فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۶۸۸۷

کارشناس بازار سرمایه:

همه اتفاقات بازار به دلیل ریسک‌های سیاسی نیست/ چرا بازارهای دلار و سکه به اندازه بازار سرمایه متاثر نمی‌شوند!؟

همه اتفاقات بازار به دلیل ریسک‌های سیاسی نیست/ چرا بازارهای دلار و سکه به اندازه بازار سرمایه متاثر نمی‌شوند!؟

«همه اتفاقات بازار که به دلیل ریسک‌های سیاسی نیست! چرا بازارهای دیگر از جمله بازار دلار و سکه به اندازه بازار سرمایه متاثر نمی‌شوند!؟ این شرایط حدود 2.5 درصد در بازار دلار اثر گذاشته، اما به دلیل مسائل منطقه بازار سرمایه روزانه ۶ درصد زیان می‌بیند. بعد انتظار دارید بازار سرمایه مان پویا شود!؟ همه دنیا شرایط اقتصادی ما را نگاه می‌کنند! ۲۶۵ میلیارد دلار ارزش بازار بورس ما بوده به ۱۲۲ میلیارد دلار رسیده است، فقط ۱۴۰ میلیارد دلار سرمایه مردم را در بازار سرمایه نابود کردید!»

به گزارش تجارت نیوز،

 یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اعتماد مردم به بازار سرمایه از بین رفته است، گفت: همه مشکلات، مربوط به مسائل منطقه ای نیست، هر اتفاقی که می‌افتد بازار سرمایه متاثر می‌شود، چرا دیگر بازارها مانند بازار املاک از هفته پیش تاکنون از این ریسک‌ها آسیب ندیدند!؟ آیا این ریسک‌ها تهدیدی برای بازار ملک در ایران نیستند و فقط بازار سرمایه را متاثر می‌کند!؟ ما داریم هر روز آب شدن اندازه و سایز اقتصادمان را نگاه می‌کنیم! ۱۲۰ میلیارد دلار ارزش بازار ایران در مقیاس جهانی در اندازه معاملات یک شرکت هلدینگ مالی بزرگ دنیا در یک روز است! کجای این حقارتی که مردم ایران از این مسیر تجربه می‌کنند مطابق سیاستگذاری‌های کلان اقتصادی کشور است!؟

مشتقات ایران خودرو ۵ ریال معامله شد!

هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با جماران، با بیان اینکه سقوط ارزش بازار سرمایه ای که امروز شاهد بودیم، از قبل قابل پیش بینی بود، اما چرا تمهیداتی برای آن در نظر گرفته نشد!؟ اظهار داشت: در این دو روز ۱۱۰ هزار واحد ریزش در بازار رخ داد و تنها امروز، شنبه، ۶۱ هزار واحد، افت را شاهد بودیم و با این حال، هیچ حمایتی از بازار صورت نگرفت. حتی امروز در فرابورس مشتقات ایران خودرو ۵ ریال معامله می‌شد! امروز 98 درصد بازار منفی بود و حتی معامله گران تالار بورس تهران در اعتراض به وضعیت بازار ، سیستم هایشان را خاموش کردند و دست از معاملات کشیدند. 

