فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۲۱۰۹

دولت باید بعد از گرانی لبنیات یارانه بدهد

دولت باید بعد از گرانی لبنیات یارانه بدهد

واقعا باید یارانه روغن و شکر و ... که مضر هستند و کشور ما رادچار چاقی و دیابت کرده اند حذف شود،ولی باید به اقلام اصلی مثل نان که قوت قالب مردم است و لبنیات بعنوان منبع پروتئین یارانه داده شود.

به گزارش تجارت نیوز،

دکتر کوروش صمدپور با اشاره به اینکه قاعدتا یک تغذیه سالم شامل همه گروه های غذایی می شود به ’خبرآنلاین ’می گوید اگر یک فردی همه گروه های غذایی را در طول روز دریافت نکند دچار مشکلات سلامت خواهد شد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی می افزاید: ماپنج گروه غذایی داریم که یکی از اینها لبنیات است ،لبنیات شامل شیر،ماست ،پنیر،دوغ و حتی کشک است و نقش مهمی در سلامت تغذیه ای دارد.

وی پوکی استخوان را یکی از بیماری های شایع کشور برمی شمُرَد و ضمن نگرانی از آمار بالای این بیماری علت آن را دریافت کم کلسیم و ویتامین D می داند.

وی ادامه می دهد:غیر از مسائل اقتصادی علت دیگر این است که بعضی وقت ها اطلاعات و آموزش های غلط داده می شود ،یک دفعه شایع می شود که فلان محصول سالم نیست و اصلا شیرو لبنیات نباید در سبد غذایی باشد که این کاملا اشتباه است.

این کارشناس تغذیه می افزاید:من بعنوان متخصص تغذیه که اطلاعاتم از منابع علمی و دقیق جهانی است می گویم لبنیات باید در سفره غذایی خانواده باشد و عوارضی که کمبود اینها می آورد عوارضی است که بعد ها گریبانگیر سیستم درمانی و بهداشتی  کشور می شود.این اطلاعات غلط که بیشتر در فضای مجازی است و گه گاه در صدا و سیما هم افرادی که واقعا کارشناس نیستند در این موارد صحبت می کنند و مثلا می گویند مواد لبنی ما حاوی آفلاتوکسین است که این گفته اصلا درست نیست و اکثر لبنیات کشور ما لبنیات سالمی هستند و مجوزهای سازمان غذا و دارو را دارند .

وی با گلایه ازبعضی از افرادی که تحت عنوان طب سنتی اعمال نظر می کنندو می گویند این ماده نباید خورده شود و جایگزین آن اقلام غذایی دیگر را معرفی می کنندمی گوید: این گفته درست نیست، بخاطر اینکه اگر نیاز بدن ما ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم باشد در یک لیوان شیر حدودا ۳۰۰ میلی گرم آن را تامین می کنیم،کدام ماده غذایی می تواند جایگزین شود،حتی کلم و آجیل هم نمی تواند این مقدار کلسیم را تامین کنند .

صمد پور در پایان خاطر نشان می کند:در همه جای دنیا دولت به برخی اقلام غذایی یارانه اختصاص می دهد و بهتر است همانطور که دولت برای نان یارانه می دهد به مواد لبنی هم یارانه دهد،هم برای سلامت و هم اینکه بعدا هزینه درمان این افراد که دچار مشکلاتی به لحاظ عدم مصرف کلسیم می شوند و حتی در بچه ها باعث سوءتغذیه می شود جبران می شود.اگر واقعا صنایع شیر و لبنی بخاطر افزایش هزینه ها توانایی تولید ندارند دولت باید در بعضی اقلام اصلی یارانه پرداخت کند.

واقعا باید یارانه روغن و شکر و ... که مضر هستند و کشور ما رادچار چاقی و دیابت کرده اند حذف شود،ولی باید به اقلام اصلی مثل نان که قوت قالب مردم است و لبنیات بعنوان منبع پروتئین یارانه داده شود. چون مطمئن باشید با گران کردن این اقلام اولین چیزهایی که از سبد خانوار حذف می شود این اقلام غذایی است.

منبع : خبرآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.