کد مطلب: ۴۳۸۶۹۵

گفتگو تجارت‌نیوز با یک کارشناس اقتصادی:

آیا شاخص بورس در سال ۹۹ افت می‌کند؟

آیا شاخص بورس در سال ۹۹ افت می‌کند؟

یک کارشناس اقتصادی در خصوص وضعیت شاخص کل بورس در سال ۹۹ گفت: بازار سرمایه بیش از ارزش واقعی‌اش رشد کرده است ولی به این معنی نیست که شاخص بورس رشد نمی‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بازار سرمایه در پایان اسفند ماه سال ۹۷ روی سطح ۱۷۸ هزار واحدی قرار داشت، اما در سال ۹۸ با شیب بسیار تندی رشد کرد.

به عبارت دیگر بورس با رشد ۳۳۵ هزار واحدی شاخص کل بازدهی ۱۸۸ درصدی را برای سرمایه‌گذاران بورسی به همراه داشته است. علی‌رغم این بازدهی بالا، بورس در دو هفته پایانی اسفند ماه سال ۹۸ با ریزش‌هایی همراه بود که نگرانی سهام‌داران را برای حفظ دارایی‌های خود در این بازار بیشتر کرده است.

مرتضی عزتی، اقتصاددان معتقد است سال ۹۹ سال خوبی برای بازار سرمایه نیست و اگر بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و به طور کلی دولت چاره‌ای برای این وجوهی که احتمالا در سال آینده از بازار سرمایه خارج می شوند نیاندیشند ممکن است جای دیگری را دچار اختلال کند.

میثم رادپور، کارشناس اقتصادی در گفتگو با تجارت‌نیوز نیز عنوان کرد که بازار سرمایه بیش از ارزش واقعی‌اش رشد کرده است ولی به این معنی نیست که شاخص بورس رشد نمی‌کند.

وی افزود: در شرایطی که بازار بیش از حد منطقی رشد می‌کند، انتظار این است که برگردد ولی آیا شاخص کل برمی‌گردد؟ واقعا مشخص نیست، اما طبق قاعده و اصول اقتصادی اگر معتقد باشیم که فشارهای اقتصادی بلاخره تاثیر خود را می‌گذارند انتظار این است که برگردد.

موضع بانک مرکزی در برابر دلالان درست نیست

این کارشناس اقتصادی همچنین با اشاره به اظهارات جدید رئیس کل بانک مرکزی که عنوان کرده بود تعدادی دلال بازار ارز را بهم ریخته‌اند، گفت: اگر واقعا چهار دلال بازار را بهم ریخته‌اند باید بانک مرکزی جلوی این دلالان را بگیرد، اما اگر بیشتر هستد بازار است.

رادپور افزود: این حرف که دلالان با دو معامله قیمت دلار را بالا می‌برند درست نیست، اگر این طور باشد که بانک مرکزی نیز می‌تواند با دو معامله قیمت را پایین بیاورد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.