خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۴۳۹۱

علت میل بورس به سکون چیست؟

علت میل بورس به سکون چیست؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: نگاهی به بازار در گروه‌های مختلف براساس صورت‌های مالی ۱۲ ماهه و گزارش‌های فصل بهار، حاکی از کاهش سود درعمده صنایع از جمله پالایشی‌ها، پتروشیمی‌ها ، دارویی‌ها و فولادی‌هاست.

به گزارش تجارت‌نیوز، ندا کریمی در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: نگاهی به بازار در گروه‌های مختلف براساس صورت‌های مالی ۱۲ ماهه و گزارش‌های فصل بهار، حاکی از کاهش سود درعمده صنایع از جمله پالایشی‌ها، پتروشیمی‌ها ، دارویی‌ها و فولادی‌هاست. ثبات نرخ ارز و عدم افزایش متناسب با افزایش تورم و هزینه‌ها دلیل اصلی کاهش سود شرکت‌ها در این فصل نسبت به فصل مشابه سال قبل است.

کارشناس بازار سرمایه افزود: در عین حال، قطعی‌های مکرر برق نیز سبب کاهش تولید شرکت‌ها شده است. با این حال بعضی از صنایع، عملکرد مناسبی را در فصل بهار داشته‌اند از جمله شرکت‌ها در گروه‌ها و صنایع کوچکتر. همچنین شرکت‌هایی هم که مشمول قیمت‌گذاری دستوری نبودند، وضعیت قابل قبولی داشته‌اند. علاوه بر این، در میان گروه‌های مختلف بازار برخی از صنایع صادرات محوری که توانسته‌اند ارز خود را با نرخ‌های نزدیک به بازار آزاد بفروشند، در زمره‌ی عملکرد مناسب بوده‌اند ، برخی شرکت‌های کوچک دارویی و کاشی و معدنی در این دسته قرار دارند.

کریمی ادامه داد: همچنین گروه لاستیک نیز عملکرد مناسبی داشته است. شرکت‌های قندی ، زراعی و دامپروری نیز توانسته‌اند رشد سود را تجربه کنند. با این حال کلیت بازار شاهد کاهش سودآوری نسبت به سال قبل و کاهش تقسیم سود در مجامع نسبت به مجامع سنوات گذشته است. ضمن اینکه شرکت‌های کوچکتر بازار، سهم خاصی از شاخص کل بورس در اختیار ندارند؛ حجم معاملات پایین و ارزش بازار کمی دارند و در نتیجه با وجود اینکه می‌توان شاهد رشد سودآوری در برخی از این نمادها بود، اما انتظار روند مثبت قوی در هفته‌های پیشرو در بازار نمی‌رود.

منبع : بیدار بورس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.