کد مطلب: ۲۵۷۹۷۳

پیش‌بینی پربازده‌ترین سهام بورس در تابستان

پیش‌بینی پربازده‌ترین سهام بورس در تابستان

یک تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است: تابستان بورس را می‌توان متعلق به گروه‌های مثلث ساختمانی شامل انبوه‌سازی، سیمان و کاشی سرامیک و همچنین گروه‌های مستعد غذایی، دارویی، لاستیک، لیزینگ، کانی غیرفلزی و تک نمادهای بازار (مانند محصولات فلزی و وسایل ارتباطی ) دانست.

شاخص بورس در تابستان امسال چه روندی را طی خواهد کرد؟ پیش‌بینی می‌شود کدام سهام در تابستان امسال وضعیت بهتری داشته باشند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، مجید مویدی، تحلیلگر بازار سرمایه در تحلیلی به این موضوع پرداخته است.

وی در این تحلیل خود نوشته است: هر چند از دی ماه سال 1394 شاخص بورس از محدوده 60 هزار واحدی تا بهمن ماه سال 1396 رشد چشم‌گیر تا حوالی محدوده 100 هزار واحدی داشته اما این روند صعودی به صورت چرخشی و دوره‌ای در گروه‌های مختلف صورت گرفت.

بدین معنی که گروه‌ها و نمادهایی که در سال 1394 پیشرو بازار بودند و بازدهی خیره‌کننده‌ای را برای سهامداران خود به ارمغان آوردند بعد از طی کردن روند صعودی وارد یک روند اصلاحی شدند؛ به گونه‌ای که برخی نه‌تنها تمام مسیر صعودی رفته را برگشتند بلکه بیش از آن هم اصلاح داشته‌اند و وضعیت حداقلی جدیدی ثبت کرده‌اند. این موضوع باعث شد بسیاری از سهامداران خرد نه‌تنها در این دوره صعودی بازدهی مناسبی نداشته باشند بلکه بخشی از سرمایه خود را هم از دست بدهند.

خلاصه مطلب فوق اینکه در بازار سرمایه بازدهی‌های مناسب به واسطه شناسایی گروه‌های پیشرو، سیو سود و سوییچ به گروه‌هایی است که احتمال آغاز روندهای صعودی را دارند. البته به استثنای نمادهایی که همواره در روندهای صعودی به سر می‌برند.

پس همواره شناسایی گروه‌های پیشرو و سپس نمادهای مناسبتر مهمترین نکته برای تصمیم‌گیری خواهد بود.

اکنون به نظر می‌رسد شاخص کل نیاز به اصلاح و کسب انرژی دارد و باید چند نکته مهم را در نظر گرفت.

عدد 100 هزار واحد یک مقاومت بسیار سنگین برای شاخص کل خواهد بود که گذر از آن نیازمند کسب انرژی لازم است.

افزایش قیمت دلار، افزایش نقدینگی، تورم، افزایش نرخ‌ها و … می‌توانند عاملی باشند که اصلاح قیمتی شاخص کل را به اصلاح زمانی تبدیل کند، بدین معنی که شاخص می‌تواند انرژی لازم را با یک اصلاح فرسایشی که بیشتر در بعد زمان خواهد بود کسب کند. نکته اینکه این زمان یک هفته و چند روز نیست و معمولا زمانی طولانی و گاها چندین ماه را نیز در برمی‌گیرد.

از سال گذشته و در چند مرحله شاهد کاهش سود بانکی بودیم که باعث خروج نقدینگی از بانک‌ها شد. این نقدینگی سرگردان به صورت احساسی به بازارهای مختلف از جمله سکه و طلا و مسکن تزریق می‌شود و البته در رشد شاخص بورس هم بی‌تاثیر نبود و اکنون در صورتی که در بازارهای دیگر شاهد اشباع خرید باشیم ممکن است این نقدینگی به بازار سرمایه نیز سر بزند.

تابستان بورس را می‌توان متعلق به گروه‌های مثلث ساختمانی شامل انبوه‌سازی، سیمان و کاشی سرامیک و همچنین گروه‌های مستعد غذایی، دارویی، لاستیک، لیزینگ، کانی غیرفلزی و تک نمادهای بازار (مانند محصولات فلزی و وسایل ارتباطی ) دانست.

گروه‌های بزرگ و لیدر بازار همگی بازدهی مناسبی را ثبت کرده‌اند و اگر اتفاق خاصی نیفتد آخرین گام‌های افزایشی را طی کرده یا می‌کنند. همچنین در فصل مجامع قرار داریم و مجامع اکثرا تا مرداد ماه نیز ادامه خواهد داشت و اکثر سهامداران روی خوشی به مجامع نشان نمی‌دهند.

با توجه به وضعیت کنونی و گفته‌های فوق فرصت مناسبی برای گروه‌های کوچک بازار پیش خواهد آمد که با رونق گروه‌های بزرگتر معمولا روزهای خوبی را سپری نمی‌کنند.

تابستان بورس را می‌توان متعلق به گروه‌های مثلث ساختمانی شامل انبوه‌سازی، سیمان و کاشی سرامیک و همچنین گروه‌های مستعد غذایی، دارویی، لاستیک، لیزینگ، کانی غیرفلزی و تک نمادهای بازار (مانند محصولات فلزی و وسایل ارتباطی ) دانست.

یکی از نکات مهم درباره گروه‌هایی که مورد توجه بازار قرار می‌گیرند و اصطلاحا پیشرو بازار می‌شوند، حجم معاملات است. به عنوان مثال در ادامه دو گروه انبوه‌سازی و سیمان را به لحاظ حجم معاملات اخیر بررسی خواهیم کرد.

Capture

در تصویر بالا حجم معاملات دو گروه را در تایم فریم هفتگی مشاهده می‌کنید. نکته مهم اینکه برای چهارمین هفته متوالی شاهد افزایش حجم معاملات در این دو گروه هستیم که روند مناسبی را در پیش گرفته‌اند. نتیجه اینکه اگر با تحلیل خود گروهی را تحلیل و انتخاب می‌کنیم باید ابتدا به دنبال افزایش چشم‌گیر حجم معاملات باشیم.

و اما گروه پر سرو صدا و پر طرفدار خودرو نیز به روزهای حساس خود نزدیک می‌شود، چرا که دو نماد لیدر این گروه (خساپا و خودرو) به حمایت‌های مستحکم خود نزدیک می‌شوند و در فصل تابستان انتظار افزایش تقاضا در خودرویی‌ها دور از انتظار نخواهد بود. البته حساب قطعه‌سازان را باید از این گروه جدا کرد و اکثر قطعه‌سازان بازدهی خوبی به سهامدارن داده‌اند و مسیری متفاوت را انتخاب کردند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.