شاهد هدایت نقدینگی به سمت صندوقهای درآمد ثابت هستیم

وی ادامه داد: متاسفانه در ارکان بازار سرمایه و اداره آن، دچار مشکلات عدیده‌ای هستیم و اگر آقای پزشکیان و تیم اقتصادی‌اش می‌خواهند به قول‌هایی که داده‌اند عمل کنند باید به آنها توجه داشته باشند و برای هر کدام راه حل ارائه دهند. اهالی بازار سرمایه، حامی آقای پزشکیان بودند و اکنون به نظر می رسد بدون اینکه سهم خواهی کنند و به او فشار آورند، تاوان این حمایت را می‌دهند. متاسفانه، در این دوره شاهد هدایت نقدینگی به سمت صندوق‌های درآمد ثابت که عمدتا از طرق رانتی مجوز گرفته‌اند، هستیم و سهامداران خرد در بازار سرمایه قربانی این سیاست شده‌اند. در حالی که کار این صندوق‌ها تنها بالاتر بردن نرخ بهره در اقتصاد ما است و هیچ خروجی مفیدی برای اقتصاد ما نداشته اند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه در قانون مشخص شده که در شرایط ویژه و غیرمترقبه بحران‌ها برای حفظ امنیت بازار و حقوق سهامداران و سرمایه، افرادِ چه نهادهایی باید چه تصمیماتی بگیرند، خاطرنشان کرد: متاسفانه این حمایت‌ها تنها محدود به دوره سقوط هواپیمای رئیس جمهور سابق بود، اما در شرایطی که چنین بحرانی در کشور رخ داد به جای اینکه به سرعت از حدود اختیاراتشان برای صیانت از حقوق سهامداران استفاده کنند مترصد ماندند و تلاش‌هایی که انجام شد تا تعطیلی موقت صورت گیرد یا حجم مبنا را بالا ببرند تا اجازه ریزش سنگین داده نشود، از سوی مدیران ارشد مجموعه‌های نهاد تنظیمگر زیر مجموعه‌هایش وتو شد و عامدانه اجازه دادند چنین وضعیتی پیش آید.

بازگشایی نماد مخابرات، تیر خلاص دیگری بود

عمیدی افزود: بازگشایی عجولانه نمادها در آخرین ساعت بازار امروز نیز، تیر خلاص دیگری بود که در نماد مخابرات اتفاق افتاد، روشن نیست چرا مشاوران اقتصادی رئیس جمهور و شخص آقای پزشکیان و کسانی که ایشان را همراهی کردند و از اهالی بازار سرمایه کمک گرفتند، سکوت می‌کنند. حتی خبرهایی هم به گوش می‌رسد که تیم فعلی در حال مذاکره برای ابقای خودش است.

علت سکوت نهادهای ناظر و امنیتی دربرابر از بین رفتن سرمایه مردم چیست؟

وی با بیان اینکه متاسفانه هیچ نهاد نظارتی و امنیتی در این زمینه ورود نمی‌کند که ببیند چه بلایی بر سر سهامداران می‌آید، گفت: به نظر می رسد هیچ کسی ابعاد فاجعه آمیز این هولوکاست سرمایه سهامداران را درک نکرده است. قیمت‌ها به سال ۹۸ یعنی ۵ سال پیش برگشته و باید دید در این ۵ سال ما چند درصد تورم را تجربه کرده‌ایم! سهامداران برای کمک به تولید وارد بازار شده‌اند و سرمایه‌شان را وارد بازار دلار و سکه نکرده‌اند و در بانک نگذاشته‌اند تا از نرخ بهره استفاده کنند. آنها به تولید در کشور کمک کردند، مگر غیر از این است که در همین ۵ سال ما هر سال را به عنوان تولید سرمایه گذاری کرده‌ایم نقره داغ کردن مردم در این بازارها چه پیامی را به خارج از کشور مخابره می‌کند!؟ فعالان بازار سرمایه ۵ سال سرمایه‌گذاری کرده‌اند و متضررترین اقشار جامعه بودند. چگونه می‌خواهید سرمایه‌گذار خارجی را تشویق کنید، وقتی سرمایه‌گذاران داخلی را نقره داغ می‌کنید؟

شخص آقای پزشکیان باید وارد عمل شود

این کارشناس بازار سرمایه اظهارداشت: متاسفانه صنایع را نابود کردند و حاشیه سود شرکت‌ها را از بین بردند. دستشان را در جیب سهامداران کرده‌اند و هر چه سود بوده از شرکت‌ها خارج کردند. با پول سهامداران پز می‌دهند که ما قیمت بنزین را کنترل کرده‌ایم و اجازه ندادیم افزایش یابد! شما در جیب بانک‌ها دست بردید و از جیب سهامداران بانکی برداشتید! می‌خواستید نهضت ملی مسکن راه بیندازید برای طرح مسکن جوانان، جرایم را از جیب بانک‌ها برمی‌دارید! با دستور دادن و امر کردن به بانک‌ها از آنها خواستید وام‌های تکلیفی دهند و آنها را به زیان کشاندید! ما اکنون در شرایط بسیار بدی قرار داریم. مشخص نیست چرا شورای عالی بورس سکوت کرده است! شخص آقای پزشکیان باید وارد عمل شود.

