کد مطلب: ۶۰۷۴۳۵

شفاف‌سازی ۹ ناشر بورسی

شفاف‌سازی ۹ ناشر بورسی

در چند روز گذشته اطلاعیه‌‌‌های متعددی تحت عنوان «افشای اطلاعات بااهمیت» از سوی ناشران بورسی و فرابورسی در سامانه کدال منتشر شد. در ادامه به تشریح جزئیات چندی از این اطلاعیه‌‌‌ها پرداخته شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در چند روز گذشته اطلاعیه‌‌‌های متعددی تحت عنوان «افشای اطلاعات بااهمیت» از سوی ناشران بورسی و فرابورسی در سامانه کدال منتشر شد. در ادامه به تشریح جزئیات چندی از این اطلاعیه‌‌‌ها پرداخته شده است.

بترانس: شرکت ایران ترانسفو اعلام کرد با عنایت به پیگیری‌‌‌های انجام شده از مشتریان در خصوص درخواست تعدیل قیمت فروش، ترانسفورماتورهای فروش رفته، شرکت ایران ترانسفو موفق شد در تاریخ این گزارش، موافقت مبلغ حدودا ۱۰۲‌میلیارد تومان تعدیل مثبت را اخذ کند. ‌درصد تعدیل اعلام شده نسبت به مانده سود انباشته ابتدای دوره ۱۳‌درصد محاسبه شده است.

درهآور: شرکت دارویی ره‌آورد تامین به‌‌‌ اطلاع می‌‌‌ر‌‌‌ساند ‌‌‌به ‌‌‌استناد ‌‌‌مصوبه ‌‌‌مجمع ‌‌‌عمومی ‌‌‌فوق‌‌‌العاده ‌‌‌۰۸/ ۲/ ۱۴۰۰‌‌‌ و‌‌‌ مجوز مورخ ‌‌‌۲۱/ ۰۱/ ۱۴۰۰‌‌‌ سازمان ‌‌‌بورس ‌‌‌و ‌‌‌اوراق‌‌‌بهادار، ‌‌‌ مقرر‌‌‌ شد سرمایه شرکت ‌‌‌با‌‌‌ سلب‌‌‌ حق‌‌‌تقدم‌‌‌ خرید سهام ‌‌‌از‌‌‌ سهامداران ‌‌‌فعلی ‌‌‌و ‌‌‌صدور ‌‌‌سهام‌‌‌ جدید، ‌‌‌ از‌‌‌ مبلغ‌‌‌ ۲۰‌میلیارد تومان ‌‌‌به‌‌‌ مبلغ ۲۵‌میلیارد تومان، ‌‌‌ منقسم ‌‌‌به‌‌‌ تعداد‌‌‌ ۲۵۰‌میلیون ‌‌‌سهام‌‌‌ عادی ‌‌‌سهم ۱۰۰۰ ریالی ‌‌‌به‌‌‌شرح‌‌‌ زیر ‌‌‌افزایش ‌‌‌یابد.

موضوع افزایش سرمایه: پروژه‌‌‌ افزایش‌‌‌ ظرفیت‌‌‌ محصولات ‌‌‌FILM. R

نوع سهام جدید: عادی (شرکت فاقد سهام ممتاز است)

تعداد سهام قابل عرضه به عموم: ‌‌‌‌‌۷۰۴,۹۸۰,۱۲سهم

فرود: شرکت فولاد شاهرود اعلام کرد که افزایش ۱۰۷‌درصدی سود‌‌‌آوری شرکت نسبت به دوره مشابه قبل عمدتا به دلیل افزایش نرخ فروش محصولات است.

شفارا: شرکت پتروشیمی فارابی از توقف تمامی فعالیت‌های شرکت خبر داد. در اطلاعیه شرکت آمده است که کلیه فعالیت‌های تولیدی شرکت پتروشیمی فارابی با نماد «شفارا» از تاریخ ۲۵/ ۰۹/ ۱۴۰۰ به مدت ۳۰ روز تا تاریخ ۲۵/ ۱۰/ ۱۴۰۰ به دلیل عدم‌دریافت خوراک ناشی از توقف اضطراری پتروشیمی نوری متوقف می‌شود.

ثنوسا: شرکت نوسازی و ساختمان تهران اعلام کرد که علت کاهش ۵۱‌درصدی زیان شرکت نسبت به دوره مشابه قبل عمدتا به دلیل پیش‌‌‌فروش حدود ۸۵۰ مترمربع زیربنای مفید از پروژه ظفر به شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران طی اسفند ۱۳۹۹ بوده است.

