خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۴۲۸۸۲۱

تجارت نیوز بررسی می‌کند:

وضعیت مالی شرکت‌های پتروشیمی بورس / کدام نمادها بازدهی بیشتری داشتند؟

وضعیت مالی شرکت‌های پتروشیمی بورس / کدام نمادها بازدهی بیشتری داشتند؟

بررسی نمادهای پتروشیمی بورس تهران نشان می‌دهد، عملکرد شاخص این گروه در مقایسه با شاخص کل از رشد بسیار کمتری برخوردار بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نمادهای پتروشیمی در بورس با وجود تحریم‌های بین‌المللی و همچنین نوسانات قیمت ارز توانسته‌اند در یکسال اخیر بازدهی بالای 100درصدی را به ثبت برسانند.
در حالی که شاخص کل بورس تهران از ابتدای بهمن تاکنون رشدی 9درصدی را به ثبت رسانده است، شاخص صنعت محصولات شیمیایی در همین مدت تنها دو درصد رشد داشته که خبر از عقب‌افتادگی این صنعت از کل بورس می‌دهد. با وجود این رشد کندتر، برخی نمادهای این گروه توانسته‌اند بازده یک ماهه چشمگیری را به ثبت برسانند. به عنوان مثال در یک ماه اخیر نماد جهرم 94 درصد، نماد شبصیر 59 درصد و نماد شغدیر 51 درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

2 10

وضعیت شاخص صنعت محصولات شیمیایی

بررسی گزارش عملکرد 9ماهه شرکت‌های پتروشیمی نیز نشان می‌دهد که اکثر نمادهای پتروشیمی در گزارش 9ماهه خود اگرچه توانسته‌اند سود هر سهم قابل توجهی را محقق سازند اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بسیاری از آنها با افت سودآوری مواجه شده‌اند.

در این میان نمادهای شیراز، شبصیر، شغدیر، مارون و کرماشا به ترتیب با 124، 82، 63، 63 و 58 درصد رشد پنج نمادی هستند که توانسته‌اند سود هر سهم خود را در مقایسه با سال گذشته بیش از 50درصد افزایش دهند. از سوی دیگر، شپترو تنها نمادی بوده که در گزارش 9ماهه خود ضرری 280ریالی را شناسایی کرده که نشان می‌دهد وضعیت این نماد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 84درصد افت داشته است.

پتروشیمی اصفهان نیز اگرچه توانسته سودآوری 1554 ریالی را محقق کند اما سودآوری این شرکت به نسبت سال گذشته افتی 71 درصدی داشته است. شاراک نیز در گزارش 9ماهه خود سودی 1056 ریالی برای هر سهم محقق کرده که افتی 7درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

1 23

مقایسه عملکرد نمادهای پتروشیمی بورس

از نظر بازدهی سه‌ماهه، سه نماد شکبیر، جهرم و شپترو به ترتیب با 196، 176 و 158 درصد بیشترین رشد را به خود اختصاص دادند. همچنین نمادهای شپترو، شکبیر و شغدیر به ترتیب با 425، 366 و 288درصد بیشترین بازدهی یکساله را از آن خود کردند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.