خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۲۶۱۰۳۳

شفافیت نرخ و حذف دلالان، پیامد عرضه زعفران در بورس

شفافیت نرخ و حذف دلالان، پیامد عرضه زعفران در بورس

عرضه زعفران در بورس کالا و راه‌اندازی معاملات آتی این محصول، باعث پوشش ریسک، شفافیت قیمت و حذف واسطه‌ها می‌شود و دست دلالان پر شمار را از بازار این محصول ارزشمند کوتاه می‌کند.

با توجه به مزایایی که عرضه محصولات پایه پتروشیمی، معدنی و کشاورزی به بورس کالا دارد، به تدریج شاهد ورود محصولاتی تازه در این بازار هستیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عرضه محصولات پایه دربورس کالا، سبب شفافیت اقتصادی شده و جلوی رانت، انحصار و سوءاستفاده را می‌گیرد؛ بر این اساس، مورد توجه نهادهای نظارتی، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان واقعی است.

در صورت عرضه محصولات در بورس، مصرف کنندگان اصلی و نهایی می‌توانند با سهولت و اطمینان بیشتری مواد پایه مورد نیاز خود راخریداری کنند و دیگری فضایی برای فعالیت دلالان و رانت خواران وجود نخواهد داشت.

اکنون محصولات مختلف پتروشیمی، معدنی و کشاورزی در بورس کالا عرضه می‌شود و به تدریج قرار است محصولات دیگری نیز به جمع آنها افزوده شود. تازه واردترین محصول بورس کالا، زعفران یا همان طلای سرخ است که معاملات آتی آن از دوم خرداد امسال آغاز شد.

«تاج محمد جهانشیری» از تولیدکنندگان زعفران درباره راه اندازی معاملات آتی زعفران در بورس کالای ایران به خبرنگار ایرنا، گفت: ورود زعفران به بورس کالا و راه اندازی معاملات آتی این محصول اقدام بسیار خوبی است زیرا باعث پوشش ریسک، شفافیت قیمت و حذف واسطه‌ها می‌شود و دست دلالان پر شمار را از بازار این محصول ارزشمند کوتاه می‌کند.

وی با بیان اینکه کشاورزان با قرارداد آتی زعفران و چگونگی معامله آن در بورس کالا آشنا شده‌اند، افزود: ورود زعفران به بورس کالا در بازار نقدی و آتی، برای کشاورزان و مصرف کنندگان مزیت‌های زیادی دارد زیرا وقتی قیمت واقعی زعفران از طریق عرضه و تقاضا بر تابلوی بورس نقش می‌بندد، کشاورزان از قیمت‌ها مطلع شده و دیگر محصولشان را با قیمت‌های پایین به صادرکنندگان و خریداران خارجی نمی‌فروشند.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.