کد مطلب: ۵۱۴۰۳۸

در گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس مطرح شد:

دلار بورس را تکان داد؟

دلار بورس را تکان داد؟

قیمت دلار از یک هفته گذشته تا امروز بیش از ۵ درصد رشد کرده و این در حالیست که قیمت دلار در بازار آزاد حدود ۲۶ هزار تومان معامله می‌شود، اما سئوال اینجاست که افزایش قیمت دلار چه تاثیری بر بازار سهام دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار سهام ایران ارزمحور است و افزایش قیمت ارز می‌تواند تاثیر زیادی بر روند بازار سهام داشته باشد. همچنین رشد اخیر بازار سهام با روند صعودی قیمت دلار همراه شد.

محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره ارتباط بورس و دلار گفت: قیمت دلار ارتباط مستقیم و شدیدی بر بازار سهام دارد و روند صعودی معاملات هفته گذشته هم از افزایش قیمت دلار تاثیر گرفته بود و هم از کاهش دامنه نوسان منفی سهام.

این کارشناس در رباره احتمال کاهش قیمت دلار گفت: پیش‌بینی قیمت دلار به روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا بستگی دارد و فعلا سیگنالی برای مذاکره دریافت نشده و هر طرف توپ را به زمین دیگری می‌اندازند. از طرفی بازار دلار که بازاری هوشمند است نیز به روابط حسنه ایران و آمریکا امید ندارد و رو به افزایش است و به نظر می‌رسد فعلا مذاکره‌ای در کار نیست.

این کارشناس در رابطه با کاهش قیمت دلار و تاثیرش بر بورس گفت: کاهش قیمت دلار دو تاثیر کوتاه‌مدت و بلندمدت خواهد داشت که در تاثیر کوتاه‌مدت احتمالا شاخص کل به دلیل کاهش قیمت دلار روندی نزولی به خود بگیرد، اما در بلندمدت صادرات و واردات و همچنین فروش محصول شرکت‌ها رونق می‌گیرد و می‌توان گفت تاثیر مثبتی دارد. مثلا در حال حاضر قیمت اوره در بازار جهانی ۳۵۰ دلار برای هر تن است اما کشور ما برای صادرات اوره حدود ۷۰ تا ۸۰ دلار در هر تن حق دلالی پرداخت می‌کند و عمده پول صادرات نیز از طریق واردات وارد کشور می‌شود که با برداشته شدن تحریم‌ها این مشکلات رفع می‌شود.

آخرین اخبار بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.