فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۵۴۶۷

نگاهی به هزینه لوازم التحریر سال تحصیلی ۱۴۰۳

نگاهی به هزینه لوازم التحریر سال تحصیلی 1403

میانگین بودجه لازم برای خرید لوازم‌التحریر ضروری برای یک دانش‌آموز پایه ابتدایی، حداقل 2میلیون‌و500هزار تومان است؛ البته این رقم بسته به تعداد، برند و نوع لوازم‌التحریر متغیر است.

به گزارش تجارت نیوز،

هرسال در آستانه شروع سال تحصیلی بازار نوشت‌افزار از تنوع بالایی برخوردار می‌شود. در این موقع از سال هم می‌توان کالاهای لوکس و گران‌قیمت را به‌وفور در بازار دید و هم نوشت‌افزار اقتصادی‌ و ارزان‌قیمت‌تر. مشاهدات میدانی گویای این واقعیت است که با توجه به تورم یک‌سال گذشته، قیمت انواع لوازم‌التحریر هم نسبت به سال قبل افزایش یافته است؛ البته در این میان برخی کالاهای لوکس با قیمت‌های بالاتر از حد انتظار عرضه می‌شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین بودجه لازم برای خرید لوازم‌التحریر ضروری برای یک دانش‌آموز پایه ابتدایی، حداقل 2میلیون‌و500هزار تومان است؛ البته این رقم بسته به تعداد، برند و نوع لوازم‌التحریر متغیر است.

به‌باور کارشناسان و فعالان بازار نوشت‌افزار، عوامل متعددی نظیر افزایش قیمت کاغذ طی سال‌های گذشته، تورم سالانه، افزایش‌ هزینه‌های تولید و... بر افزایش قیمت این محصولات تأثیر‌ گذاشته است.

مداد رنگی چند؟

قیمت هر بسته مدادرنگی ۱۲تایی بسته به برند آن از ۳۰ تا ۷۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود؛ البته مدادرنگی‌های با تنوع رنگ بیشتر قیمت بالایی دارند؛ به‌طوری که مدادرنگی ۱۲۰رنگ از یک برند معروف خارجی در برخی فروشگاه‌های آنلاین نزدیک به ۲۳میلیون تومان قیمت دارند.

به‌عنوان مثال قیمت مدادرنگی 12رنگ فابرکاستل 301هزار تومان است و بسته 24رنگ همین محصول با قیمت 749هزار تومان در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد. قیمت بسته 12رنگ مدادرنگی آریا 110هزار تومان و بسته 24رنگ آن 253هزار تومان است.

کوله‌پشتی مدرسه و دانشگاه چند؟

رصد بازار در آستانه شروع سال تحصیلی نشان می‌دهد امسال کوله‌پشتی مدرسه عموما در محدوده قیمتی بین ۳۰۰هزار تومان تا 7میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. البته قیمت کوله‌پشتی لپ‌تاپ که بیشتر مورد استفاده دانشجویان است، از حدود ۷۰۰هزار تومان شروع می‌شود وقیمت بعضی از کوله‌پشتی لپ‌تاپ به بیش از ۲۵میلیون تومان هم می‌رسد.

مداد چند؟

این روزها یک بسته مداد مشکی ۱۲تایی بسته به نوع و برند آن ۳۵تا ۲۴۰ هزار تومان قیمت دارد. البته قیمت بسته ۱۲تایی مداد مشکی مخصوص طراحی به بیش از یک‌میلیون‌و۴۰۰ هزار تومان هم می‌رسد. قیمت مداد نوکی نیز از حدود ۴۰هزار تومان شروع می‌شود و تا بیش از 2میلیون تومان هم می‌رسد.بررسی قیمت لوازم‌التحریر موجود در بازار حاکی از آن است که مثلا قیمت یک بسته 12عددی مداد استدلر مشکی 154هزار تومان است. بسته 12عددی مداد مشکی آرت‌لاین هم قیمتی برابر با 169هزار تومان دارد.

پاک‌کن و غلط‌گیر چند؟

غلط‌گیر ۲۰ تا ۳۰۰هزار تومان قیمت دارد و پاک‌کن از ۱۵ تا ۷۹۰ هزار تومان در قالب پاک‌کن اتودی فروخته می‌شود؛ البته پاک‌کن‌های برقی هم در بازار هست که تا حدود یک‌میلیون‌و۸۰۰هزار تومان هم قیمت دارند.

دفتر نقاشی چند؟

در این میان قیمت دفتر نقاشی ۵۰ برگ بسته به نوع، تعداد برگ و طرح آن در مدل‌های معمولی از ۳۰هزار تومان شروع می‌شود و برای مدل‌های مخصوص آبرنگ به بیش از ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد.

دفتر مشق چند؟

قیمت دفتر مشق در یک‌سال گذشته 11درصد افزایش داشته است. دفتر مشق ۱۰۰ برگ ۴۰ تا ۳۰۰هزار تومان قیمت دارد و قیمت دفتر‌های سیمی فانتزی هم بین 70 تا 100هزار تومان متغیر است؛ البته دفترهای کلاسوری تا بیش از ۹۰۰هزار تومان هم قیمت دارند.

خط‌کش چند؟

امسال در بازار خط‌کش، چسب، قیچی و پوشه 120هزارتومان قیمت‌گذاری شده است. قیمت حدودی محصولاتی همچون خط‌کش، چسب و قیچی سال گذشته 70هزار تومان بود، اما این رقم امسال با رشد 42درصدی به 120هزار تومان رسیده است.

جامدادی چند؟

قیمت جامدادی از حدود ۴۰هزار تومان شروع می‌شود و برخی از انواع لوکس آن با طرح‌های خاص تا بیش از یک‌میلیون تومان هم قیمت دارند، اما قیمت مدل‌های پرفروش بیش از ۱۰۰هزار تومان است.

خودکار چند؟

خودکارهای معمولی در بازار از6هزار تا ۵۰هزار تومان قیمت دارند. قیمت خودکارهای رنگی نیز در ارزان‌ترین حالت در بسته‌های 6تایی حدود ۳۵هزار تومان و در گران‌ترین حالت نیز روان‌نویس‌های رنگی در بسته‌های ۴۲تایی به قیمت بیش از 6میلیون‌و۵۰۰هزار تومان عرضه می‌شوند.

مثلا خودکار کیان در بسته‌های 10عددی با قیمت 55هزار تومان به فروش می‌رسد؛ البته بسته 5عددی همین محصول با قیمت 21هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.