فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۴۸۹۰

نفت سپاهان پرسودترین روانکار بورسی در ۱۴۰۲

افزایش سنگین هزینه تولید هم نتوانست مانع سودآوری سپاهان شود

افزایش سنگین هزینه تولید هم نتوانست مانع سودآوری سپاهان شود

بررسی گزارش‌های مالی نفت سپاهان در سال ۱۴۰۲نشان می‌دهد، شرکت با وجود افزایش سنگین هزینه تولید توانست سود ناخالص و عملیاتی خود را در سال 1402 افزایش دهد و پرسودترین روانکار بورسی شود.

به گزارش تجارت نیوز،

گزارش‌های مالی سال گذشته روانکارهای بورسی مشخص کرد که نفت سپاهان پرسودترین شرکت این صنعت در سال ۱۴۰۲ بوده است. نمودار زیر وضعیت سودخالص شرکت‌های روانکار را در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد.

سود ناخالص روانکارهای بورسی در 1402(میلیارد تومان)

همان‌طور که مشخص است نفت سپاهان در سال گذشته موفق به شناسایی سود خالص چهار هزار و ۱۲۳ میلیارد تومانی شده که نسبت به رقبای خود اختلاف زیادی دارد. به این ترتیب سپاهان پرسودترین روانکار بورسی در سال ۱۴۰۲ لقب گرفت.

موضوع دیگری که باید در رابطه با عملکرد درخشان سودآوری نفت سپاهان اشاره کرد، روند سودآوری این شرکت است. همان‌طور که در گزارش کارنامه سالانه روانکارهای بورسی مشخص شد، دو شرکت نفت ایرانول و بهران در سال ۱۴۰۲ با کاهش سنگین سودآوری روبه‌رو شدند.

اما این روند در رقم سود خالص نفت سپاهان دیده نشد و شرکت توانست ارقام سودآوری سال ۱۴۰۲ خود را به عدد سال ۱۴۰۱ نزدیک کند.

درآمد نفت سپاهان بر مدار صعودی

همان‌طور که گفته شد نفت سپاهان توانست در سال ۱۴۰۲ به ثبات سودآوری برسد. این موضوع ناشی از افزایش درآمد شرکت در این سال بوده است؛ به طوری که شرکت در سال ۱۴۰۲ موفق شد «درآمد حاصل از فروش» خود را حدود ۲۷ درصد افزایش دهد و از ۱۸ هزار و ۳۵۴ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۲۳ هزار و ۲۵۸ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ برساند.

نمودار زیر روند درآمدزایی شرکت نفت سپاهان را در سال‌های اخیر نشان می‌دهد.

روند درآمدزایی نفت سپاهان

همان‌طور که مشخص است نفت سپاهان در سال‌های اخیر موفق شد درآمد خود را بر مدار صعودی قرار دهد و هر ساله این رقم را افزایش دهد.

افزایش ۲۱ درصدی سود ناخالص نفت سپاهان

رشد درآمد نفت سپاهان در سال‌های اخیر، سود ناخالص شرکت را روی ریل صعودی قرار داده است. به طوری که سود ناخالص شرکت در هر سال رکورد سال گذشته را شکسته است. گفتنی‌ست رقم سود ناخالص نفت سپاهان از چهار هزار و ۸۰۲ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ با رشد بیش از ۲۱ درصدی به پنج هزار و ۸۱۷ میلیارد تومان رسیده که با وجود افزایش سنگین هزینه‌های تولید عملکرد درخشانی محسوب می‌شود.

روند سود ناخالص نفت سپاهان

رشد سود عملیاتی نفت سپاهان

روند سود ناخالص نفت سپاهان در ارقام سود عملیاتی شرکت نیز تکرار شد. نموداری که در ادامه آورده شده است، سود عملیاتی شرکت را در سال‌های اخیر نشان می‌دهد.

روند سود عملیاتی نفت سپاهان

همان‌طور که از نمودار پیداست سود عملیاتی شرکت در سال ۱۴۰۲ افزایش داشته است. به طوری که این عدد از چهار هزار و ۱۰۱ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ با رشد ۶.۷ درصدی به چهار هزار و ۳۷۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است. تمامی این ارقام در حالی به ثبت رسیده که هزینه تولید شرکت‌های روانکار در سال ۱۴۰۲ تحت تاثیر از تورم جهش بزرگی را تجربه کرده است.

ادامه روند درآمدزایی نفت سپاهان در سال ۱۴۰۳

علاوه بر تمامی موارد ذکر شده، نفت سپاهان توانست در سه ماهه ابتدایی سال جاری نیز عملکرد خوبی از خود نشان دهد. به طوری که حجم فروش شرکت در بهار ۱۴۰۳ نسبت به بهار سال گذشته افزایش داشت و این موضوع درآمد شرکت را بیشتر از ۲۲ درصد افزایش داد.

به طوری که درآمد نفت سپاهان از چهار هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان در بهار ۱۴۰۲ به پنج هزار و ۸۴۸ میلیارد تومان در بهار ۱۴۰۳ رسیده است. همچنین شرکت موفق شد درآمد صادراتی خود را در این فصل حدود ۱۹ درصد افزایش دهد و به سه هزار و ۲۹۶ میلیارد تومان برساند.

روند درآمدزایی نفت سپاهان در بهار

منبع : انرژی پرس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.