کد مطلب: ۶۰۸۷۲۵

معضل جدید بورس‌های اروپایی / عرضه اولیه‌هایی که سودده نیستند

معضل جدید بورس‌های اروپایی / عرضه اولیه‌هایی که سودده نیستند

در پی بازگشایی بخش‌های اقتصادی عرضه‌های اولیه تجارت‌های الکترونیک که در زمان شیوع کرونا بسیار پر رونق شده بودند، افت شدیدی پیدا کردند. خریداران این عرضه‌های اولیه در اروپا ضرر فراوانی را متحمل شدند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امسال سال پرباری برای بازار بورس اروپا بود. اما سرمایه گذارانی هستند که با خرید عرضه‌های اولیه گران و بیش از حد قیمت گذاری شده در این بازار شکست خوردند.

نیمی از ۱۰ نمادی که در سال جاری بیشترین سقوط را در شاخص استاکس ۶۰۰ اروپا داشتند، در ۱۵ ماه گذشته عرضه اولیه شدند. پنج نماد THG Plc ،Auto1 Group SE ،Allegro.eu SA ،Deliveroo Plc و Inpost SA همزمان با افزایش ۱۹ درصدی شاخص بازار، ۳۹ درصد و یا حتی بیشتر سقوط داشته‌اند.

تمامی این نمادها در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت و خدمت رسانی می‌کنند. بخشی که در اوایل شیوع کرونا رونق گرفت اما با بازگشایی مجدد بخش‌های اقتصادی دیگر محبوبیت آن‌ رو به کاهش رفت. این مسئله باعث شد این شرکت‌ها قادر به حفظ رشد قبلی خود نباشند. همزمان برخی از نمادها با قیمت‌های بسیار بالا به بازار عرضه شدند و سرمایه گذاران هم مدیریت برخی از این نمادها را زیر سوال بردند.

رئیس تحقیقات سهام اروپا در این خصوص گفت:«طبق آن چیزی که مشاهده کردیم و امسال هم اثبات شد، هر چقدر کمیت بیشتر باشد کیفیت کاهش پیدا می‌کند. اگر سرمایه گذاران حسن انتخاب نداشته باشند بازخوردهای منفی از بازار دریافت خوهند کرد.»

به نقل از بلومبرگ، بدترین زمان این خسارت‌ها بعد از تابستان بود. زمانی که نگرانی‌ها بر اثر کمبود منابع جهانی، افزایش تورم و بازگشت کرونا باعث شده بود بازار ثبات خود را از دست بدهد. با اینکه اعمال مجدد محدودیت‌ها باید به شرکت‌هایی که از آن‌ها نفع می‌برند، کمک می‌کرد اما ریسک‌های بازار جلوی هر گونه پیشرفت موقت این تجارت‌ها را می‌گیرند.bc forget making money in ipos they re europe s biggest losers

جبران ضررها

اما از طرفی هم در میان ۵۵۰ شرکتی که امسال سهام آن‌ها عرضه اولیه شد تقریبا نصف آن‌ها نسبت به قیمت عرضه خود افزایش داشته‌اند. سرمایه گذاران همچنین می‌توانند با عرضه‌های فراوانی که قرار است در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ صورت بگیرد خسارت‌های خود را جبران کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.