فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۲۹۴۹۹۹

کارشناسان بازار سرمایه پاسخ دادند:

ارزش سهام خودرویی‌ها در بورس چه تغییری می‌کند؟

ارزش سهام خودرویی‌ها در بورس چه تغییری می‌کند؟

با توجه به اتفاقات اخیر بازار خودرو از نوسان قیمت گرفته تا عرضه چندین هزار دستگاه خودرو به بازار، آیا ارزش سهام خودرویی‌ها در بورس رشد پیدا می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، این‌روزها خودروسازان نبود قطعه برای تکمیل خودروها را عامل گرانی خودرو در بازار عنوان می‌کنند که به‌عقیده برخی کارشناسان، نبود قطعه تنها بهانه‌ای برای احتکار خودرو از سوی خودروسازان است.

در همین حال قرار بر این است که فروش قطعی خودرو به متقاضیان و مصرف‌کنندگان نهایی خودرو با کارت ملی انجام شود و در راستای حذف دلالی کاذب در بازار خودرو، خریداران خودرو تا یک سال حق صلح یا به عبارتی فروش را به شخص دیگری نداشته باشند.

سوالی این است که آیا با افزایش فروش شرکت‌های خودروسازی میزان درآمد، سودآوری و به دنبال آن ارزش سهام خودرویی‌ها در بورس افزایش پیدا می‌کند؟

نوسان منفی نمادهای خودرویی‌

هادی نصیری، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص احتمال افزایش قیمت سهام خودرویی‌ها در راستای طرح فروش 40 هزار دستگاه خودرو طی پنج روز در بازار ، گفت: از نظر تحلیل بنیادی نمادهای خودرویی به هیچ عنوان شرایط خوبی در بورس ندارند.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: متاسفانه هزینه مالی و هزینه بهای تمام شده شرکت‌های خودروساز به حدی بالا است که هر چقدر این شرکت‌ها بفروشند سود آنها خورده می‌شود.

نصیری افزود: انتشار اخبار ضد و نقیض در خصوص افزایش قیمت خودروها و ورود هرچه سریعتر قطعات خودرویی که در گمرک انبار شده بودند، تنها جو روانی برای افزایش ارزش سهام خودرویی‌ها در بازار سرمایه است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنم که وضعیت سهام خودرویی‌ها در هفته جاری متعادل رو به منفی خواهد بود.

کاهش زیان مالی خودروسازان با گرانی خودرو

همچنین مهدی میرزایی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص احتمال افزایش قیمت سهام خودرویی‌ها در راستای طرح فروش 40 هزار دستگاه خودرو طی پنج روز در بازار، گفت: افزایش فروش و قیمت خودرو تنها عامل کاهنده زیان شدید مالی شرکت‌های خودروسازی است، بدین جهت افزایش قیمت خودرو منجر به سودآوری خودروسازان نمی‌شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: در حال حاضر شرکت‌های خودروسازی مواد اولیه، کالاهی سرمایه‌ای و واسطه‌ای خود را از جمله ورق، محصولات پتروشیمی، شیمیایی و قطعات وارداتی را سه برابر قیمت پارسال خریداری می‌کنند، بنابراین افزایش قیمت خودرو تنها ضرر و زیان مالی شدید شرکت‌های خوروسازی را کاهش می‌دهد.

میرزایی افزود: حاشیه سود شرکت‌های خودروسازی بسیار پایین است، در حالی که حاشیه سود شرکت‌های فلزات اساسی و کانه‌های فلزی به واسطه نرخ تسعیر ارز و بازارهای جهانی بسیار بالا است.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: رشد قابل توجهی برای سهام گروه خودرویی پیش‌بینی نمی‌کنم و اگر ارزش سهام خودرویی‌ها افزایش پیدا کند یک اصلاح رو به بالا خواهد بود، بنابراین رشدی که به صورت روند باشد برای سهام خودرویی‌ها وجود نخواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.