جم: شرکت پتروشیمی جم در اطلاعیه‌‌‌ای تحت عنوان «شفاف‌سازی در خصوص شایعه، خبر یا گزارش منتشر شده» اعلام کرد که این شرکت قراردادی بابت فروش اتیلن با شرکت پتروشیمی مهر در سال ۱۳۸۴ به مدت ۲۵ سال منعقد کرده است. با توجه به اختلافات فی‌مابین موضوع به داوری ارجاع و آن سازمان نیز از آخرین وضعیت پرونده داوری که منجر به ابطال رای و اعاده دادرسی موضوع ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری در قوه قضائیه شده؛ سابقا مطلع شده است. به هر ترتیب فارغ از موضوع مطالبات سنواتی جم از مهر، با توجه به اینکه شرکت پتروشیمی مهر از پرداخت مطالبات جاری خود (حتی در خصوص اختلافات بدون مغایرت) نیز سر باز زده؛ بنابراین این شرکت، پیرو هشدارها و تقاضاهای مکرر قبلی و به جهت جلوگیری از انباشت مطالبات؛ مستندا به ماده ۱۷ قرارداد فی‌مابین از ارسال اتیلن به شرکت پتروشیمی مهر خودداری خواهد ورزید. لازم به ذکر است با توجه به مذاکرات و تعاملات انجام شده با شرکت ملی صنایع پتروشیمی این شرکت، اتیلنی را که مطابق با قرارداد به مهر تحویل می‌‌‌داد، از این پس در خط لوله غرب تزریق خواهد کرد.

آرمان: شرکت بیمه آرمان توضیحاتی در خصوص اطلاعات و صورت‌های مالی منتشر شده در کدال منتشر کرد. شرکت اعلام کرد که افزایش ۱۸‌درصدی خسارت سهم بیمه‌‌‌گران اتکایی و افزایش ۸/ ۴ درصدی خسارت و ذخایر اتکایی به علت اصلاح سهم بیمه‌‌‌گران اتکایی از خسارت معوق است. افزایش هزینه‌‌‌های اداری و عمومی به علت شناسایی هزینه مطالبات مشکوک‌‌‌الوصول طبق آیین‌‌‌نامه ۱۰۱ شورای عالی بیمه است. کاهش ۲۲‌درصدی سایر درآمدها و هزینه‌‌‌های غیر‌عملیاتی، بابت شناسایی سود حاصل از تسعیر ارز است. افزایش ۳۹۳‌درصدی سایر درآمدها و هزینه‌‌‌های عملیاتی، ناشی از پایان قرارداد با شرکت توسعه بصیر و شناسایی سود حاصل از وجوه دریافتی بابت قرارداد مذکور است.

امید: شرکت تامین سرمایه امید طی سه اطلاعیه در سامانه کدال از پذیرش تعهدات جدید خبر داد. در یکی از اطلاعیه‌‌‌ها شرکت از انتشار پذیره‌‌‌نویسی (موضوع بند ۲۹ مادۀ ۱ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران) و بازارگردانی اوراق صکوک مرابحه صایپا ۰۴۹ به مبلغ ۲۵۰‌میلیارد تومان به منظور خرید مواد اولیه و قطعات موردنیاز تولید خودرو، با نرخ سود علی الحساب ۱۸‌درصد و ۴ ساله با ضمانت بانک تجارت معاملات ثانویه در بورس اوراق بهادار تهران خبر داد. همچنین این شرکت در اطلاعیه دیگری از پذیرش تعهد پذیره‌‌‌نویسی اوراق مرابحه عام دولت ۰۳۰۸ (اراد۹۴) به مبلغ ۹/ ۹۵ میلیارد تومان به منظور تامین نقدینگی موردنیاز برای خرید کالا و خدمات موردنیاز دستگاه‌های اجرایی موضوع اعتبارات هزینه‌‌‌ای و عمرانی قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، با نرخ سود ۱۷‌درصد سالانه و به تاریخ سررسید ۱۶/ ۰۸/ ۱۴۰۳ که با ضمانت سازمان برنامه و بودجه کل کشور و با عاملیت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه منتشر می‌شود، خبر داد. در اطلاعیه سوم شرکت از پذیرش تعهد پذیره‌‌‌نویسی اوراق مرابحه عام دولت ۰۱۰۸ (اراد۹۳) به مبلغ ۵/ ۴۰۴ میلیارد تومان به منظور تامین نقدینگی موردنیاز برای خرید کالا و خدمات موردنیاز دستگاه‌های اجرایی موضوع اعتبارات هزینه‌‌‌ای و عمرانی قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، با نرخ سود ۱۵‌درصد سالانه و به تاریخ سررسید ۰۹/ ۰۸/ ۱۴۰۱که با ضمانت سازمان برنامه و بودجه کل کشور و با عاملیت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه منتشر می‌شود، خبر داد.

