خبر مهم:

کد مطلب: ۲۷۰۰۱۷

اعلام پُرریسک‌ترین و کم‌ریسک‌ترین صنایع بورس

اعلام پُرریسک‌ترین و کم‌ریسک‌ترین صنایع بورس

بورس تهران با انتشار اطلاعیه‌ای میانگین نسبت قیمت به درآمد «P/E»، بازار سهام در پایان خرداد‌ماه سال جاری را ۶.۶۴ مرتبه اعلام و پُر‌ریسک‌ترین و کم‌ریسک‌ترین صنایع بورس را معرفی کرد.

محاسبه نسبت قیمت به درآمد شرکت‌های بورسی در تاریخ پایان خرداد ماه در حالی اعلام شده که اداره آمار و اطلاعات شرکت بورس درباره نحوه محاسبه این متغیر اعلام شده که ۵۴ شرکت دارای EPS صفر یا منفی بوده اند که در محاسبات لحاظ نشده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، همچنین به دلیل عدم الزام ارایه پیش بینی سود شرکت‌های واقع در صنعت سرمایه گذاری‌ها، صنعت مذکور با ۱۷ شرکت در این گزارش قرار نگرفته است. در نتیجه نسبت «P/E» محاسبه شده بر مبنای ارزش بازار ۲۷۳ شرکت معادل ۳۹۵ هزار میلیارد تومان و سود پیش بینی شده بیش از ۵۹ هزار میلیارد تومان است.

این گزارش حاکی است بررسی متوسط نسبت قیمت به درآمد «P/E» صنایع بورسی نشان می‌دهد از بین ۳۷ صنعت حاضر در بورس اوراق بهادار تهران، ۴ صنعت متوسط قیمت به درآمدی کمتر از ۶ مرتبه دارند در حالی که این نسبت برای ۱۱ صنعت، بیش از ۱۰ مرتبه است. بر این اساس، مابقی صنایع دارای «P/E» بین ۶ تا ۱۰ هستند.

از میان صنایعی که نسبت قیمت به عایدی بالای ۱۰ مرتبه دارند، دو صنعت دارای نسبت قیمت به عایدی بالای ۱۰۰ هستند؛ به طوری که نسبت «P/E» صنعت دباغی، پرداخت چرم و ساخت انواع پاپوش معادل ۸۴۳ مرتبه و صنعت منسوجات نیز ۱۱۳ مرتبه است که این دو صنعت هرکدام فقط یک شرکت را در زیر مجموعه خود دارند.

همچنین پس از دو صنعت یاد شده، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات با ۲۵ مرتبه، محصولات کاغذی با ۲۲ مرتبه، کاشی و سرامیک و خودرو و ساخت قطعات با ۱۴ مرتبه، خدمات فنی ومهندسی، محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر و ماشین آلات دستگاه های برقی با «P/E» به میزان ۱۱ مرتبه، ساخت رادیو، تلویزیون و دستگاه ها و وسایل ارتباطی و کشاورزی، دامپروری و خدمات وابسته به آن با نسبت قیمت به درآمد ۱۰ به ترتیب بیشترین نسبت «P/E» میان صنعت های موجود در بورس اوراق بهادار را دارا هستند.

در بورس اوراق بهادار کشورمان صنعت وسایل اندازه گیری، پزشکی و اپتیکی میانگین «P/E» معادل ۱.۸ مرتبه دارد که پایین‌ترین میزان «P/E» در میان ۳۷ صنعت بورسی به شمار می‌رود.

این در حالی است که پس از صنعت فوق با یک شرکت زیر‌مجموعه، گروه مخابرات با نسبت قیمت به درآمد ۴ مرتبه، شرکت های چند رشته ای صنعتی و گروه تامین برق، گاز، بخار و آب گرم با «P/E» به میزان ۵ مرتبه کمترین نسبت‌های «P/E» را میان سایر صنایع بورسی دارند.

این گزارش حاکی است «P/E» کل بورس در پایان خرداد ماه امسال در حالی ۶.۶۴ مرتبه اعلام شده که نسبت به پایان سال ۹۶ رشدی ۳.۱ درصدی را به ثبت رسانده است.

منبع: ایبنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.