کد مطلب: ۸۹۵۳۹۲

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد؛

آشنایی با بورس قطر / ارزش بازار سهام قطر به ۳۴۴ میلیارد دلار رسید (اینفوگرافیک)

آشنایی با بورس قطر / ارزش بازار سهام قطر به 344 میلیارد دلار رسید (اینفوگرافیک)

بورس قطر با عنوان بازار اوراق بهادار دوحه، در سال 1977 تاسیس شده است. بازار اوراق بهادار دوحه با ارزشی بالغ بر 344.5 میلیارد دلار در رتبه 44‌ام بین بورس‌های اوراق بهادار دنیا قرار گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، تولید ناخالص داخلی قطر در سال 2023، حدود 344.5 میلیارد دلار بوده است. بر این اساس سهم قطر از اقتصاد جهانی در سال 2023 حدود 0.24 درصد بوده است. این جایگاه، رتبه 62 را در بین تمام کشورهای جهان از نظر سهم GDP از اقتصاد جهانی به قطر اختصاص می‌دهد.

GDP قطر به دلیل افزایش قیمت گاز و افزایش تولید LNG در سال 2023 به طور قابل توجهی افزایش یافته است. قطر با وجود اینکه کشوری کوچک است، به دلیل صادرات LNG، یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است.

منابع اصلی اقتصاد قطر چیست؟

کشور قطر با تکیه بر منابع طبیعی، جزو لیست ثرومندترین کشورهای دنیا قرار گرفته است؛ به طور مثال، قطر سومین ذخیره بزرگ گاز طبیعی جهان را دارد و بزرگترین صادرکننده LNG در جهان است.

از سوی دیگر نفت خام نیز سهم قابل توجهی در اقتصاد قطر دارد. اقتصاد قطر در سایر بخش‌ها نیز منابع درآمدی دارد؛ دولت قطر در حال سرمایه‌گذاری در بخش‌های غیرنفتی مانند گردشگری، خدمات مالی و تولید است. بخش خدمات مالی به سرعت در حال رشد است و قطر به عنوان یک مرکز مالی بین‌المللی در حال ظهور است. بخش گردشگری نیز در حال رشد است و قطر موفق شده میزبان جام جهانی فوتبال 2022 باشد.

اما عملکرد اقتصادی قطر در سال گذشته چگونه بود؟ تولید ناخالص داخلی قطر در سال گذشته میلادی با رشد 4.4 درصد به ارتفاع 344.5 میلیارد دلاری رسید. همچنین شاخص بورس قطر (DSM) در سال 2023 رشدی بالغ بر 20 درصد داشت.

آشنایی با بورس قطر

بورس قطر با عنوان بازار اوراق بهادار دوحه، در سال 1977 تاسیس شده است. این بورس تنها بورس اوراق بهادار در قطر است. بورس قطر در حال حاضر 49 شرکت فعال دارد. شاخص کل بورس قطر (DSM) در سال 2023 حدود 20 درصد رشد داشته است.

بورس-عربی-قطر

ارزش کل بازار بورس قطر (DSM) تا پایان بهار، برابر با 344.5 میلیارد دلار است. این عملکرد، رتبه 44 را در بین تمام بورس‌های اوراق بهادار جهان از نظر ارزش بازار به قطر اختصاص می‌دهد.

بورس قطر بزرگترین بورس در بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) به استثنای عربستان سعودی است. بورس قطر از نظر ارزش بازار از بورس‌های مصر، ترکیه و پاکستان بزرگتر است.

تعداد کدهای فعال بورس قطر

در حال حاضر، تعداد دقیق کدهای بورسی در بورس قطر به طور عمومی منتشر نشده است. در گزارش سالانه 2023 بورس قطر، تعداد حساب های سرمایه گذاری فعال در بورس قطر 580 هزار عدد عنوان شده است. این تعداد شامل حساب‌های حقیقی و حقوقی می‌شود.

جمعیت قطر در سال 1404 حدود 3.5 میلیون نفر تخمین زده می‌شود. بنابراین، نسبت تعداد کدهای بورسی فعال به جمعیت قطر بین 11.4 درصد تا 17.1 درصد خواهد بود. 

بازدهی بورس قطر از 2019 تا کنون

بازدهی بورس قطر در این دوره به طور قابل توجهی متفاوت بوده است.در سال 2019، شاخص بورس قطر (DSM) 24.5 درصد رشد کرد.

اما در سال 2020، به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش قیمت نفت، شاخص DSM حدود 30.4 درصد افت کرد. یک سال بعد، با افزایش قیمت نفت و گاز، شاخص DSM تقریبا 22.8 درصد رشد کرد.

در سال 2022، شاخص DSM  بالغ بر 10.2 درصد رشد کرد. در سال 2023 تا نیمه خرداد سال 1402، شاخص DSM  حدود 5.3 درصد رشد کرده است. به طور کلی، بازدهی بورس قطر در این دوره 5.4 درصد بوده است.

بازدهی بورس قطر به طور قابل توجهی به قیمت نفت و گاز وابسته است. عوامل دیگری مانند ثبات سیاسی و اقتصادی و همچنین عملکرد شرکت‌های لیست شده در بورس نیز بر بازدهی بورس قطر تأثیر می‌گذارد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.