فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۴۳۶۹۱۸

عرضه‌اولیه‌های این هفته چقدر نقدینگی جذب کردند؟ / پیش‌بینی بازی‌سازهای آینده سهام

عرضه‌اولیه‌های این هفته چقدر نقدینگی جذب کردند؟ / پیش‌بینی بازی‌سازهای آینده سهام

طی پنج روز کاری اخیر شاهد پنج عرضه اولیه جدید در بازار سهام بودیم. چهارشنبه هفته گذشته «تملت» و «شصدف» عرضه شدند. روز شنبه «شگویا» و دیروز هم «زکوثر» و «ساوه» برای اولین بار وارد بازار سهام شدند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، افت بورس تهران در هفته جاری به ۲/ ۶ درصد رسید. به این ترتیب، پس از ۸ هفته صعود متوالی شاهد افت بازدهی سهام بودیم. به‌نظر می‌رسد علاوه بر اثرات کرونا بر اقتصاد کل جهان، کاهش شدید بهای نفت و نااطمینانی سهامداران از تصمیم سیاست‌گذار بورسی برای دامنه نوسان یک عامل دیگر هم در فروکش تب نقدینگی بورس‌بازان در هفته جاری اثرگذار بود. طی ۵ روز کاری اخیر شاهد ۵ عرضه اولیه جدید در بازار سهام بودیم.

چهارشنبه هفته گذشته «تملت» و «شصدف» عرضه شدند. روز شنبه «شگویا» و دیروز هم «زکوثر» و «ساوه» برای اولین بار وارد بازار سهام شدند. این عرضه‌های اولیه در مجموع نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان از نقدینگی سرگردان در بازار را به‌طور مستقیم و مبلغ بیشتری را توسط صف‌هایی که برای خرید آنها ایجاد شده به خود اختصاص داده‌اند. این نقدینگی پیش‌تر به‌دلیل عمق کم بازار سهام به‌صورت هیجانی برای خرید سهام در صف‌های خرید قرار می‌گرفت. به‌نظر می‌رسد مقام ناظر با ادامه دادن روند جدیدی که در پیش گرفته می‌تواند به متعادل شدن قیمت‌ها و رشد متناسب آنها کمک کند.

بازی‌سازهای آینده سهام

مسیر بعدی بورس تهران و اینکه آیا به سطوح بالاتری دست خواهد یافت یا نه تحت‌تاثیر عوامل متعددی قرار دارد. یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر رونق بورس، نرخ ارز در بازار داخلی است. افت قیمت نفت و شیوع کرونا که منجر به فشار به دولت می‌شود می‌تواند نرخ دلار را در سطوح فعلی حفظ کند. اما از طرف دیگر بارها طی سال جاری شاهد اقدامات موثر بازارساز ارزی در جلوگیری از جهش قیمت ارز بودیم. باید دید بانک‌مرکزی این بار هم می‌تواند در کنترل نرخ ارز موفق باشد یا دلار در سطوح فعلی یا حتی قیمت‌های بیشتر پایدار خواهد شد.

دیگر عامل اثرگذار بر بورس کامودیتی‌محور تهران قیمت کالاها در بازار جهانی است. آغاز جنگ قیمتی عربستان و روسیه موجب شد تا بهای نفت افت شدیدی را تجربه کند. از طرفی شیوع گسترده ویروس کرونای جدید منجر به افزایش نگرانی‌ها از رکود جهانی شده است. اما در سمت مقابل بانک‌های مرکزی هم بیکار ننشسته‌اند و طی روزهای گذشته شاهد کاهش نرخ‌های بهره بودیم. هرچند این عامل باعث بهبود نسبی اوضاع بازارهای جهانی شد، اما هنوز سایه رکود بر اقتصاد جهانی سنگینی می‌کند. امری که در صورت وقوع می‌تواند بورس تهران را نیز متاثر سازد. سومین عامل اثرگذار بر مسیر بورس عرضه‌های متعادل‌کننده است. از یکسو عرضه اولیه‌های بزرگی مانند شرکت‌های زیرمجموعه «فارس» یا شستا وعده داده شده‌اند و در سمت دیگر، وزیر اقتصاد عرضه‌های دولتی و نهادی را تشویق کرده است. این مساله در صورت تحقق می‌تواند منجر به متعادل شدن نقدینگی سرگردان در بورس و کنترل رشدهای بی‌محابا شود.

آخرین عاملی هم که می‌تواند سطوح بعدی قیمت سهام را مشخص کند وضعیت شیوع کرونا در کشور است. باید دید بورس‌بازان به کدام وجه وزن بیشتری می‌دهند؛ اثر منفی که کرونا بر کسب‌وکارها می‌گذارد یا تقویت انتظارات تورمی. اگر دومی باشد سهام صعودی می‌مانند، اما اولی مانعی در مقابل رشد بیشتر خواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.