کد مطلب: ۳۰۴۵۷۸

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

چه خبری باعث رشد بیش از ۵ هزار واحدی شاخص بورس شد؟

چه خبری باعث رشد بیش از 5 هزار واحدی شاخص بورس شد؟

شاخص کل بورس در دو ساعت اول جریان معاملات امروز با رشد بیش از پنج هزار و 394 واحدی به کانال 174 هزار واحد وارد شد. رسیدن نرخ دلار به 16 هزار تومان چه تاثیری بر شاخص کل بورس گذاشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز؛ پس از رکوردشکنی‎های پی در پی شاخص کل بورس هنوز دو ساعت از آغاز فعالیت بازار سرمایه در روز سه‌شنبه (سوم مهر ماه ۹۷) نگذشته بود که بورس تهران شاهد رشد بیش از پنج هزار و 394 واحدی شاخص کل و ورود به کانال 174 هزار واحدی شده است.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه برای نمادهای اخابر، وپست، حکشتی، شنفت، کسرا، شبهرن، پردیس، وخارزم، تیپیکو، فولاژ، وتوشه، ملت، ومعادن، دزهراوی، وخاور، وکار، پاسا، سخاش، کاما، های وب، وامید، بکاب، ونفت، فجام، دلقما، شسینا، وسینا صفوف خرید تشکیل شده است.

بررسی بازار سرمایه تا به این لحظه حاکی از آن است که نماد‎های «فارس، کگل، فملی، فولاد، تاپیکو» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «مبین، بفجر، کدما، سبجنو، شپدیس» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز دارند.

همچنین تا به این لحظه بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای « فارس، شوینده، بفجر، پارند، بترانس » بوده است و نمادهای «وبصادر، وخارزم، وسینا، اخابر، خبهمن» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص داده‎اند.

خبرخوب برای بازار سرمایه

به گفته معاملگران بازار سرمایه، خبرخوب در ابتدای بازار سرمایه که باعث رشد هزار واحدی شاخص تنها طی پنج دقیقه شد، بیانیه غیر منتظره مشترک ایران و کشورهای ۴+۱ پس از دیدارشان برای بررسی راه‌های حفظ برجام بود.

در این بیانیه آمده است که ۴+۱ و ایران تصمیم به تاسیس راه‌های عملی از جمله یک مکانیزم ویژه با هدف ادامه تجارت، روابط بانکی و فروش نفت ایران گرفته‌اند. بندهای مهم این یانیه برای بازار سرمایه عبارت است از؛ اعضا از به‌روزسانی «قانون انسداد» اتحادیه اروپا و اعطای مجوز به بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای اینکه ایران نیز واجد شرایط برای دریافت وام‌های خارجی محسوب شود و اینکه این به‌روزسانی در 16 مرداد اجرایی شده است، استقبال کردند. همچنین اعضا تداوم تعهد خود به اهداف مندرج در بیانیه وزرای جلسه کمیسیون مشترک در 15 تیرماه 1397، به ویژه پیگیری اقدامات مشخص و موثر برای تضمین کانال‌های پرداخت با ایران و تداوم صادرات نفت و میعانات گازی، محصولات نفتی و پتروشیمی را مجددا مورد تایید قرار دادند.نظر به فوریت و ضرورت حصول به نتایج ملموس، اعضا از پیشنهادات عملی برای حفظ و توسعه کانال‌های پرداخت و به طور مشخص ابتکار تاسیس یک «سازوکار ویژه» برای تسهیل پرداخت‌های مربوط به صادرات (شامل نفت) و واردات ایران، که فعالان اقتصادی را در تعقیب تجارت مشروع با ایران مساعدت کرده و به آنها اطمینان مجدد می‌دهد، استقبال کردند. اعضا مجددا بر اراده قوی خود برای حمایت از فعالیت بیشتر برای عملیاتی کردن این «سازوکار ویژه‌» در کنار تداوم تعامل با شرکای منطقه ای و بین المللی تصریح کردند.

همچنین در جریان معاملات امروز بازار سرمایه نمادهای تولیدکننده آلومینیوم، روی، مس، سنگ‌آهن و فولاد به این دلیل مورد اقبال سهامداران قرار گرفته‌‌اند که قیمت جهانی فلزات اساسی و کانه‌های فلزی افزایش پیدا کرده است. به عبارتی خبر اعمال تعرفه ۱۰ درصدی برای ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی از سوی آمریکا باعث کاهش ارزش دلار و بهبود بازارهای مالی و تداوم افزایش قیمت‌های جهانی فلزات پایه شده است. همچنین در جریان معاملات دیروز بازار سرمایه حدود 100هزار تن محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا عرضه شد که اقبال سهامداران به نماد فولاد در بورس اوراق بهادار را در پی داشت که این اقبال همچنان در جریان معاملات امروز بازار سرمایه ادامه دارد.

تاثیر افزایش نرخ دلار در بورس

مجید مویدی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره دلیل رشد بیش از پنج هزار واحدی شاخص کل بورس در یک ساعت اول معاملات امروز بازار سرمایه، گفت: افزایش قیمت دلار همواره با کمی تاخیر در معاملات بازار سرمایه تاثیرگذار است. جالب است که از چند جهت اخبار خوب به بازار رسیده که شامل بهبود قیمت‌های جهانی، اخبار مثبت ۴+۱ و رونق معاملات در بورس کالا به ویژه در گروه فلزات اساسی است و به همین جهت همچنان شاهد حجم معاملات مناسب و قابل توجه هستیم. همچنین نزدیک شدن به زمان انتشار گزارش‌های ماهانه و شش ماهه عملکرد شرکت‌های بورسی عامل رشد بیش از پنج هزار واحدی شاخص کل بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.