خبر فوری:

خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۷۳۹۳

ریزش سنگین بازارهای جهانی بورس/ بورس آمریکا سقوط کرد

ریزش سنگین بازارهای جهانی بورس/ بورس آمریکا سقوط کرد

ارزش بازار سهام آمریکا امروز دوشنبه نیز با بیم شرکت‌ها از رکود اقتصاد آمریکا و عملکرد ضعیف شرکت‌های فناوری به شدت ریزش داشت و هفت شرکت فناوری به تنهایی بیش از یک تریلیون دلار خسارت دیدند.

به گزارش تجارت نیوز،

 ارزش سهام در وال استریت امروز دوشنبه با باز شدن بازارها به شدت کاهش یافت و میانگین صنعتی داوجونز 1000 واحد سقوط کرد که معادل بیش از 1.5 تریلیون دلار زیان بود.

خبرگزاری رویترز با عنوان «ترس در وال استریت» گزارش داد، شاخص‌های اصلی وال استریت  امروز دوشنبه برای دومین جلسه متوالی(پس از جلسه جمعه گذشته) به شدت سقوط کردند، زیرا نگرانی‌ها از رکود احتمالی در ایالات متحده در پی انتشار داده‌های ضعیفی که بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار داد، افزایش یافته است.

میانگین صنعتی داوجونز 681.07 واحد یا 1.71 درصد کاهش یافت و به 39056.19 واحد رسید.امروزه میانگین صنعتی داو جونز، به‌همراه شاخص‌های اس‌اندپی ۵۰۰، نزدک-۱۰۰ و راسل ۲۰۰۰، یکی از ۴ شاخص اصلی بورس در ایالات متحده محسوب می‌شود و فهرستی از سهام ۳۰ شرکت برتر فعال، در بازار بورس نیویورک و نیز بورس نزدک را در بر می‌گیرد. از جمله شرکت‌های موجود در فهرست داو جونز،‌ اپل، اینتل، بوئینگ و مک دونالد، شورون و والت دیزنی هستند.

شاخص استاندارد اند پورز 500  نیز امروز با 195.42 واحد یا 3.66 درصد کاهش به 5151.14 واحد رسید، در حالی که شاخص Nasdaq Composite نزدک مرکب یا نزدک کامپوزیت با 1063.63 واحد یا 6.34 درصد کاهش به 15712.53 واحد رسید.کاهش 8.79 درصدی سهام آمازون و 26.06 درصدی سهام اینتل پس از نتایج ناامیدکننده سه ماهه و انتظارات آنها باعث افزایش فشار نزولی شد.

شاخص‌های اصلی وال استریت در روز دوشنبه برای دومین جلسه متوالی به شدت سقوط کردند، زیرا نگرانی‌ها از رکود احتمالی در ایالات متحده در پی انتشار داده‌های ضعیفی که بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار داد، افزایش یافت.

شاخص  نزدک مرکب نیز بیش از 10 درصد از بالاترین سطح بسته شدن خود در ماه ژوئیه افت کرد که موید ورود آن به محدوده اصلاحی پس از افزایش نگرانی ها در مورد ارزش گذاری بیش از حد در پرتو اقتصاد ضعیف است.

شاخص نوسانات CBOE .VIX، که به عنوان  «شاخص ترس» یا «میزان ترس»  وال استریت نیز شناخته می‌شود، از میانگین بلندمدت 20 امتیازی خود عبور کرد و به 29.66 رسید که بالاترین سطح خود از مارس 2023 است، و سپس در 23.39 بسته شد.

شرکت‌های فناوری بیش‌ترین زیان را دیدند

دو شرکت فناوری چند ملیتی آمریکایی اپل و انویدیا امروز دوشنبه با نگرانی از رکود در ایالات متحده و تصمیم شرکت برکشایر هاتاوی برای کاهش سهام خود در اپل، در صدر موج فروش سهام در بخش فناوری قرار گرفتند که منجر به ممانعت از تداوم صعود چند ماهه گذشته این شرکت‌ها در بازارهای سهام آمریکا شد.شرکت برکشایر هاتاوی (Berkshire Hathaway) که بعد از ونگارد و بلک‌راک سومین سهام‌دار بزرگ اپل به‌حساب می‌آید، جمعه گذشته در اقدامی عجیب بخش چشمگیری از سهام خود در شرکت سازنده‌ی آیفون را فروخت.

