فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۵۲۴۴

شیر و پنیر دوباره تا ۱۵ درصد گران می‌شوند

شیر و پنیر دوباره تا ۱۵ درصد گران می‌شوند

در جریان نهضت واقعی‌سازی‌ قیمت‌ها در اقتصاد ایران، قرار است قیمت شیر خام با 20درصد افزایش به 18هزار تومان برسد.

به گزارش تجارت نیوز،

در جریان نهضت واقعی‌سازی‌ قیمت‌ها در اقتصاد ایران، قرار است قیمت شیر خام با 20درصد افزایش به 18هزار تومان برسد. دامداران سال‌هاست که خواستار افزایش قیمت شیر خام هستند و آنگونه که رئیس انجمن صنفی گاوداران خبر داده، قرار است به‌زودی افزایش 20درصدی قیمت شیر خام ابلاغ شود. با افزایش قیمت شیر خام، قیمت انواع لبنیات هم افزایش خواهد یافت. با توجه به سهم 70درصدی قیمت شیر در تولید لبنیات، انتظار می‌رود لبنیات 10 تا 15درصد گران شود.به گزارش همشهری آنلاین، کاهش سهم شیر و لبنیات از سفره ایرانیان یکی از مسائلی است که کارشناسان در مورد آن هشدار می‌دهند و می‌تواند سلامت جامعه را به خطر بیندازد. بر همین اساس، دولت‌ها به روش‌های گوناگونی ازجمله تخصیص یارانه برای تأمین نهاده تلاش می‌کنند قیمت لبنیات را نزدیک به قدرت خرید جامعه نگه دارند و صرفه اقتصادی تولید را نیز حفظ کنند. حالا قرار است قیمت شیر خام 20درصد افزایش پیدا کند.

تاریخچه  افزایش قیمت شیر خام

دور قبلی افزایش قیمت مصوب شیر خام مربوط به اردیبهشت۱۴۰۲ بود که نرخ هر کیلوگرم شیر خام(با مشخصات ۳.۲درصد چربی، ۳درصد پروتئین و بار میکروبی زیر ۱۰۰هزار) معادل ۱۵هزار تومان تعیین شد. البته این قیمت باب طبع دامداران نبود و به اقتضای سیاست‌های مهار تورمی راهکارهایی تعیین شد تا فشار بر سفره مردم کم شود. نارضایتی دامداران از قیمت‌های سال گذشته به این دلیل بود که قیمت هر کیلوگرم شیر خام در تیر1400 معادل 6400تومان تعیین شد و در سال1401 بعد از حذف دلار 4200تومانی به 12هزار و 700تومان افزایش یافت و از آن زمان تاکنون به‌رغم تحمیل هزینه‌های تورمی به تولیدکنندگان شیر، عملا محصول نهایی آنها افزایش قیمت نداشته است و تولیدکنندگان در تنگنا قرار گرفته‌اند.

روایت گرانی شیر

سیداحمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران می‌گوید: براساس مذاکرات صورت‌گرفته با وزیر جهاد، قیمت مصوب شیر خام طی روزهای آتی ابلاغ می‌شود. او می‌افزاید: نرخ کنونی مصوب هر کیلوگرم شیر خام در دامداری ۱۵هزار تومان است که با افزایش ۳هزار تومانی به ۱۸هزار تومان رسیده و این یعنی طبق خبری که مقدسی اعلام کرده قیمت شیر خام قرار است 20درصد افزایش پیدا کند.

نارضایتی تولیدکننده و مصرف‌کننده

خشکسالی باعث شده سهم نهاده‌های دامی داخلی و محلی از سبد غذایی دام شیرده به‌شدت کاهش پیدا کند و همین مسئله به افزایش هزینه دامداران دامن زده است، چراکه بخش قابل ‌توجهی از نهاده‌های مورد نیاز آنها باید از طریق واردات و عمدتا از آمریکای جنوبی تأمین شود. این مسئله مستقیما به گران‌سازی تولید شیر و لبنیات در کشور منجر خواهد شد. از این ‌رو، دولت‌ها همواره حساب ویژه‌ای برای کالاهای اساسی باز کرده‌اند و تلاش شده نهاده‌های دامی با قیمت ترجیحی به ‌دست دامداران برسد. با وجود این، به علت رشد سایر هزینه‌های تولید، تولیدکنندگان شیر در کشور از قیمت مصوب شیر خام در اغلب سال‌های اخیر ناراضی بوده‌اند. این در حالی است که در طرف مقابل، مصرف‌کنندگان نیز به ‌دلیل سرکوب‌های مداوم حقوق و دستمزد و عقب ماندن آن از تورم، با افزایش قیمت شیر و لبنیات موافق نیستند و گران شدن این محصولات را به ‌معنای حذف آنها از سبد غذایی خود می‌دانند. در حقیقت، در بازار لبنیات، هیچ‌ کدام از طرفین تولیدکننده و مصرف‌کننده راضی نیستند.

منبع : همشهری

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.