با وجود ریخت و پاشها و حقوقهای بالا، ناکارآمدند

عمیدی با بیان اینکه اگر سیستم درستی بود برخی مسئولین بازار سرمایه باید در محاکم قضایی پاسخگو می‌بودند و محاکمه می‌شدند، ادامه داد: آنها به دلیل تصمیماتی که گرفتند و اشتباهاتی که داشته‌اند و خسارت‌های سنگینی که به مردم زدند باید در محاکم قضایی پاسخگو باشد. پنج نهاد موازی در بورس ایجاد شده و چه تشکیلات و دستگاه عریض و طویلی و هزینه پاشی و میانگین حقوق‌هایی راه انداخته‌اند، چگونه شما با این حجم از ریخت و پاش چنین آمار فاجعه آمیزی دارید!؟ اگر احساس می‌کنید ریسک جنگ وجود دارد باید بازار را تعطیل می‌کردید تا بعد از ایجاد ثبات، بازار بازگشایی می‌شد. اگر احساس داشتید که همه چیز امن و امان است، چرا از بازار حمایت نکردید!؟ صندوق تثبیت و توسعه چه می‌کند!؟ متولیان این دو صندوق باید پاسخگو باشند. ببینید چگونه با اشتباهاتشان سرمایه‌ها را هدر می‌دهند!؟

وی افزود: حتی تا یک روز بازار مثبت می‌شود، تمام صفهای خرید را عرضه می‌کنند! اصلا صرفه ریسک را متوجه نمی‌شوند و درک نمی‌کنند وقتی یک سری سهامدار قدیمی در قیمت‌هایی، سهام را خریده‌اند و امروز سهامدار جدیدی می‌خواهد وارد شود باید صرف ریسک دیگران و خودتان را رعایت کنید و به او سهم بفروشید. آقایان همان لحظه به هر قیمتی که بخواهند می‌توانند خرید کنند، چه کسی به شما مجوز داده که که با پولی که در اختیار دارید این گونه هدر رفت منابع داشته باشید و عطش بازار را سیر کنید!؟ این بازار حالا حالاها عقب است. ۵ سال است در رکود دست و پا می‌زند و پایین می‌رود و هر بار کف جدیدی را می‌شکند، اما تا یک نفر در صف خرید است و تماسی می‌گیرد به او سهم می‌دهند. چرا اجازه نمی‌دهید صرفه ریسک بهای تمام شده همه منطقی باشد!؟ فقط می‌خواهید خودتان را به پول نزدیک کنید، بدون اینکه هیچگونه مدیریتی در بازار نشان دهید!؟

دلار 2.5درصد رشد کرد، اما بازار سرمایه روزانه 6 درصد زیان می بیند

این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه همه اتفاقات بازار به دلیل ریسک‌های سیاسی نیست، با انتقاد از برخی ناکارآمدی‌ها ابراز عقیده کرد: چرا بازارهای دیگر از جمله بازار دلار و سکه به اندازه بازار سرمایه متاثر نمی‌شوند!؟ این شرایط حدود 2.5 درصد در بازار دلار اثر گذاشته، اما به دلیل مسائل منطقه بازار سرمایه روزانه ۶ درصد زیان می‌بیند. بعد انتظار دارید بازار سرمایه مان پویا شود!؟ همه دنیا شرایط اقتصادی ما را نگاه می‌کنند! ۲۶۵ میلیارد دلار ارزش بازار بورس ما بوده به ۱۲۲ میلیارد دلار رسیده است، فقط ۱۴۰ میلیارد دلار سرمایه مردم را در بازار سرمایه نابود کردید!

