فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۶۱۲۱

دغدغه های بازار سرمایه به گوش بهارستانی ها رسید/مجلس از تعامل با بازار سرمایه استقبال می کند

دغدغه های بازار سرمایه به گوش بهارستانی ها رسید/مجلس از تعامل با بازار سرمایه استقبال می کند

چالش‌های کلان و دغدغه‌های فعالان بازار سرمایه و لوایح و طرح‌های مرتبط با این بازار در مجلس و همچنین پیگیری جدی برای تصویب آنها، بررسی شد.

به گزارش تجارت نیوز،

«مجید عشقی» در دیدار با با «سید شمس‌الدین حسینی» رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه بحث اصلی سازمان و شورای عالی بورس، حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران است، گفت: برای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، سه هدف کلی، یعنی تاکید بر منافع بلندمدت، افزایش اثربخشی و کارایی نظام نظارتی و تسهیل‌گری در تامین مالی، تشخیص سرمایه و مدیریت ریسک تعریف شده است.

او با بیان اینکه ۳۲ درصد بازار مربوط به بخش خصوصی است، افزود: طی چند سال گذشته، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه سیر صعودی داشته به طوری‌که در حال حاضر ETF‌های بازار، ۳۵ درصد مجموع معاملات را تشکیل می‌دهند و این نسبت در سال‌های دورتر بطور متوسط ۵ درصد بوده است.

عشقی با اشاره به مهمترین چالش‌های موجود در بازار سرمایه افزود: افزایش بهای تمام شده در شرکت‌های بورسی درآمد آنها را کاهش داده و موجب کاهش حاشیه سود شرکت‌ها شده است.

او تاکید کرد: قیمت‌گذاری دستوری صنایع مختلف کشور را با چالش‌های بسیار زیادی مواجه کرده است. همچنین هزینه بالای انرژی، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به صنایع مهم و بنیادی کشور وارد کرده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بالا بودن نرخ بهره، شکاف زیاد نرخ نیما و آزاد و نحوه تعیین و اعلام قیمت نهاده‌ها و خوراک و انرژی صنایع از دیگر چالش‌ها به شمار می‌رود. افزایش نرخ اخزا به دلیل انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصد و همچنین بند س تبصره ۶ قانون بودجه هم زمان تاثیرات منفی بر بازار گذاشت. لذا انتظار می‌رود با احتراز از برخی تصمیم‌گیری‌های غلط و پشت سرهم، آسیب‌های بیشتری به بازار وارد نشود.

او یادآور شد؛ صنعت دارو جزو صنایعی است که دوره وصول مطالبات آنها بالا رفته است به طوری که هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری نمی‌توانند داشته باشند که برای این موضوع هم باید چاره‌اندیشی درست و مدیریت شده‌ای شود.

طرح‌ها و لوایح مرتبط با بازار سرمایه

عشقی در پایان به برخی از طرح‌ها و لوایح مرتبط با بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: لایحه تجارت، لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار، طرح نظام جامع حسابداری و حسابرسی و لایحه مدیریت بدهی‌های عمومی از جمله طرح ها و لوایحی هستند که سازمان بورس با جدیت تمام در حال پیگیری برای اصلاح و یا تصویب آنها با کمک مجلس است.

حرکت به سمت اصلاح نظام ارزی

در ادامه این جلسه، سید شمس الدین حسینی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه علت حل نشدن اغلب موضوعات و مسائل در کشور، مستند نشدن تجارب موفق و ناموفق و مغفول ماندن فراآیند مدیریت دانش است، گفت: تردیدی نیست که دیر یا زود باید به این سمت حرکت کنیم که نظام ارزی باید اصلاح شود لذا مجلس و دولت موظف هستند با کمک و همکاری بیش از پیش خود گام‌های محکمی برای اصلاح امور اقتصادی از جمله نظام ارزی بردارند.

ضرورت پیگیری امور بورسی با کمک رییس جمهور

حسینی اعلام کرد: ضرورت دارد سازمان بورس مسائل اصلی خود را طی نامه‌ای به رییس جمهور ارائه کند تا رسیدگی به این موضوعات در اولویت برنامه دولت چهاردهم قرار گیرد. برهمین‌اساس بانک مرکزی و وزارت اقتصاد هم می‌بایست اقداماتی انجام دهند تا بورس با برخی تصمیم‌گیری‌ها دچار نوسان و چالش نشود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: سازمان بورس می‌بایست با همکاری ارکان بازار سرمایه و برگزاری جلساتی با دیگر کمیسیون‌های مجلس از جمله برنامه و بودجه، انرژی و و... در تعامل با پارلمان برای رفع مسائل بازار سرمایه رویکردی فعال‌تر اتخاذ کند، مسلما مجلس نیز از این موضوع استقبال خواهد کرد.

اصلاح سه مولفه حمایت، قیمت و نظارت

او یادآور شد؛ تا مادامی که سه مولفه اصلی حمایت، قیمت و نظارت اصلاح نشود، اقتصاد کشور رشد نخواهد کرد. سازمان بورس در کنار فعالیت‌های فنی و تکنیکی باید یکسری تعاملات نهادی هم در دستور کار خود قرار دهد تا به نتیجه درستی برای رفع موانع پیش روی خود برسد.

حسینی تاکید کرد: نباید حکمرانی دولت باعث اخلال در حقوق مالکانه شود که در سال های اخیر در صنایع مختلف شاهد این معضل بوده‌ایم.

منبع : سنانیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.