کد مطلب: ۳۰۴۵۸۵

تجارت‌نیوز در گفتگو با کارشناسان بازار سرمایه بررسی کرد:

پشت پرده رشد ۶ هزار واحدی شاخص کل بورس

پشت پرده رشد 6 هزار واحدی شاخص کل بورس

امروز بورس تهران شاهد رشد پنج هزار و 993 واحدی شاخص کل شد. دلیل رکوردشکنی‌های پی در پی شاخص کل بورس چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از رکوردشکنی‌های پی در پی شاخص بورس در هفته جاری، امروز هم شاخص رکورد دیگری به ثبت رساند. به طوری که امروز سه‌شنبه (سوم مهر ماه سال 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 17319 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 5993 واحد در رقم 174618 جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 6897 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 63 واحد در رقم 2012 جای گرفت.

در معاملات امروز بازار سرمایه نماد‎های «فولاد، فارس، کگل، فملی،پارس» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «سبهان، کدما، خپویش، چکارن، سصفها» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «خاهن، بفجر، پارند، امینیکم، کطبس» بود و نمادهای «وسینا، وغدیر، وسپه، وخارزم، تاپیکو» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

به گفته معاملگران بازار سرمایه، خبر خوب در ابتدای بازار سرمایه که باعث رشد هزار واحدی شاخص تنها طی پنج دقیقه شد، بیانیه غیرمنتظره مشترک ایران و کشورهای ۴+۱ برای بررسی راه‌های حفظ برجام بود.

تصویب لایحه FATF در مجلس

هادی نصیری، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره دلیل رشد پنج هزار و 993 واحدی شاخص کل بورس در چهارمین روز جریان معاملاتی بازار سرمایه در هفته جاری، گفت: این روزها شوری در بین مردم افتاده و نقدینگی مازاد خود را وارد بورس کرده‌اند که این موضوع در میزان ارزش معاملات کاملا مشهود است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همچنین بسته شدن بازار آتی سکه حجم نقدینگی در بازار را افزایش داده است. نزدیک شدن به زمان انتشار گزارش‌های ماهانه عملکرد شهریور ماه شرکت‌ها هم که نشان از سود فوق‌العاده شرکت‌ها در پایان سال مالی دارد باعث رشد چشمگیر شاخص کل بورس شده است.

نصیری افزود: خبر تصویب لایحه FATF توسط مجلس ، افزایش نرخ‌ محصولات فولادی و پتروشیمی در بورس کالا واز دستور کار خارج شدن افزایش نرخ سود بانکی در دولت را می‌توان از عوامل رشد سنگین بورس در این چند روزه برشمرد.

افزایش مجدد نرخ دلار

محمد باقر خادمی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره دلیل رشد پنج هزار و 993 واحدی شاخص کل بورس، گفت: افزایش نرخ دلار و گزارش‌های ماهانه جالب توجه شرکت‌ها باعث رشد چشمگیر شاخص کل بورس شده است.

همچنین محمد خبری زاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره دلیل رشد پنج هزار و 993 واحدی شاخص کل بورس، گفت: رشد شاخص بورس سه دلیل اصلی دارد. اول گزارش‌های خوب شهریور ماه شرکت‌ها که یک به یک دارد در کدال می‌نشیند. دوم افزایش نرخ‌های جهانی که باعث اقبال سرمایه‌گذاران به شرکت‌هایی شده که نرخ فروش آنها به نرخ‌های جهانی وصل است‌ و سوم افزایش دوباره قیمت دلار است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد:به نظر می‌رسد مهمترین عوامل رشد بازار این سه آیتم بوده که باعث روان شدن جریان نقدینگی به سمت بازار سرمایه شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.