پورتفوی مردم 1.5 یا 2 برابر همین شاخص کل منفی می‌خورد

وی با بیان انتقاد از میزان دقت و صحت رقم شاخص کل در تبیین واقعی وضعیت بازار، گفت: بازار ۷۰ هزار واحد منفی می‌خورد اما عملا پورتفوی مردم 1.5 یا 2 برابر همین مقدار منفی می‌خورد. با این سیستم تمام اعتماد مردم به بازار سرمایه از بین رفته است. به نظر می‌رسد آنها که همه سرمایه‌ها و دارایی‌شان در املاک و سپرده‌های بانکی و صندوق‌های درآمد ثابت است هیچ اعتقادی به بازار سرمایه ندارند. برخی از آنها وقتی که در صدر اجرایی چند شرکت بودند تنها فروش سهام انجام می‌دادند و اعتقادی به سهامداری ندارد.

سقوط ارزش دارایی بانکها و صندوقهای بازنشستگی در بازار سرمایه!

عمیدی با یادآوری اینکه ۸۰ درصد بازار مربوط به صندوق‌های بازنشستگی و بانک‌ها و بنیادهاست و تنها ۲۰ درصد آن متعلق به سهامدار خرد است، ضمن انتقاد از بی عملی در قبال سقوط ارزش دارایی‌های بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی، گفت: متاسفانه این شائبه وجود دارد که این اقدامات هماهنگ شده است تا به برخی بتوانند سهم‌ها را در پایین‌ترین ارزش خود خریداری کنند. وقتی خریداری در بازار نباشد و یا خریدار قوی همه عرضه‌ها را جمع نکند، هر میزان بازار پایین‌تر می‌رود آن کس که می‌خواهد خرید عمده انجام دهد در پایین‌ترین قیمت‌ها اقدام می‌کند، تازه حتی با او صحبت می‌کنند که باز صبر کند تا القا کنیم این بازار پایین‌تر خواهد رفت!

هر روز آب شدن اندازه و سایز اقتصادمان را نگاه می‌کنیم!

به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ هر اتفاقی که می‌افتد بازار سرمایه متاثر می‌شود، چرا دیگر بازارها مانند بازار املاک از هفته پیش تاکنون از این ریسک‌ها آسیب ندیدند!؟ آیا این ریسک‌ها تهدیدی برای بازار ملک در ایران نیستند و فقط بازار سرمایه را متاثر می‌کند!؟ ما داریم هر روز آب شدن اندازه و سایز اقتصادمان را نگاه می‌کنیم! ۱۲۰ میلیارد دلار ارزش بازار ایران در مقیاس جهانی در اندازه معاملات یک شرکت هلدینگ مالی بزرگ دنیا در یک روز است! کجای این حقارتی که مردم ایران از این مسیر تجربه می‌کنند مطابق سیاستگذاری‌های کلان اقتصادی کشور است!؟ آیا فعالان بازار سرمایه گناه نابخشودنی مرتکب شده‌اند!؟ اگر همین شرکت‌های بورسی کار نمی‌کردند دلار واردات‌ چگونه تامین شود!؟ به جای اینکه قدردان این شرکت‌ها باشید هر روز بر سر آن می‌زنید و ناکارآمدان را در راس کارش منصوب می‌کنید!

وی ادامه داد: اولین توییت آقای پزشکیان برای انتخابات، درباره بازار سرمایه بود، اما از آن روز که انتخاب شدند، یک اظهارنظر از سمت ایشان و دوستانشان درباره بازار سرمایه نشنیده‌ایم و اصلا ایشان سری به بازار سرمایه نزدند! رها کردن بازار سرمایه به این شکل، بدترین ضربه را به اعتماد مردم در داخل می‌زند و به همه مردم دنیا می‌گوید اینجا جای نامناسبی برای سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذاری خارجی چگونه باید محقق شود!؟ آنها حال و روز سرمایه‌گذاران داخلی را می‌بینند! چرا باید پولشان را وقتی که ۶۰ تا ۷۰ درصد بازده منفی وجود داشته وارد کشور ما کنند.

 

منبع : جماران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.