برکشایر هاتاوی در گزارش مالی اخیر خود اعلام کرد که ارزش سهامش در اپل در پایان سه‌ماهه‌ی دوم ۸۴٫۲ میلیارد دلار بوده است. این عدد نشان می‌دهد که شرکت مذکور حدود ۵۰ درصد از سهامش در اپل را فروخته است. با وجود این فروش، اپل همچنان با اختلاف زیاد بزرگ‌ترین سهام موجود در سبد سهام برکشایر را تشکیل می‌دهد.

سهام با عملکرد بالا در بورس آمریکا نیز متعلق به شرکت‌های آلفابت، توسعه دهنده خدمات گوگل، آمازون، متا پلتفرم، مایکروسافت و تسلا در معاملات قبل از بازار 12.2 درصد سقوط کرد.انتظار می‌رود که ضرر سهام هفت شرکت بزرگ فناوری آمریکا، نزدیک به 1 تریلیون دلار از مجموع ارزش بازار این شرکت‌ها را از بین ببرد.

رنگ قرمز بر بازارهای جهانی بورس هم غالب شد

بازارهای بورس جهان به علت ترس از رکود در آمریکا امروز را نیز با افت شدید در ادامه سقوط جمعه گذشته آغاز کردند به طوری که بازار بورس ژاپن در یک لحظه از «دوشنبه سیاه» سال 1987 هم بیشتر کاهش یافت.

ارزش ین ژاپن و فرانک سوئیس افزایش یافت زیرا این گمانه‌زنی تقویت شده که برخی از سرمایه‌گذاران در حال فروش و سود کردن هستند تا پول برای سایر خسارات در جاهای دیگر را تامین کنند.

نیکی ژاپن امروز را با افت 12.40 درصدی آغاز کرد که بیشترین افت از اکتبر 1987 به شمار می‌رود.بازارهای بورس اروپا امروز با را افت 1.8 درصدی آغاز کردند.به دنبال نگرانی در مورد رکود در آمریکا، ارزش CAC 40 فرانسه 2.1 درصد، IBEX اسپانیا 2.8 درصد و FTSE انگلیس 1.7 درصد کاهش یافتند.

سوددهی اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری آمریکا هم 3.7 درصد افت کرد که پایین‌ترین رقم از اواسط سال 2023 به شمار می‌رود.

گزارش ضعیف و نگران‌کننده حقوق و دستمزد آمریکا در ماه جولای سبب شده تا بازار 78 درصد احتمال دهد که فدرال رزرو نه تنها در ماه سپتامبر نرخ بهره را کاهش می‌دهد، بلکه 0.5 درصد کاهش خواهد داد.بازار سهام آمریکا از جمعه گذشته متحمل زیان‌های وحشتناکی شده است، به نحوی که بازارها قرمز شدند، بیشتر شاخص‌های بورس آمریکا کاهش یافتند و شاخص‌های دلار و نفت سقوط کردند.

بر این اساس، افراد ثروتمند جمعه گذشته 134 میلیارد دلار به دلیل افت قابل توجه سهام وال استریت از دست داده‌اند به نحوی که دارایی خالص جف بزوس در روز جمعه 15.2 میلیارد دلار کاهش یافت و به همین منوال سقوط بورس آمریکا در روز جمعه ، 134 میلیارد دلار از دارایی 500 ثروتمند جهان را از بین برد.

گزارش ضعیف فرصت‌های شغلی آمریکا، موجب نگرانی بازارها از رکود در آمریکا شده و هجوم سرمایه‌گذاران به دارایی‌های امنی نظیر طلا شده است.

بر اساس آمارهای منتشره از وزارت کار آمریکا، اقتصاد این کشور در ماه جولای 114 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده که با برآورد 176 هزار شغل بازار بسیار فاصله دارد و سرمایه‌گذاران و کارشناسان را نگران کرده است.

این آمار بر این نگرانی دامن زده است که بانک مرکزی آمریکا احتمالا برای کاهش نرخ بهره دیرهنگام اقدام کرده و اقتصاد این کشور را به سوی رکود سوق دهد.

منبع : فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.