کد مطلب: ۴۰۵۰۷۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آینده بورس از دیدگاه تکنیکال و فاندامنتال / شاخص بورس چه می‌شود؟

آینده بورس از دیدگاه تکنیکال و فاندامنتال / شاخص بورس چه می‌شود؟

کارشناسان و تحلیل‌گران تکنیکال و بنیادی، نوسانات بازار سهام را گذرا دانسته و بر این باورند که شاخص کل بورس تا پایان سال، علاوه بر دارا بودن نوسانات، روند صعودی خود را حفظ کرده و در همین راستا رکوردهای تازه‌ای را از خود برجای خواهد گذاشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس در مدت اخیر نوسانات شدیدی را پشت گذاشت و تا این لحظه نزدیک به 20 هزار واحد اوج و فرود را تجربه کرد. کارشناسان و تحلیلگران تکنیکال و بنیادی ، اما این نوسانات را گذرا دانسته و بر این باورند که شاخص کل تا پایان سال، علاوه بر دارا بودن نوساناتی این چنینی، روند صعودی خود را حفظ کرده و در همین راستا رکوردهای تازه‌ای را از خود برجای خواهد گذاشت.

بر همین مبنا، روند تغییرات شاخص کل و مسیر حرکت بازار سهام از دو دیدگاه تحلیلی بازار سرمایه، یعنی تکنیکال و فاندامنتال برای فعالان این بازار اهمیت قابل توجهی دارد.

آماده لمس قله‌های جدید

فرهاد گودینی، کارشناس و تحلیل‌گر تکنیکال بازار سرمایه، به تجارت‌نیوز می‌گوید: «با بررسی الیوتی شاخص کل بورس از سال 88 به بعد، می‌توان مشاهده کرد که شاخص درون یک زیگزاگ محصور در کانال قرار دارد که موقعیت کنونی آن در بخش‌های میانی از موج پنج از C زیگزاگ قرار دارد و شاخص می‌تواند عددهای بالای 500 هزار واحد را نیز بر همین اساس تجربه کند. بنابراین می‌توان گفت که منفی‌های اخیر بازار، صرفا واکنشی در مسیر صعودی شاخص کل است.

1 16

در تصویر بالا، شاخص از منظر اسیلاتورها بررسی شده است؛ خطوط قرمز رنگ، خطوط حمایتی معتبر در یک روند صعودی برای شاخص بوده و فلش‌های آبی رنگ، نقاط مشخص واگرایی شاخص نسبت به اسیلاتور است.

در این بررسی، -D نیز به معنی واگرایی منفی است که مفهوم تضعیف روند صعودی را دارد و +HD نیز به معنی واگرایی مثبت مخفی است که مفهوم تضعیف روند نزولی را داشته و نشان می‌دهد سمت تقاضا در حال قوت گرفتن است.

در مجموع می‌توان گفت که با توجه به اطلاعات بالا، شاخص بعد از هر بار تضعیف شدن و تشکیل واگرایی منفی، ریزشی کوتاه را تجربه کرده تا واگرایی مثبت مخفی شکل بگیرد و مجدد به مدار رشد بازگردد.

اکنون نیز شاخص کل بعد از تشکیل واگرایی منفی، نزولی کوتاه را تجربه کرد و مجددا با تشکیل واگرایی مثبت مخفی، در حال رشد است. بنابراین انتظار می‌رود که نماگر بازار با توجه به حمایت خطوط روند صعودی قرمز رنگ و تشکیل واگرایی مثبت مخفی به صورت همزمان، به صعود خود ادامه دهد.

2 7

رشد شاخص در صورت بهبود متغییرهای فاندامنتال

در بخش دوم نیز، محمد گرجی‌آرا، کارشناس و تحلیل‌گر فاندامنتال بازار سرمایه با نگاهی بنیادی به روند حرکت دماسنج بورس به تجارت‌نیوز می‌گوید:«از نگاه بنیادی ، جایی برای ریزش شاخص کل وجود ندارد، اما برخی از سهم‌ها که رشدی بیش از حد داشتند، اصلاح خواهند شد و کلیت بازار به نظر نمی‌رسد که از منظر بنیادین و فاندامنتال در انتظار ریزش باشد.»

گرجی آرا تصریح کرد:«این نوسانات هم به دلیل مسائل بنیادی نیست، بلکه بیشتر ناشی از هیجانات دو ماه اخیر بوده که تعداد فعالان حقیقی زیاد شد و به همین دلیل شاهد رفتارهای هیجانی از این گروه بودیم. اما به لحاظ بنیادی احتمال ریزش در بازار وجود ندارد.»

وی در ادامه تصریح کرد:«البته برخی از سهم‌ها هم هستند که وضعیت حبابی دارند و باید حبابشان تخلیه شود، اما در کل وضعیت بازار مناسب است.»

این کارشناس فاندامنتال بازار سرمایه در خصوص تحلیل رفتار سهام‌داران در آینده عنوان کرد:«با نگاه به حجم معاملات در هنگام بروز این نوسانات، مشاهده می‌شود که افت چندانی را تجربه نکردند، در عین حال به لطف حمایت‌ها و خریدهای خوبی که در بازار انجام شد، بازار به مدار سابق بازگشت.»

وی در ادامه افزود:«بنابراین نمی‌توان این نوسانات را بلندمدت دانست، هرچند که برخی از سهم‌ها نیاز به اصلاح دارند.»

پیش‌بینی بورس تا پایان سال

گرجی‌آرا در خصوص پیش‌بینی آینده بازار و شاخص کل تا انتهای سال، عنوان کرد: «به لحاظ بنیادی، میزان سودسازی شرکت‌ها، انتظارات ما را از بازار مشخص می‌کند. به نظر می‌رسد که سال آینده، مجموع سودهای عملیاتی و غیرعملیاتی شرکت‌های بورسی در حدود 160 تا 170 هزار میلیارد تومان باشد و ارزش بازار متناسب با این سودآوری در حدود 1200 تا 1300 هزار میلیارد تومان خواهد بود.»

وی در ادامه افزود:«بر همین اساس متغییرهای متعددی هستند که بر کلیت بازار و روند حرکت شاخص تاثیر خواهند گذاشت، اما اگر برمبنای نکاتی که پیش از این عنوان شد، بخواهیم تحلیلی ارائه دهیم، می‌توان شاخص 360 تا 370 هزار واحدی را در شش ماه آینده پیش‌بینی کرد. همچنین تغییر متغییرهای بنیادی قادر است که به رشد بیشتر شاخص کل کمک کند.»

این تحلیلگر بازار سهام در تشریح متغییرهای تاثیرگذار در شاخص کل، عنوان کرد:«مهمترین فاکتورهایی که بازار منتظر آن است، اول تعیین تکلیف نرخ ارز و دوم نحوه مدیریت میزان نقدینگی در جامعه توسط بانک مرکزی خواهد بود؛ این دو متغییر بنیادی اگر در کنار میزان فروش صادراتی شرکت‌ها رو به بهبود باشد، می‌توان دورنمایی از روند حرکت بازار را به دست آورد و در نتیجه شاهد رشد شاخص بیش از انتظارها خواهیم بود.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.