ درصد بوده که نسبت به تورم ماهانه مرداد ماه ۰.۷ واحد درصد بیشتر بوده است.

بیشترین تورم ماهانه را گروه «فعالیت‌های اداری و خدمات پشتیبانی» با ۵.۴ درصد بوده است. تورم ماهانه این گروه در تیر ماه برابر با ۷.۴ درصد بوده که شاهد نزول ۲ واحد درصدی در سرعت افزایش قیمت ماهانه این گروه هستیم. در رتبه دوم با اختلاف فاحش گروه «فعالیت‌های املاک و مستغلات» با تورم ماهانه ۳ درصد قرار دارد. به دنبال آن، بیشترین تورم ماهانه متعلق به گروه «هنر، سرگرمی و تفریح» با ۲.۷ درصد بوده است.

کمترین تورم ماهانه را نیز گروه «آب‌رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه» با صفر درصد تجربه کرده که به این معناست که شاخص قیمت آن در مرداد ماه نسبت به تیر ماه هیچ تغییری نکرده است. این گروه در ماه گذشته نیز تورم صفر درصدی تجربه کرده که نشان می‌دهد شاخص قیمت آن از خرداد ماه تا کنون ثابت بوده است.

پس از گروه خدمات «آب‌رسانی و پسماند»، کمترین تورم ماهانه را گروه «خدمات بیمه‌ای» و «اطلاعات و ارتباطات» با ۰.۲ درصد داشته‌اند.

منبع : اکوایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.