وتعاون: شرکت بیمه تعاون در خصوص افزایش ۶۴‌درصدی مطالبات از بیمه‌‌‌گذاران و نمایندگان اعلام کرد: افزایش ۶۴‌درصدی مطالبات از بیمه‌‌‌گذاران و نمایندگان نسبت به صورت‌های مالی سال ۱۳۹۹ ناشی از افزایش فروش شرکت در دوره جاری در مقایسه با دوره قبل میزان ۴۱‌درصد و صدور بیمه‌نامه‌های اقساطی و همچنین تمدید قرارداد بیمه‌های درمان وزارت نیرو در استان خراسان رضوی در تیرماه سال‌جاری به مبلغ حدود ۴۵‌میلیارد تومان که در اقساط ۱۲ ماهه دریافت می‌شود.

همچنین شرکت علت کاهش ۸۱‌درصدی سایر درآمدها و هزینه‌‌‌های عملیاتی نسبت به میانگین شش ماهه و سود و زیان سالانه حسابرسی شده را ناشی از عدم‌تحقق سود ناشی از فروش سهام به جهت وضعیت بازار و افت قیمت سهام و همچنین کاهش سپرده‌‌‌های سرمایه‌گذاری در بانک نسبت به دوره و سال گذشته و به جهت مصرف سپرده‌‌‌ها جهت خرید ساختمان اعلام کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    همان طور که هزار و یک مولفه مختلف در قبل از ریزش مردادماه پارسال، بورس را به دوران اوجش رساند و عده زیادی استفاده خوبی بردند بعد از مردادماه پارسال هزار و یک مولفه دیگر از جمله همین بیماری کرونا باعث ریزش بورس شد.
    یک سال ممکن است بورس خوب باشد و یک سال ممکن است عملکرد خوبی نداشته باشد ولی در کل افرادی را که سهام داری بلندمدت ۳ الی ۴ ساله در پیش می گیرند به سود خوبی می رساند.
    از همین شنبه پیش رو اگر سهام داران فروش هیجانی نکنند و دید خود را به بازار بلندمدت کنند قطعا بورس بر مبنای عملکرد شرکت ها که مهمترین ملاک رشد سهام است تا پایان سال به رشد معقول و منطقی ای خواهد رسید.
    البته رشد معقول نه رشد شارپی هر چند رشد معقولی که بیشتر حاصل عملکرد شرکت ها باشد خیلی بهتر از رشد شارپی است که ماحصل ورود حجم زیاد نقدینگی یا … باشد چون رشدی که ماحصل ورود نقدینگی زیاد در بازه زمانی کوتاهی باشد هر آن احتمال دارد که با خروج نقدینگی، بازار را دچار ریزش کند.
    الحمد ا… به گفته کارشناسان سوددهی شرکت ها خوب است پس ما هم سهام داری می کنیم تا شرکت ها به سود بهتری رسیده و ارزش سهامشان رشد کند.
    شفاف سازی های سازمان بورس هم ایده بسیار خوبی است، شفافیت اگرچه شاید به ضرر برخی از سهام بازار باشد ولی در آینده به نفع کلیت بازار خواهد بود و سرمایه گذاران جدید ورود هم بهتر می توانند در ورود به سهام تصمیم گیری کنند، احسنت به این اقدام مبارک سازمان.

  • علی

    همین شنبه کامل خروج میزنم پولو میریزم خارجی ها سودشو بخورن.هیچ‌وقت هم بورس ایران پول نمیارم . یا حق

  • مسلم

    یکی از سوالهایی که همیشه در ذهن من هست اینکه چرا وقتی یک شرکت بورسی ارزش ریالی چند برابر پیدا می‌کنه و در آخر میان از محل تجدید ارزیابی افزایش سرمایه میدن مثلا ۴ برابر بیشتر میشه ولی ارزش سهام سهامدار به یک چهارم تقلیل میدن و سهام دار هیچ منفعتی از محل افزایش سرمایه نمیبره واقعا چرا ، این یکی از نکاتی هست که باید شفاف سازی بشه چرا که اگر این مسئله رعایت بشه و حق سهامدار ضایع نکنن به مراتب جذابیت بیشتری حاصل میشه و حجم نقدینگی به بازار سهام ورود پیدا میکنه

  • ححححححح

    دوسال سهام عدالت فروخته ایم به پول فروش نرفته خدایی کسی جواب گوی مردم باشه مردم سرمایه گذاشته سود کنند ضرر میکنه زنگ میزنیم میگم پول چی شد میگه دوباره به فروش بزار مردم گرفتاره پول نیاز داره پول مردم را بدید گرفتار اند سهام عدالت دوباره ریز اش میکنه یارو صد میلیون گداشته یا بیشتر زر میکنه