کد مطلب: ۲۵۶۶۷۱

پیش‌بینی معامله‌گران از بورس تابستان امسال

پیش‌بینی معامله‌گران از بورس تابستان امسال

نظرسنجی «تجارت‌نیوز» از فعالان و معامله‌گران تالار حافظ درباره روند شاخص در تابستان امسال نشان می‌دهد، شاخص بازار سهام رشد خیلی زیادی نخواهد داشت و همراه با نوسان هزار واحدی در محدوده فعلی 95 تا 96 هزار واحد به کار خود ادامه می‌دهد.

مهکامه علیقلی: نظرسنجی «تجارت‌نیوز» از فعالان و معامله‌گران تالار حافظ درباره روند شاخص در تابستان امسال نشان می‌دهد، شاخص بازار سهام رشد خیلی زیادی نخواهد داشت و همراه با نوسان هزار واحدی در محدوده فعلی 95 تا 96 هزار واحد به کار خود ادامه می‌دهد و سهم‌های پیشرو در این فصل، سهم‎های دلاری و صادراتی، انبوه‌سازی و خودرویی خواهند بود.

از نظر این تحلیلگران، سایه مسایل سیاسی و اقتصادی کماکان گریبان این بازار را گرفته است؛ از طرف دیگر فصل مجامع در پیش است و یکسری از شرکت‌ها در حال تقسیم سود هستند، هر چند گزارش‌های رسیده از این شرکت‌ها نشان داده اوضاع بدی نداشتند اما آنها کماکان بر پیشرو بودن سهم‌های بنیادی و دلاری تاکید بیشتری دارند.

معامله‌گران با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی که هر روز تحریم‌های جدیدی اعمال شده و روند نرخ دلار همواره ابهام دارد، پیش‌بینی از وضعیت بازارسهام در تابستان سخت است می‌گویند در چنین شرایطی اگر اتفاق عجیب و غیرمنتظره‌ای بیفتد در این بازه زمانی ممکن است برخی شرکت‌ها درگیر تحریم‌ها شوند. با این حال آنها معتقدند تا پایان تابستان امسال نزول خیلی شدیدی در شاخص بورس قابل پیش‌بینی نیست.

در خصوص سهم‌های پیشرو، هرچند در مقاطعی ممکن است سهم‌های کوچک هم مورد توجه قرار بگیرند، که معمولا این اتفاق می‌افتد اما برای هرکدام از ماه‌های تابستان قابل پیش‌بینی نیست که کدام گروه و کدام صنعت پیشرو خواهد بود.

اما کلیت بازار با نگاه فاندامنتال، کماکان سهم‌های دلاری و صادراتی در کنار گروه‌های انبوه‌سازی، سیمانی و خودریی می‌توانند آینده بهتری داشته باشند و تاکید کارشناسان بیشتر بر روی همین سهم‌هاست.

از سوی دیگر برخی معامله‌گران معتقدند، گروه‌های پتروشیمی و پالایشی به دلیل کاهش قیمت نفت، نوسان خواهند داشت و اگر بازار قرار باشد حرکتی داشته باشد، بیشتر در سهم‌های فولادی که فروش داخلی دارند خواهد داشت. اما با وجود ریسک خارجی، چشم‌انداز مثبتی برای آن پیش‌بینی نمی‌شود. از این رو، از نگاه معامله‌گران به دلیل تصمیمات لحظه‌ای سیاست‌گذاران، نمی‌توان به سهامدار توصیه کرد سهم خاصی را از صنعت خاصی خریداری کند.

با این حال به نظر می‌رسد تاکید این معامله‌گران بیشتر بر روی سهم‌های فولادی و سنگ‌آهنی باشتد که به نظر می‌رسد، به دلیل فروش‌های داخلی و تهیه مواد اولیه از داخل کشور، اوضاع بهتری داشته باشند. هرچند وضعیت بازار جهانی هم در روند این شرکت‌ها تاثیرگذار است اما این گروه دست‌کم در شرایط کنونی، نسبت به تغییرات بازارهای جهانی عکس‌العمل نشان نمی‌دهند.

طبق این نظرسنجی تجارت‌نیوز از فعالان و معامله‌گران بازار سهام به طور کلی، در فصل تابستان با توجه به برگزاری مجامع و تقسیم سود در شرکت‌های دارای سود تقسیمی مناسب، مثل گروه‌های پتروشیمی، معدنی و فلزات به طور مقطعی منجر به افزایش و صعود شاخص خواهند شد اما این روند ادامه‌دار نخواهد بود.

به گفته تحلیلگران، هر سال بازار سرمایه در رویارویی با فصل مجامع، مقداری با دقت بیشتر دنبال می‌شود و مورد توجهات قرار می‌گیرد اما به دور از ریسک‌های سیاسی به نظر می‌رسد تا پایان نیمه اول سال بورس روزهای بهتری را شاهد باشد.

گروهی از تحلیلگران و معامله‌گران معتقدند، تجربه نشان داده در بورس ایران سرمایه‌گذاری بلندمدت در سهام‌های بنیادی به مراتب بیش از سایر بازارهای موازی سودآور بوده و سهامدارن این شرکت‌ها رشد قابل توجهی در سرمایه خود مشاهده کرده‌اند و چند ماه پیش‌رو نیز ممکن است شاهد این رشد باشیم.

به طور مثال بسیاری از شرکت‌های معدنی و صادراتی از محل تسعیر نرخ ارز، سود قابل توجهی داشته‌اند که در پایان گزار‌ش‌های فصل تابستان احتمالا نمایان خواهد شد. به گفته معامله‌گران همواره در بازار سهام شرکت‌هایی هستند که با تکنولوژی بالا و سرمایه کم سودهای چشمگیری داشته‌اند که از این تک‌سهم‌ها نباید غافل شد.

به گفته تحلیلگران، هر سال بازار سرمایه در رویارویی با فصل مجامع، مقداری با دقت بیشتر دنبال می‌شود و مورد توجهات قرار می‌گیرد اما به دور از ریسک‌های سیاسی به نظر می‌رسد تا پایان نیمه اول سال بورس روزهای بهتری را شاهد باشد.

از نگاه این معامله‌گران از آنجا که تابستان تحریم‌های جدید آمریکا را در پیش داریم، بعضی صنایع تحت فشار قرار می‌گیرند و همین مساله پیش‌بینی دقیقتر شاخص را سخت می‌کند.

در این نظرسنجی این افراد مشارکت داشتند:
فعالان و معامله‌گران: علی شهریاری- سالار صفایی- مجید مویدی- فرشاد طهماسبی- محمد مسلمی- ابوالفضل ابراهیمی زاده- ابراهیم سپیانی- حامد حداد- زهراجباری- کاظم اسماعیلی - محمد حسینی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.